News Flash:

Somnul insuficient te face sa iei decizii gresite

29 Ianuarie 2014
1341 Vizualizari | 0 Comentarii
Un pic mai mult somn face foarte multe pentru sanatatea organismului, pentru memorie si pentru siguranta. Insa, doar o noapte de nesomn te determina sa faci o gramada de alegeri gresite. „Huffington Post“ a realizat o lista cu cele mai comune greseli pe care le faci atunci cand n-ai dormit suficient.  
1. Sa conduci   
Nu trebuie sa te sui in spatele volanului atunci cand ai baut cateva pahare de alcool, asadar nu trebuie sa conduci nici cand esti nedormit. Un studiu din 2012 a descoperit ca soferii beti sau cei adormiti sunt de doua ori mai predispusi la accidente. „Stim din testele noastre ca doar patru ore de somn pierdut va produce acelasi efect ca sase doze de bere in organismul omului“, avertizeaza Christopher Drake, cercetator in cadrul Centrului de Cercetare privind Tulburarile de Somn din Detroit, SUA, potrivit adevarul.ro.  
Insa nu doar soferii adormiti ar trebui sa nu se suie la volan. Acest lucru este valabil si pentru piloti, mecanici de locomotiva si soferi de camion. In cadrul tuturor acestor slujbe exista erori de performanta din cauza somnului insuficient, conform Fundatiei Nationale americane de Somn.   
2. Sa iei decizii importante  
Exista un motiv serios in spatele unei idei bune care ti-a venit atunci cand esti obosit si care se dovedeste ca n-a fost chiar atat de inspirata. Un studiu din 2011 a scos la iveala faptul ca, dupa o noapte de nesomn, exista o activitate crescuta in zonele cerebrale care estimeaza rezultatele pozitive. De asemenea, exista o scadere la fel de mare in zonele creierului care estimeaza rezultatele negative.  
Mai precis, somnul insuficient ne face incapabili sa judecam rezultatul unei decizii, facandu-ne mai optimisti. Asa ca, nu trebuie sa semnezi un contract nou sau sa accepti o slujba atunci cand esti nedormit, deoarece nu esti foarte realist in acele momente.   
3. Sa cumperi mancare  
Stim deja ca nu trebuie sa-ti umpli cosul de cumparaturi cu alimente atunci cand iti este foame, dar daca iti mai este si somn, deciziile tale in ceea ce priveste alimentatia vor fi de-a dreptul dezastruoase. Un studiu din 2013 a descoperit ca „adormitii“ care fac cumparaturi achizitioneaza alimente foarte bogate in calorii. „Am observat ca lipsa somnului are un impact foarte mare asupra foamei si a deciziilor. Aceasta combinatie devine foarte periculoasa atunci cand vine vorba de cumparat mancare. Omul va fi infometat si nu va reusi sa ia decizii bune pentru sanatatea sa“, spune autorul studiului, Colin Chapman, de la Universitatea suedeza din Uppsala.  
Barbatii din cadrul acestui experiment si-au umplut cosurile de cumparaturi cu 9% mai multe calorii si cu 18% mai multa mancare dupa doar o noapte in care au dormit insuficient. „Descoperirile noastre ofera o dovada clara ca oamenii care trebuie sa aiba grija la depunerea kilogramelor trebuie sa aiba un program de somn sanatos, de sapte-noua ore pe noapte“, adauga cercetatorul.   
4. Sa faci achizitii online   
Daca procesul decizional este lezat si impulsivitatea este si ea amplificata in cazul unei nopti de nesomn, este mult mai bine sa te feresti si de cumparaturile online. Gandirea logica este grav afectata atunci cand nu dormi, asa ca nu este momentul sa-ti comanzi o pereche de cizme de pe internet sau sa-ti cumperi o geanta care pare extraordinara. Tine minte: „Noaptea e un sfetnic bun“, cel putin asa ne zic batranii intelepti.   
5. Sa bei un energizant   
Da, esti obosit, dar nu te intinde catre sucul energizant. Mai degraba plimba-te putin sau chiar trage un pui de somn. Este mult mai bine asa decat un soc puternic de cafeina si cantitatea de zahar imensa cu care vine la pachet sucul energizant. Mai mult, multe sucuri de acest fel contin o cantitate destul de mica de cafeina, mai ales comparativ cu o ceasca de cafea tare, care mai are si cateva beneficii asupra sanatatii.   
6. Sa te lauzi cat de rezistent esti  
Poate ca nimic nu promoveaza un climat nesanatos mai mult ca laudatul cu cat de obosit esti. Nu te lauda ca esti nedormit, nu este o realizare. Este chiar ceva foarte nesanatos pentru tine si nu trebuie sa-i faci si pe altii partasi la nefericirea ta. Cu totii trebuie sa fi atenti la ce mesaj transmitem.   
7. Sa te certi  
Dimineata de dupa o noapte nedormita nu este momentul potrivit pentru discutii serioase cu partenerul. Lipsa de somn te face mai emotiv, dar nu intr-un sens bun. „In lipsa somnului, creierul se intoarce la o gandire mai primitiva, fiind incapabil sa puna experientele emotionale intr-un context si sa produca un raspuns controlat, potrivit“, noteaza Matthew Walker, autor al unui studiu pe acest subiect, efectuat in 2007. Cercetarea sa a descoperit ca mintea care este privata de somn este cu 60% mai reactiva la imaginile negative sau deranjante.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

somn memorie noapte nesomn
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1455 (s) | 23 queries | Mysql time :0.015767 (s)