News Flash:

Stii cat alcool sa bei ca sa iti faca bine?

22 Octombrie 2017
1482 Vizualizari | 0 Comentarii
alcool
Sa bem sau nu alcool? Iata o intrebare ce creeaza numeroase controverse.

Nu ne nastem cu dorinta de a bea alcool, neexistand o necesitate fiziologica in acest sens. Totusi, pentru multi, consumul de alcool reprezinta o activitate sociala agreabila.

Si tot pentru foarte multe persoane, alcoolul este un drog care duce, in timp, la dependenta. Nu poate nega nimeni faptul ca acest consum de alcool a devenit o problema foarte serioasa de sanatate publica; o demonstreaza statisticile.

Bauturile alcoolice produse si consumate pe intreg mapamondul se impart in trei categorii: bere, vinuri si tarii (bauturi spirtoase). Voi incerca sa explic aspectele pozitive si negative ale consumului de alcool.

Alcoolul este o sursa de energie pentru organism, deoarece furnizeaza 7 kcal/gram consumat. Bauturile dulci - berea, vinurile dulci, lichiorurile - sunt bogate in carbohidrati si vor avea o valoare energetica mult mai mare.

Consumul moderat de alcool (in special vinul rosu) poate avea un rol protector cand vine vorba despre bolile cardiovasculare, datorita continutului de fenoli si alte substante fitochimice. Resveratrolul poate creste nivelul HDL-colesterolului (colesterolul "bun") si reduce nivelul de oxidare al LDL-colesterolului (colesterolul "rau"), impiedicand depunerea acestuia pe peretele arterelor.

Consumul moderat de bauturi alcoolice inseamna 1 portie pe zi pentru femei si maximum 2 portii pentru barbati.

O "portie" inseamna: 18 ml alcool pur sau 350 ml bere (5%) sau 150 ml vin (12%) sau 40 ml tarie (40%).

In doze mici, alcoolul determina relaxare, reduce inhibitiile, incurajeaza interactiunile sociale.
Consumat inainte de masa, alcoolul creste pofta de mancare, lucru benefic in cazul varstnicilor, celor care din diferite cauze nu au apetit sau in caz de malnutritie.

Mici beneficii

Berea este un diuretic natural, o sursa de vitamina B12 si de energie, fiind benefica in lupta cu anemia si sindromul oboselii cronice.

Clatirea parului tocit si fara viata cu bere, dupa spalarea cu sampon, ii va readuce luciul pierdut.

Chiar daca fierul este prezent in cantitate mica in vin (alb sau rosu), este foarte bine asimilat de catre organism.

Pe de alta parte, consumul cronic de alcool duce la aparitia malnutritiei, deoarece caloriile aduse de alcool se numesc "goale", inseamna aport de energie fara proteine, glucide, lipide, minerale sau vitamine.

In plus, alcoolul excesiv are influenta negativa asupra utilizarii nutrientilor de catre organism. Aceasta energie "goala" duce la ingrasare, mai ales la obezitatea abdominala ("burta de bere"), care este principalul factor de risc pentru bolile cardiovasculare.

Consumul cronic de alcool determina risc crescut de boli ale ficatului: steatoza hepatica, hepatita alcoolica, ciroza, cresterea trigliceridelor, cancer de san, de colon, osteoporoza, ulcer, pancreatita, diabet de tip 2, afectiuni ale prostatei, testiculelor, glandelor suprarenale, tulburari de dinamica sexuala, scaderea imunitatii.

In sarcina, consumul alcoolului poate determina avort spontan, dezlipire de placenta, greutate mica a bebelusului la nastere, dar si dezvoltarea sa ulterioara deficitara, atat cea fizica, cat si psihica.

In consecinta, se poate bea alcool in cantitati mici si numai ocazional. Se recomanda consumarea alcoolului dupa aportul alimentar, evitand alimentele sarate, care cresc senzatia de sete. Alimentele bogate in zaharuri si grasimi incetinesc absorbtia alcoolului.

Nutritionist Camelia Olteanu
sursa: ziare.com
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1437 (s) | 35 queries | Mysql time :0.020750 (s)