News Flash:

Totul despre vitamina B1. Gatitul si anticonceptionalele se numara printre inamicii acestei vitamine

1 Martie 2011
3189 Vizualizari | 0 Comentarii

Vitamina B1 (Tiamina) este esentiala pentru metabolismul proteinelor si al glucidelor, dar si pentru functionarea normala a sistemului nervos central si, cu precadere, a celui periferic, a aparatului digestiv si a glandelor endocrine. De asemenea, are un rol important in procesul de crestere si in absorbtia intestinala a grasimilor.

Tiamina favorizeaza depunerea glicogenului in ficat si accelereaza procesul de eliminare a urinei, fiind indispensabila in transformarea hidratilor de carbon in lipide si mijlocind astfel obtinerea de surse suplimentare de energie. De asemenea, imbunatateste tonusul muscular si contribuie la apararea organismului impotriva infectiilor.

Vitamina B1 este recomandata in tratarea a numeroase afectiuni, cum ar fi: anorexie, intarzieri in crestere, digestie lenta, tulburari de sarcina si alaptare, colite, stres, iritabilitate, anemie, greata, oboseala generala si convalescenta, ateroscleroza, tulburari de ritm cardiac, arsuri, nevrite si polinevrite, beri-beri, dureri diferite, hemoragii cerebrale, tromboze, boli infectioase ale sistemului nervos, insuficienta cardiaca, miocardite,  insuficiente hepatice, hepatite si ciroze, guta, reumatism, dermatoze. Trebuie sa stiti ca tiamina este sinergica cu celelalte vitamine din complexul B (cum sunt si acestea intre ele) si ca, nu este stocata in corp, de aceea trebuie inlocuita zilnic.

Doza zilnica de vitamina B1
La adultii sanatosi, necesarul zilnic de vitamina B1 este de 1,7 (1-2 mg), in functie de intensitatea activitatii depuse, de natura si calitatile factorilor de nutritie ce alcatuiesc ratia alimentara, de starile fiziologice si de varsta. Gravidele au nevoie de aproximativ 2,5 mg tiamina pe zi. Copiii sub un an au nevoie de 1 mg tiamina pe zi, acest necesar sporind apoi pe masura inaintarii in varsta, apropiindu-se treptat de cel al adultilor.

In unele stari patologice ale sistemului nervos (nevrite si polinevrite, tulburari ale metabolismului glucidic, proteic si hidric etc.), se impune suplimentarea, in mod corespunzator, a aportului de tiamina. Hrana bogata in glucide si alcoolul sporesc cerintele in vitamina B1, iar cea bogata in proteine si in grasimi face ca aceasta sa scada.

Carenta de vitamina B1
Lipsa vitaminei B1 din organism se manifesta prin diferite tulburari nervoase (astenie, nervozitate si iritabilitate, apatie, insomnii, slabirea atentiei si a memoriei ), ca si prin scaderea capacitatii de munca, aparitia unor tulburari cardiace (indeosebi hipotensiune arteriala, amorteli, dureri si furnicaturi in membre), a unor tulburari gastrointestinale (anorexie, greturi si varsaturi, constipatie cronica etc.).

In formele severe de avitaminoza se poate ajunge la instalarea bolii "beri-beri", destul de rar intalnita in tara noastra. Supradoza de tiamina poate provoca deficitul vitaminei B6, precum si pierderi din celelalte vitamine din complexul B, lucru valabil pentru toate vitaminele din acest complex, atunci cand oricare dintre ele este administrata singura si pe o perioada indelungata.

Surse de vitamina B1
Cele mai bogate surse de tiamina le reprezinta organele de animale (in special ficatul), carnea de porc, fasolea uscata, mazarea, soia, alunele, gramineele integrale, orezul nedecorticat, germenii de grau, taratele de orez, galbenusul de ou, carnea de pasare si pestele.

Printre alimentele cu continut moderat se numara prunele (atat proaspte, cat si uscate), stafidele, sparanghelul, fasolea, broccoli, faina de ovaz, varza de Bruxelles si nucile.

Gatitul, alcoolul si anticonceptionalele si distrug vitamina B1
Tiamina este foarte sensibila la caldura si in mediu alcalin, stabila la lumina si la aer, foarte solubila in apa si insolubila in grasimi. Ea este singura vitamina din complexul B care se inactiveaza la caldura, pregatirea culinara de lunga durata reduce continutul de tiamina cu 30 pana la 70 sau chiar 80%.

Cartofii adaugati la prepararea mancarurilor au proprietatea de a absorbi si de a pastra aceasta vitamina. Aportul de tiamina este diminuat si prin consumul excesiv de alcool, de fumat, de medicamente, cu continut de cofeina, cum ar fi cinetidina sau indometacina. Tot printre inamicii vitaminei B1 sunt si anticonceptionalele, diminuantele aciditatii gastrice, precum si stresul de orice natura. Frigerea si fierberea carnii produc o pierdere de tiamina de aproximativ 30%, in timp ce coacerea nu distruge decat o parte infima din aceasta vitamina. Exceptie face painea care, prin prajire, pierde cam o treime din tiamina.

Conservarea cu sare si congelarea pastreaza o buna parte din vitamina B1.Tiamina este sintetizata si de bacterii si de plante, dar in cantitati insuficiente fata de nevoile organismului. 


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

vitamina b1 recomandata avitaminoza supradoza de tiamina surse de
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1452 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013099 (s)