News Flash:

Vitamina D da vigoare trupului tau

3 Februarie 2019
285 Vizualizari | 0 Comentarii

Cercetari recente arata ca vitamina D este prezenta în majoritatea celulelor din corpul uman, avand efect de potentare a cresterii si diferentierii multor tipuri de celule. Aceste descoperiri sugereaza faptul ca vitamina D are un rol fiziologic mult mai complex decat cresterea si mineralizarea oaselor. La copil, manifestarea clasica a deficientei de vitamina D este rahitismul, o maladie a scheletului care se manifesta prin deformari ireversibile ale oaselor, cel mai adesea la nivelul toracelui (torace evazat), bratelor si picioarelor (deformate în O sau în X). Deformarile osoase atrag dupa ele tulburari de postura, dificultate la mers, capacitate redusa de efort. Rahitismul nu este doar o boala a primei copilarii. Exista cazuri de rahitism aparut la pubertate, perioada de crestere si transformare intensa a copilului. 

La adult, deficienta de vitamina D poate duce la osteomalacie (deformarea oaselor) sau, în unele cazuri, la osteoporoza (oase cu densitate scazuta, fragile, predispuse la fracturi). Carenta de vitamina D se manifesta si la varste înaintate, chiar mult mai frecvent decat s-a estimat pana în prezent. Sunt afectati în special varstnicii care stau acasa, cei din azilele de batrani si din spitalele de boli cronice. O manifestare putin cunoscuta a deficientei de vitamina D la varstnic este slabiciunea musculara. Exista studii care arata ca mai mult de o treime dintre persoanele cu varste peste 65 de ani sufera o cadere în fiecare an, principalul factor de risc fiind slabiciunea musculara. Tratamentul hipovitaminozei la varstnic reduce incidenta caderilor si a fracturilor, ameliorand o importanta problema de sanatate publica.

Pestele, ficatul si galbenusul, surse sigure de vitamina D. Alimentatia echilibrata trebuie sa respecte toate principiile nutritive bazate pe macronutrienti (lipide, proteine, glucide) si micronutrienti (vitaminele D, K, oligoelemente - crom zinc si seleniu, minerale - calciu si fosfor). Alimentele cu un aport considerabil de vitamina D sunt: untura de peste, carnea de peste, ficatul de vita, galbenusul de ou. La copil este mult mai usor sa aduci necesarul de vitamina D printr-un aliment placut si dorit de acesta decat sa-i dai picaturile de vitamina D, atat de necesara sanatatii lui. De aceea, este indicat sa îmbogatim supa de zarzavat cu unt si sa le dam copiilor iaurturi fortifiate cu vitamina D. Alimentatia sanatoasa si rationala trebuie completata obligatoriu cu miscare în aer liber, minimum o ora pe zi. Eficienta expunerii la soare este afectata de poluare, iar lipsa expunerii la soare este unul din principalii factori de risc în afectiunile cauzate de carenta de vitamina D. În cazul în care investigatiile medicale dovedesc carenta de vitamina D, aceasta va fi administrata în doza zilnica recomandata de catre medicul specialist pentru fiecare caz în parte.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

vitamina d oase rezistenta muschi rahitism osteoporoza
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1701 (s) | 23 queries | Mysql time :0.023919 (s)