News Flash:

Totul despre vitamina D

12 Martie 2011
4188 Vizualizari | 0 Comentarii

Vitamina D, numita si antirahitica, este o vitamina liposolubila, esentiala pentru asimilarea calciului. In componenta sa intra, ca provitamine, ergosterolul si 7-dihidrocolesterolul. Ergosterol se gaseste indeosebi in ciuperci si in drojdie, din acestea obtinandu-se vitamina D2 farmaceutica (ergocalciferolul). 7- dihidrocolesterol se gaseste in sebum si, prin expunere la razele ultraviolete, se transforma in vitamina D3, naturala si animala, denumita colecalciferol.

Vitamina D3, ca atare, se gaseste in unele alimente de origine animala. Productia cutanata de vitamina D3 depinde, printre altele, si de concentratia in ozon a aerului; ea scade o data cu inaintarea in varsta a omului, astfel incat, in jurul varstei de 70 de ani, aceasta este cu aproximativ  50% mai redusa decat la 20 de ani. De aici deriva si necesitatea, suplimentarii aportului respectiv, prin consumul unor produse alimentare de origine animala.

Vitamina D creste libidoul barbatilor  

D2 si D3 au rol in asimilarea calciului si a fosforului - la nivelul intestinului subtire, precum si in fixarea acestora in oase si in dinti. Ele previn instalarea rahitismului, de unde si denumirea care i s-a dat. Ea are rol benefic si in metabolismul magneziului, a fierului si a hidrocarburilor, precum si in mentinerea unui raport normal intre calciu si fosfor, in sange si in lichidul interstitial. Vitamina D este benefica pentru ca:

- impiedica carierea severa a dintilor;
- previne instalarea osteomalaciei si a osteoporozei senile ;
- previne aparitia unor tulburari nervoase, slabiciunea generala, ca si sensibilitatea la contractarea unor boli infectioase;
- contribuie la buna functionare a tiroidei, paratiroidei si hipofizei.

Eficacitatea acestei vitamine este optimizata de prezenta vitaminelor A, C si a colinei, precum si a calciului si fosforului. Impreuna cu vitaminele A si C, actioneaza preventiv in cazul racelii. Vitamina D este stabila la caldura si foarte sensibila la lumina si oxidanti.

Necesarul zilnic de vitamina D
Specialistii recomanda o doza zilnica de circa 100 U.I. sau de 2,5 mcg si este asigurat, in mod normal, printr-o alimentatie echilibrata si prin expunere la lumina solara. La femei, in timpul sarcinii si a alaptarii, cantitatea de vitamina D necesara zilnic se situeaza intre 600 si 800 U.I. Cand aportul de vitamina D este insuficient, se recomanda administrarea de vitamina D farmaceutica sau de untura de peste.

Surse de vitamina D
Vitamina D este continuta de pestele gras - hering, sardina, somon - si untura de peste (morun, ton, calcan), galbenus de ou, unt, lapte integral si lactate nedegresate. Vegetalele, cu exceptia ciupercilor, nu contin aceasta vitamina. 

Carenta de vitamina D
Decalcifierea oaselor este un pericol pentru cei care nu detin in organism o cantitate suficienta de vitamina D. Bolile ce pot aparea sunt: osteoporoza, osteomalacia, scaderea tonusului muscular, rahitismul la copii.

Persoanele ce depasesc o anumita varsta, la cea mai neinsemnata cazatura sau lovitura, pot suferi fracturi grave. Capacitatea organismului lor de a produce vitamina D sau de a o asimila din alimente este foarte scazuta.

Excesul de vitamina D
Dozele ce depasesc 250 mg/zi pot provoca intoxicatii. O doza de 50 mg este suficienta pentru a declansa senzatia de oboseala, de sete, nevoia de a urina, voma, constipatie, anorexie.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

vitamina d ergosterolul 7-dihidrocolesterolul colecalciferol
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1361 (s) | 34 queries | Mysql time :0.019615 (s)