News Flash:

Valoarea nutritionala si cea energetica a alimentelor

4 Noiembrie 2011
12513 Vizualizari | 0 Comentarii

Pentru omul care vrea sa traiasca sanatos, este la fel de importanta atat cantitatea de nutrienti din sursele de hrana, cat si raportul dintre principalele substante active din punct de vedere biologic; glucide, proteine, lipide, saruri minerale, vitamine si apa.

Nutrientii din alimente, odata ajunsi in organism, exercita diferite activitati care vin in sprijinul metabolismului, dar si al proceselor de constructie si reconstructie a celulelor, tesuturilor si a organelor. O trasatura comuna a tuturor nutrientilor esentiali este acela de a furniza energie.

Valoarea nutritionala a alimentelor
Cumparatorii inteligenti cauta, de obicei, valoarea - indiferent daca acestia cumpara o masina sau un calculator, doresc sa obtina cele mai bune oferte pentru banii lor. Aceeasi regula ar trebui sa se aplice si la produsele alimentare. Atunci cand moneda nu mai este leul, ci caloria, este inteligent sa le cheltui cu intelepciune, dupa cum poti mai eficient.

Indicat in mod clar, conceptul de densitate de nutrienti este destul de simplu. Aceasta se refera la obtinerea de cat mai multa "valoarea nutritiva" pentru "aportul de calorii" consumat. Alimentele bogate in proteine iti dau o abundenta de elemente nutritive, in schimbul unei cantitati relativ mici de calorii.

  Necesarul de proteine trebuie acoperit respectandu-se urmatoarele reguli:
  - proteinele din alimente sa contina toti aminoacizii esentiali;
  - proteinele alimentare sa se administreze in cantitate optima si regulat, cate 50-100 g zilnic, in functie de efort;
 - proteinele din alimente sa reprezinte baza de calcul pentru ceilalti nutrienti.

Valoarea energetica a alimentelor

Prin valoarea energetica a unui aliment, se exprima potentialul nutrientilor sai de a furniza energie. Aceasta energie latenta din aliment se transforma in corpul nostru in energie activa, pe care organismul o foloseste in procesele sale (crestere, metabolism, constructii, etc.). Daca aceasta energie este in surplus, organismul o depoziteaza sub forma unor substante temporar inactive din punct de vedere energetic, dar cu un potential caloric deosebit de mare, atunci cand acestia se activeaza. Compusii care formeaza depozitele energetice disponibile ulterior, nu sunt altceva decat grasimile care formeaza tesutul adipos. Pentru nutrienti, dar si pentru metabolism, unitatea de masura a valorii energetice este caloria si multiplul sau; kilocaloria.

Pentru omul modern, problema valorii energetice a alimentelor se pune in mod diferit fata de cel al omului generatiilor trecute. S-a constatat ca efortul fizic a scazut in ultima suta de ani, cu mai bine de 150 de ori, ceea ce inseamna ca si nevoile energetice ale omului s-au micsorat in mod simtitor. Cu toate acestea, ca un paradox al societatii moderne, hrana a devenit mai bogata in calorii fata de cea din trecut. Nu este de mirare ca,  in aceste conditii, obezitatea dar si alte boli (diabet, afectiuni cardiovasculare, boli hepato-biliare, etc.) au cunoscut o crestere spectaculoasa.

Pe de alta parte, in sens contrar, atragem atentia asupra pericolelor deosebite la care se supune omul subnutrit sau malnutrit prin propria sa vointa, de teama periclitarii siluetei. Dereglajele si afectiunile derivate dintr-un astfel de comportament alimentar pot fi grave si uneori ireversibile, atingand adesea sistemul nervos si functia endocrina.

Valoarea energetica a nutrientilor alimentari nu depinde numai de potentialul caloric al acestora. Anumite substante purtatoare de energie se absorb mai rapid, in timp ce altele trec in fluxul sanguin mai incet. Compusii din alimente care se absorb repede si care aduc corpului un val urias de energie intr-un timp scurt, sunt ce-i mai daunatori sanatatii omului. Aceste adevarate "bombe calorice" sunt compuse din concentrate, asa cum sunt glucidele cu absorbtie rapida, produsele rafinate (faina alba, zahar) sau grasimile alimentare, ori, si mai periculos, din amestecul acestora.

Necesarul caloric trebuie sa se stabileasca in functie de varsta, tip de efort, starea de sanatate. In general, un adult care nu depune o munca fizica deosebita, are nevoie pentru fiecare kilogram al corpului sau, de aproximativ 35 kilocalorii zilnic.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1562 (s) | 23 queries | Mysql time :0.011845 (s)