News Flash:

Tot ce trebuie sa stiti despre minerale si vitamine. Cat de importante sunt pentru organism

26 Februarie 2013
4906 Vizualizari | 0 Comentarii

 CÂTE CEVA DESPRE VITAMINE ŞI MINERALE,
a)Viaţă şi energie
Toate structurile vii necesită refacerea constantă a rezervelor de energie.
De exemplu, plantele supravieţuiesc pe baza unor substanţe anorganice. Ele utilizează elementele chimice extrase din sol şi aer, iar apoi le prelucrează în prezenţa luminii, prin procesul fotosintezei, rezultând pe baza substanţelor simple altele mai complexe.
Organismul uman foloseşte foarte puţine substanţe anorganice.
Pentru menţinerea stări de sănătate şi vitalităţii, organismul uman are nevoie de un aport energetic echilibrat format din: hidraţi de carbon, grăsimi, proteine, vitamine, săruri minerale şi apă.
Hidraţii de carbon, grăsimile şi proteinele sunt necesare pentru producerea de energie.
Proteinele, mineralele şi apa sunt necesare creşterii şi refacerii organismului.
În fine, proteinele, mineralele, vitaminele şi apa sunt necesitate de procesele interne, complexe ale corpului.
Foarte pe scurt, pentru a ilustra cele mai sus afirmate şi pentru a scoate în evidenţă rolul vitaminelor şi al mineralelor în alimentaţia zilnică, vom expune necesarul de substanţe nutritive şi minerale, în procente:


PRINCIPII NUTRITIVE PROCENTAJ COMPONENTE ALE PRINCIPIILOR NUTRITIVE(SUBST.NUTRIT.)
HIDRAŢI DE CARBON;GLUCIDE ŞI AMIDON; 
    60% MONOZAHARIDE-glucoză, fructoză, galactoză;
DIZAHARIDE-sucroză, maltoză,lactoză;
POLIZAHARIDE-glicogen, celuloză, amidon, pectină;
PROTEINE;AMINOACIZI ESENŢIALI ŞI ALŢI AMINOACIZI;  
    20% arginina,histidina,izoleucina,leucina,lizina,metionină,fenilanină,treonină, triptofan,valină;
cistină, acid glutamic, glicină,serină, prolină, hidroxiprolină, tirozină, alanină, acid aspartic                                             ,
LIPIDE;GRĂSIMI ŞI ULEIURI; 
  15% MONOSATURATE-acid oleic;
POLINESATURATE-acid linoletic, acid linoleic,acid arahidonic;
SATURATE-acid stearic;
MACROELEMENTE & MICROELEMENTE 
    4% calciu, fosfor, potasiu, sulf, clor, sodiu,fluor, magneziu, fier, mangan, siliciu, cupru,iod, zinc.
Cobalt,molibden,selenium,vanadiu;
VITAMINE    1% Vitamina A; B1; B2; B3; B5; B6; B12; B15;
Vitamina C; vitamina D; Vitamina E; vitamina K;
Biotină; colină; acid folic; inozitol;
b) Vitaminele-catalizatoare ale metabolismului
 
Revenind la probleme referitoare la vitamine, putem aminti că ele se clasifică în două mari clase şi anume vitamine liposolubile şi vitamine hidrosolubile.
În cele ce urmează ză vom prezenta principalele vitamine, funcţiile lor în organism, precum şi sursele alimentare în care pot fi regăsite:
Trebuie să menţionăm câte ceva despre vitamine şi în acest caz ne vom referi la structura moleculară avitaminelor.
Structura moleculară a vitaminelor obţinute pe cale sintetică este SIMETRICĂ, acest lucru denotă că ele sunt inerte, fapt dovedit pe cale experimentală, când cu ocazia proiectării asupra lor a unei raze luminoase, ele rămân nemodificate(nu-şi schimbă traiectoria). În scimb structura moleculară a vitaminelor dobândite pe cale naturală este ASIMETRICĂ, fapt ce duce în cazul proiectării asupra lor a unei raze luminoase, ca acestea să se abată de la traiectoria iniţială, să devieze.
Această scurtă remarcă trebuie să constituie pentru noi o adevărată temă de meditaţie asupra eficienţei folosirii diferitelor polivitamine cu efecte benefice, misterioase asupra organismului.
Acestea din urmă chiar dacă nu produc efecte secundare dovedite, nici nu ajută organismul cu absolut nimic. Poate efectul indus pe cale psihică, efectul placebo, ne revigorează în acest caz.

                                           TABELUL VITAMINELOR:
VITAMINE LIPOSOLUBILE:

VITAMINE
LIPOSOLUBILE FUNCŢIA SURSE ALIMENTARE
Vitamina A Îmbunătăţeşte percepţia vizuală şi contribuie la creşterea şi vitalizarea organismului, prevenirea infecţiilor, este necesară pentru creşterea apetitului; Fructele, legumele de culoare verde-închisă şi galben-intens, produsele lactate, ficat, margarină, ouă;
Vitamina D Contribuie la fixarea calciului şi fosforului în organism, este esenţială în prevenirea cariilor dentare şi asteniei musculare; Grăsimi de origine animală şi vegetală, ouă, lapte, peştele oceanic, untura de peşte, unt.
Poate fi sintetizată şi prin expunere la soare.
Vitamina E Protejează unele vitamine de a fi distruse de oxigen;
Funcţie incomplet cunoscută; Cereale, toate tipurile de carne; legumele cu frunze verzi; fasole; soia; grâul integral (făina de grâu integrală-neagră); uleiurile din germeni de grâu.
Vitamina K Scurtează durata de coagulare a sângelui, necesară unei vindecări rapide. Legumele cu frunze verzi; carnea de porc; ficat, oaă şi lapte, unele cereale.
Sursa cea mai importantă provine din flora intestinală.

VITAMINE HIDROSOLUBILE:
Vitamina B1 Ajută la digestie, contribuie la creşterea esenţială a ţesuturilor nervoase şi muşchiului inimii.
Previne depresiile psihice, insomnia, iritarea şi este esenţială pentru metabolizarea hidraţilor de carbon. Alunele, grâul integral, făina de orez, carnea de porc;laptele şi majoritatea legumelor.

Vitamina B2(riboflavina) Îmbunătăţeşte creşterea şi contribuie la păstrarea sănătăţii, acţonând mai ales asupra ochilor, gurii şi pielii. Aceleaşi surse de provenienţă ca şi vitamina B1, în plus se găseşte din belşug în brânzeturi.
Vitamina B6(piridoxina) Necesară pentru metabolizarea grăsimilor şi proteinelor; esenţială în peste 30 de reacţii enzimatice.
Influenţează controlul muscular. Pepenele galben; varza; carnea albă şi roşie; peşte; lapte; gălbenuşul de ou.
Vitamina B12(cobalamina)
 Are rol în metabolismul acidului folic; regenerarea hematiilor; necesară pentru prevenirea oboselii. Ficat, carnea de vacă şi de porc,ouă, brânză, lapte.

NICIANINA(acidul nicotinic)-Face parte din complexul B. Contribuie la creşterea şi funcţionarea corespunzătoare a sistemului nervos. Necesară pentru metabolizarea zaharurilor. Previne depresiile psihice, insomniile, migrenele şi debilitatea. Carnea slabă, produsele din grâu integral, fasolea; legumele verzi.

ACIDUL PANTOTENIC-Face parte din complexul B. Participă la sinteza anticorpilor, necesari în procesu digestiei normale. Grâul, fasolea, mazărea, ficatul ,rinichii, drojdia.
BIOTINA-Face parte din complexul B.
 Ajută la metabolizarea grăsimilor şi la transformasarea unor aminoacizi. Contribuie la prevenirea durerilor musculare şi epuizuării fizice. Cantităţi infime se găsesc în absolut toate alimentele.
ACIDUL FOLIC-Face parte din complexul B. Ajută la formarea globulelor roşii din sânge şi la metabolizarea proteinelor, contribuie la o creştere normală. Legumele cu frunze de culoare verde-închisă; rinichi, ficat; drojdia de bere.
COLINA-Face parte din complexul B. Reglarea funcţiilor ficatului; metabolizarea grăsimilor. Prevenirea îngroşării pereţilor arterelor. Gălbenuşul de ou; ficat; germenii de grâu; creier; inima ; fasolea , legumele cu frunze verzi.

INOZITOL_face parte din complexul B. -Are aceleaşi funcţii ca şi colina.- Fructele în general, cam toate; nucile; cerealele integrale; laptele ; carnea.

ACIDUL PAR-AMINOBENZONIC.  Asigură creştereea şi dezvoltarea normală a organismului. Drojdia de bere.

Vitamina PP. 
Consolidează pereţi vaselor capilare; prevenirea distrugerii vitaminei C,prin oxidarea acesteia; creşte rezistenţa la infecţii. Toate fructele mediteraniene(citricele).

c) Mineralele, factori esenţiali în menţinerea stării de sănătate deplină a organismului.

Remintim faptul că, mineralele alături de proteine şi apă contribuie la creşterea şi refacereas organismului şi tot mineralele împreună cu proteinele , apa şi vitaminele sunt necesare proceselor interioare ale orgnismului, pentru o bună funcţionare.


ELEMENTUL           FUNCŢIA SURSE ALIMENTARE
Calciu Întărirea structurii oaselor şi dinţilor, contribuie la coagularea sângelui, echilibrul apei în organism, producerea contracţiilor musculare şi a răspunsurilor nervoase Laptele, brânza, legumele cu frunze verzi,scoicile, stridiile,migdalele,legumele în general şi apa.
Clor  Element care formează acidul clorhidricdin componenţa sucului digestiv; asigură echilibrul acido-bazic, activitatea muscularăşi nervoasă, echilibrul apei în organism. Sarea de masă(clorura de sodiu), apa.
Crom Metabolizarea glucozei din sânge; sinteza acizilor graşi. Uleiul de porumb; carnea; cerealele integrale.
Cupru Utilizarea fierului şi a enzimelor în metabolismul energetic. Ficatul; crustaceele; nucile; legumele; apa.
Fier Element component al hemoglobinei din sânge cu rol în transportul oxigenului necesar în procesele în care iau parte enzimele oxidante. Ficatul, carnea, stridiile, legumele cu frunze verzi; caisele uscate, prunele, piersicile, stafidele; gălbenuşurile de ou; legumele ,nucile,cerealele integrale.
Fluor Conferă rezistenţă în apariţia cariilor. Apa, naturală ori fluorizată.
Fosfor Ajută la formarea structurii dentare şi osoase; la păstrarea echilibrului acido-bazic; rol în metabolizarea energetică. Ficatul, carnea, ouăle, laptele, brânza, nucile, legumele şi cerealele.
Iod Necesar pentru sinteza hormonului numit TIROXINĂ. Sarea iodată; apa; organele de animale.
Magneziu Activează enzimele; reglează temperatura; asigură temperatura constantă a organismului, asigură activitatea nervilor şi amuşchilor; participă la sinteza proteinelor. Cerealele integrale; legumele în special cele cu frunze verzi; nucile.
Mangan Necesar pentru activitatea enzimelor; are diferite funcţiuni metabolice. Cerealele integrale; legumele-în special cele cu frunze verzi; carnea.
Potasiu Contribuie la echilibrul apei în organism; susţine activitatea neuronilor şi pe cea musculară. Carnea; laptele;legumele-în special cele cu frunze verzi; bananele; pepenii galbeni; piersicile; fructele toate în genere; citricele; mugurii de bambus; prunele.
Sodiu Contribuie la echilibrul acido-bazic; echilibrul apei din organism; susţine activitatea neuro-motorie. Sarea de masă; fermenţii; glutamatul monosodic; uleiul de soia; condimentele; laptele, brânza, ouăle, carnea, peştele; apa.
Sulf Component al proteinelor şi al vitaminelor TIAMINĂ şi BIOTINĂ, implicat în reacţiile de oxido-reducere. Carnea; ouăle; laptele; brânza; TOATE ALIMENTELE CU CONŢINUT PROTEIC.
Zinc Constituient al hormonului INSULINĂ, asigură activitatea enzimelor în procesul metabolismului. Stridiile; ficatul, germenii de grâu încolţit, drojdia de bere; peştele oceanic.

Succint în articolul de mai sus am căutat să vă informăm despre rolul vitaminelor şi mineralelor într-o alimentaţie corectă, echilibrată, rămânând la latitudinea dmneavoastră ca, pe baza opţiunilor ce le aveţi, a obiceiurilor alimentare şi a dorinţei de a beneficia de o stare deplină de sănătate să ţineţi cont de ele în întocmirea dietelor dumneavoastră.

Suplimente nutritive se gasesc In Iasi la iulius Mall, etaj 1, Zona Sport, sau pe www.bodylinemall.ro sau pe www.suplimenteshop.ro

 

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

organismul uman macroelemente microelemente vitamine vitamina b2 ino
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1604 (s) | 23 queries | Mysql time :0.022085 (s)