News Flash:

Somnul pierdut in timpul saptamanii poate fi recuperat in weekend. Vezi 9 neadevaruri despre somn

2 August 2011
2331 Vizualizari | 0 Comentarii

Tulburarile de somn afecteaza tot mai multe persoane, iar in cazul unora, acestea sunt agravate de miturile care s-au creat in jurul somnului. Iata cateva neadevaruri despre somn, potrivit Prevention:

1.  Multi oameni au nevoie de mai putin somn
Exista persoane care sa aiba nevoie de mai putin de 6 ore pe noapte pentru a fi odihnite si a-si pastra sanatatea intacta, dar acest procentaj este destul de mic. Un indiciu este acela ca te trezesti singur dimineata, fara sa sune alarma, chiar si in zilele de concediu, fara sa te simti obosit. 

Cercetatorii au stabilit cat trebuie sa dormim pentru a fi odihniti

Cei mai multi oameni au nevoie de 7-8 ore de odihna pe noapte, procentajul restului fiind sub 1%.

2. Un pui de somn mai rau te oboseste
Multi oameni spun ca putin somn mai rau ii oboseste, dar un moment de atipire sub 20 minute ar trebui sa invioreze. "Dupa un asemenea moment trebuie sa te simti mai inviorat, energizat si odihnit", spune dr. Kimberly A. Cote, de la Universitatea Brock din Ontario. In timpul somnului, creierul produce unde ce corespund perioadei de somn. Dupa 20 minute, acestea se schimba si este posibil sa te trezesti obosit, caci intri in faza de somn adanc. 

De aceea este bine sa te odihnesti cateva minute, nu mai mult de 20, cand vrei un plus de energie dar nu ai timp pentru cateva ore bune de somn. De asemenea, somnul acesta scurt trebuie sa aiba loc in prima jumatate a zilei, pentru a nu interactiona cu programul de odihna de cu seara. In acele minute ai grija sa stai cat mai comfortabil, dar nu intr-atat incat sa nu-ti mai vina sa te ridici din pat.

23 de curiozitati despre somn 

3. Exercitiile fizice seara nu te lasa sa dormi
De fapt, cercetarile arata ca si cele mai grele exercitii nu fac niciun rau seara inainte de culcare. "Din cauza ca nu exista date suficient de convingatoare, cel mai bine este ca oamenii sa testeze acest lucru pe propria piele", spune dr. Michael Perlis, director la Universitatea din Pennsylvania.

Este indicat sa tii chiar si un jurnal al somului, in acest fel putand observa clar ce iti face bine si ce nu.

4. Este normal sa motai in timpul unei sedinte
Este normal sa te simti mai obosit in decursul dupa-amiezii, din cauza ritmului circadian. Dar niciodata nu ar trebui sa simti ca mai este putin si adormi in mijlocul unei activitati, oricat de plictisitoare ar fi aceasta. De aceea este important sa nu pierzi nicio ora din noapte. Daca pierzi cate o ora la fiecare somn, intr-o saptamana se aduna 7 ore, adica echivalentul unei nopti intregi de somn. 

In consecinta, corpul va resimti oboseala si vei fi obosit, vei avea schimari de dispozitie, te vor durea ochii si nu vei mai da acelasi randament. Chiar si pofta de mancare va fi mai mare, de aceea se spune ca lipsa de somn ingrasa. 

5. Du-te la somn mai repede daca ai insomnii
Acest lucru este cat se poate de neadevarat, caci nu va face decat sa prelungeasca orele de agonie din pat. Cu cat creierul va sesiza ca te chinui mai mult, cu atat va rezista si te va face sa adormi mai greu. Nu incerca sa controlezi insomnia stand in pat cu ochii inchisi, caci nu vei reusi. Mai degraba, trebuie sa mergi la culcare cu o ora mai tarziu decat de obiei, astfel incat organismul sa fie mai obosit si sa adormi imediat. 

Daca vrei sa adormi rapid, fa o baie calda inainte, caci muschii se vor relaxa si vor produce mai putina caldura, cauzand somnolenta. Exercitiile fizice din timpul zilei ajuta si ele in lupta cu insomnia.

6. Nu e o problema daca sari peste putin somn
Daca pierzi 90 minute intr-o noapte, iti vei reduce capacitatea de functionare de a doua zi cu 32 procente. Memoria, atentia si eficienta vor scadea, rezultatul fiind asemanator cu consumul de alcool. Fundatia Nationala a Somnului din America arata ca numerosi soferi au avut accidente de masina din cauza oboselii.

6 boli pe care risti sa le faci daca nu dormi suficient

Ce este rau e faptul ca de multe ori te obisnuiesti cu aceasta stare si nu iti mai dai seama ca nu te odihnesti suficient. In cazul in care conduci si ti se face somn, opreste imediat si fa cativa pasi pe langa masina sau dormi pentru 20 minute.

7. Recastigi somnul pierdut in weekend
Nu este bine sa te gandesti ca e in regula sa pierzi nopti in timpul saptamanii, caci vei recupera in weekend. De multe ori aceste doua zile se dovedesc a fi pline de activitati si nu ai timp suficient de odihna, asa ca datoria ramane si sanatatea ta are de pierdut.

Daca totusi, alta solutie nu ai, cumpara-ti niste ochelari de noapte si dopuri de urechi pentru a fi sigur ca macar atunci vei putea dormi.

8. Nu conteaza ora la care te ia somnul
Persoanele care stau treze noaptea sunt de 3 ori mai predispuse la depresie decat celelalte, chiar daca orele dormite sunt aceleasi. Expertii nu stiu inca exact de ce, dar cu cat te vei culca mai devreme, cu atat te vei trezi mai odhinit. Daca nu te poti adapta dintr-o data, incepe cu 15-20 minute diferenta pe zi.

Cu 2 ore inainte de somn pastreaza o lumina difuza in incapere si opreste televizorul sau calculatorul cand simti ca te ia somnul.

9. Trebuie sa suferi de insomnie grava pentru a lua pastile de dormit
Pastilele de dormit sunt mult mai eficiente daca sunt luate inainte ca insomnia sa se cronicizeze. Poti opta pentru variante usoare, care nu dau dependenta si te lasa sa te trezesti usor dimineata. Consulta medicul de familie inante de a lua vreo hotarare referitoare la marca sau dozajul medicamentelor pe care vrei sa le folosesti. 

Citeste si:

Cele mai bizare 9 tulburari ale somnului
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

somn
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1220 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013691 (s)