News Flash:

Stresul la locul de munca. Cum se manifesta si cum poate fi prevenit

7 Martie 2012
5955 Vizualizari | 0 Comentarii

Potrivit statisticilor Agentiei Europene de Protectia Sanatatii la Locul de Munca, 80% dintre consultatiile date de medicii generalisti sunt motivate de simptome legate de stres. Mai mult, cifrele arata ca 25% din morbiditatea cardiovasculara este atribuita stresului, iar mai mult de 60% dintre accidentele de munca sunt cauzate tot de stres. De asemenea, 50-60% din absenteismul la locul de munca este legat de stresul ocupational.

Din nefericire, stresul de la locul de munca este frecvent adus si in spatiul personal/familial, cu efecte negative asupra relatiei de cuplu, a calitatii si timpului acordat copiilor. Printre cele mai dramatice consecinte pe care stresul le are asupra vietii de familie se numara divorturile, violenta domestica, tulburarile emotionale si de comportament ale copiilor. Mai mult, pe langa faptul ca stresul de la munca ne poate distruge viata persoanala, acesta isi pune amprenta si asupra sanatatii.

Semnele stresului
- Performanta in munca: scaderea performantei in munca, greseli, indecizie, semne de oboseala, lapsus, ezistenta la schimbare, ore suplimentare excesive.

- Neimplicare: pierderea interesului pentru munca, intarzieri, absenteism sau cresterea absentelor pe motive medicale, pasivitate sau lipsa de implicare. 

- Comportament agresiv: criticarea celorlalti, abuzuri verbale, hartuire, vandalism. 

- Comportament imatur: reactii si raspunsuri emotionale necontrolate, ton necorespunzator. 

- Comportament negativ: refuzul de a asculta sfaturile si sugestiile celor din jur, repetarea acelorasi argumente, utilizarea de solutii cunoscute a fi necorespunzatoare.

Simptome fizice 
- dureri de cap, tensiune, stare de oboseala, lipsa relaxarii 
- indigestie, palpitatii, dificultati respiratorii, stare de voma, iritatii ale pielii 
- stare de lesin, transpiratie excesiva, susceptibilitate la alergii, constipatie sau diaree 
- crestere sau scadere rapida in greutate, frecvente raceli, gripe sau alte infectii minore 

- nervozitate si iritabilitate, anxietate, sentimentul de insecuritate, proasta dispozitie 
- sensibilitate mare la critici, mai multa suspiciune, deprimare 
- mai multa ingrijorare fara motiv, lipsa entuziasmului, lipsa simtului umorului 
- lipsa motivatiei, subestimare, pierderea increderii in sine, lipsa satisfactiei in munca 

De asemenea, persoanele afectate de stresul ocupational intampina dificultati in luarea deciziilor, au tulburari de memorie, nu se pot concentra, iau decizii pripite.

Schimbari de comportament 
- neliniste, sociabilitate redusa, pierderea apetitului sau supraalimentare 
- insomnie, consum mai mare de alcool si/sau de tigari 
- continuarea lucrului acasa , preocupare prea mare de problemele de serviciu pentru a se relaxa si a se ocupa de propria persoana 
- tendinta de a minti pentru a acoperi greselile, tendinta de a se certa, abuzuri verbale
- productivitate redusa 
- predispozitie spre accidente de munca, dificultate in vorbire (balbaiala, tremurul vocii)

Masuri pentru prevenirea stresului ocupational
In plan profesional :
- solicitarea unei responsabilitati mai mari in planificarea propriei munci; 
- solicitarea de a fi implicat in procesul de luare a deciziilor in legatura cu domeniul dvs. de activitate; 
- abordarea directorului, a reprezentantului angajatilor sau a altui coleg care va ajuta, daca considerati ca sunteti hartuit, si sa tineti evidenta a ceea ce s-a intamplat; 
- abordarea directorului, daca responsabilitatile dumneavoastra de lucru nu sunt clare; 
- solicitarea instruirii, daca considerati ca aveti nevoie de aceasta;
- abordarea directorului sau a reprezentantului angajatilor, daca incepeti sa simtiti ca nu va descurcati. 

In plan personal :
- dupa terminarea programului de lucru, nu va mai ganditi la job, alungati orice gand care are legatura cu serviciul;
- gasiti-va un hobby, sau orice alta indeletnicire care sa va relaxezr si sa va abata mintea de la problemele legate de serviciu (dezlegati un rebus, sudoku, jucati sah, navigati pe internet, iesiti cu prietenii, cultivati plante, faceti excursii, iesiti la o cafea sau la cumparaturi, faceti o baie calda relaxanta cu uleiuri parfumate, etc);
- oferiti-va cate o mica bucurie in fiecare zi, inconjurati-va la birou de mici obiecte vesele care va fac placere (o cana haioasa, un poster, o mica jucarie pe biroul dvs.);
- ascultati-i si pe ceilalti atunci cand au ceva de spus, comunicati mai mult cu colegii;
- ganditi pozitiv; 
- evitati sedentarismul, practicati un sport, daca nu cu regularitate, macar ori de cate ori aveti ocazia (cel putin mersul pe jos este benefic si nu costa nimic);
- daca aveti posibilitatea, adoptati un animal de companie.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

stres stresul ocupational semnele stresului simptome fizice
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1643 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020703 (s)