News Flash:

Zonele albastre ale longeviatii si vietii sanatoase

23 August 2018
299 Vizualizari | 0 Comentarii

Notiunea de Zone Albastre (Blue Zones) a intrat in cultura populara acum mai bine de un deceniu (noiembrie 2005), prin intermediul unui articol publicat in National Geografic  – „The Secrets of a Long Life” – de catre Dan Buettner, explorator, educator si scriitor. Conceptul se bazeaza pe cercetarile din domeniul demografiei intreprinse de Gianni Pes si Michel Poulain, cu care Buettner a colaborat ulterior pentru a-l largi si rafina. in urma acestor cercetari, Dan Buettner a publicat trei carti, toate ajunse pe lista de bestsellers a New York Times: „The Blue Zones: Lessons for Living Longer from the People Who’ve Lived the Longest” (2008, reeditata in 2012), „Thrive. Finding Happiness the Blue Zones Way” (2010), „The Blue Zones Solution: Eating and Living Like the World’s Healthiest People” (2015).

Care ar fi deci secretele acestor oameni longevivi? Care este stilul lor de viata pentru a trai mult si sanatos? in cartile si articolele sale Buettner vorbeste de factori precum: constientizarea scopului in viata, importanta relatiilor sociale si a unui cerc de prieteni, mentinerea unui vieti active, cu activitate fizica moderata dar constanta, traiul in locuri/cartiere care favorizeaza mersul pe jos si, desigur, regimul alimentar. Iata pe scurt care sunt obiceiurile culinare comune locuitorilor celor cinci Zone Albastre identificate de Buettner: REGULA 95/5. Alimentatia noastra ar trebui sa fie in proportie de 95% bazata pe plante – legume, verdeturi, leguminoase, cereale si fructe – asezonate cand e cazul cu ulei de masline si diverse ierburi si mirodenii.

Consum de carne limitat. Carnea ar trebui mancata asa cum mancam torturi acum – cand sarbatorim ceva. O portie n-ar trebui sa fie mai mare decat un pachet de carti de joc, o data sau de doua ori pe saptamana. Carnea procesata (hot dogs, bacon, carnati etc.) trebuie evitata, privilegiind-o pe cea care provine de la animale ce pasc singure, a caror carne este mai bogata in acizi grasi Omega 3. Pestele in Zonele Albastre aflate in apropierea apelor oceanice, pestele este o componenta de baza a alimentatiei. in cea mai mare parte a acestor zone se consuma sardine, ansoa si cod, pesti care nu sunt expusi la un nivel crescut de mercur sau alte chimicale. Somonul salbatic este de asemenea o alegere buna. Pestele este recomandat de maxim trei ori pe saptamana, in portii nu mai mari decat o palma. Lactate si oua putine. La nivel global, circa 70% din populatie inceteaza sa mai produca lactaza, enzima necesara digerarii lactozei (zaharului) din lapte, dupa stadiul de sugar. Totusi, produsele din lapte de capra si oaie, mult mai bine suportate de sistemul nostru digestiv, inclusiv de cei cu intoleranta la lactoza, sunt des intalnite in dieta locuitorilor din Sardinia si Ikaria. Daca consumati lactate, axati-va deci pe iaurt si branza de oaie (pecorino) si pe feta de capra. in ceea ce priveste calciul, locuitorii zonelor albastre isi iau acest mineral mai mult din plante. O ceasca de kale gatita ofera necesarul de calciu asemenea unei cesti de lapte. Cat despre oua, trei pe saptamana ar trebui sa constituie maximul.

Fasole. Fasolea este piatra de rezistenta a dietei locuitorilor din toate aceste regiuni: cea neagra in Nicoya, soia in Okinawa, lintea, nautul (garbanzo) si fasolea alba in zona Mediteranei. Mancati o cana din oricare aceste sortimente in fiecare zi. Boabele de fasole contin proteine de calitate si foarte putine grasimi si sunt o excelenta sursa de fibre. Ele au cea mai mare cantitate de nutrienti pe gram – mai mare decat orice alta planta de pe planeta. Daca luati conserve, evitatile pe cele care au sare, zahar sau alte chimicale adaugate. Putin zahar. Evitati alimentele cu mai mult de 8 grame de zahar. Dulciurile ar trebui rezervate doar ocaziilor speciale, iar indulcitorii artificiali exclusi complet din dieta. Centenarii din zonele amintite folosesc mierea ca indulcitor (dar nu cea procesata!) si mananca ocazional desert, cu prilejul anumitor sarbatori. Nuci. Migdale, fistic, nuci obisnuite, alune, seminte de floarea soarelui si de dovleac, nuci braziliene si arahide – consumati o cat mai mare varietate din aceste nuci pentru a nu va plictisi de ele. si mai ales evitatile pe cele trase in zahar.

Paine sanatoasa. Painea este si ea un aliment de baza in cele cinci zone albastre, insa nu chiar ca cea pe care majoritatea dintre noi o cumpara. Mancati doar paine 100% din cereale integrale sau si mai bine, din autentic aluat dospit (sourdough), ce contine culturi active. si nu depasiti mai mult de doua felii pe zi! Harana naturala. in Zonele Albastre, oamenii consuma alimentele in intregime – nu arunca galbenusul de la ou sau pulpa din fructe. Daca sunt procesate, alimentele nu trebuie sa contina mai mult de cinci ingrediente. Regula este urmatoarea: „If it’s manufactured in a plant, avoid it. If it comes from a plant, eat it”.

Apa. Beti 6-7 pahare de apa pe zi – apa (curata) este cea mai buna bautura de pe planeta! Ceaiul verde si de plante, neindulcit, este si el recomandat. Locuitorii din Okinawa beau mult ceai verde, recunoscut pentru faptul ca reduce riscul bolilor de inima si mai multor forme de cancer, iar cei din cei Ikaria beau ceai de rozmarin, salvie salbatica si papadie, plante cu proprietati antiinflamatorii. Cafeaua  neindulcita isi are si ea locul intr-o dieta sanatoasa. Un pahar sau doua de vin rosu – mai ales atunci cand e integrat unei diete majoritar bazate pe plante – poate fi o idee buna pentru majoritatea oamenilor.
 

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

sanatate longevitate reguli viata sanatoasa
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1435 (s) | 23 queries | Mysql time :0.017430 (s)