News Flash:

Secretele unei vieti lipsite de stres, dezvaluite de un reputat psiholog

17 Mai 2017
390 Vizualizari | 0 Comentarii
Indiferent de lucrurile care ne streseaza, ne putem inarma cu instrumentele necesare care sa ne ajute sa ne pastram calmul si luciditatea in situatii tensionate si sa ne simtim puternici in fata provocarilor. Lisa Firestone, psiholog specializat in relatii, parenting si suicid si autoarea cartii „Conquer Your Critical Voice“, a dezvaluit pentru Huffington Post cateva tehnici pe care le putem adopta pentru a ne descurca mai bine in momente de stres.

Tineti cont de „vocea critica interioara“

Un lucru pe care ar trebui sa-l constientizam cu privire la stres este faptul ca o mare parte din ceea ce ne ingrijoreaza nu se bazeaza pe ceea ce se intampla in viata noastra, ci pe propriile ganduri legate de ce se intampla. Confruntarea cu un termen limita de predare la munca este stresanta, dar ganduri precum „nu voi reusi niciodata sa termin“ sau „o sa o dau in bara“ sunt mult mai daunatoare si accentueaza starea de stres. Trebuie sa va opriti putin si sa va dati seama care sunt gandurile care perpetueaza stresul.  Exista o multime de lucruri in viata noastra care nu merg asa cum ne-am dori si pe care nu le putem controla, dar ceea ce inrautateste intotdeauna situatia este „vocea critica interioara“, care ne pedepseste inutil si ne sporeste nivelul de stres. „Cum poti dormi cand ai atatea de facut?“, „Este pur si simplu prea mult, nu poti face fata!“ Aceasta voce este un prieten al stresului, il ajuta sa puna stapanire pe noi si sa ne distruga starea de spirit, sustine psihologul. Identificarea „criticului intern“ ne va ajuta sa indepartam gandurile negative.

Invatati sa apasati butonul de pauza

Se spune ca pe masura ce practici un lucru devii foarte bun la el. Se aplica si in cazul stresului, daca il practicati va deveni o norma, dar la fel de bine se aplica si in ceea ce priveste calmul, crede Firestone. Cand simtiti ca emotiile va coplesesc, amintiti-va ca aveti nevoie de un moment de respiro pentru a reflecta. Respirati adanc si incetiniti-va gandurile. Puteti chiar sa va puneti o mana pe burta si alta pe inima, in timp ce trageti aer in piept. Acest lucru va va ajuta sa va relaxati.

Practicati mindfulness-ul

Filosoful si psihologul William James spunea ca cea mai puternica arma impotriva stresului este abilitatea omului de a-si alege gandurile. „Mindfulness-ul nu inseamna neaparat alegerea gandurilor, ci alegerea modului in care sa reactionam la gandurile noastre si sa nu le permitem sa puna stapanire pe noi. Meditatia, de exemplu, ne invata sa ne concentram asupra respiratiei si sa ne conectam cu propriul corp. Pe masura ce facem aceste lucruri, putem observa gandurile individuale ca pe niste trenuri in miscare. Putem recunoaste fiecare gand fara a alege sa urcam in tren si sa ne lasam prada stresului provocat de respectiva calatorie“, explica Lisa Firestone. De asemenea, mindfulness-ul ne ajuta sa traim in prezent. Filosoful Lao Tzu spunea: „Daca sunteti deprimat, traiti in trecut. Daca sunteti ingrijorat, traiti in viitor. Daca sunteti linistit, traiti prezentul.“ Intr-o foarte mare masura, stresul experimentat este strans legat de regretele din trecut si de grija viitorului.

Oferiti-va permisiunea de a nu va mai face griji

Mare parte din stresul nostru este provocat de lucrurile pe care nu le putem controla, avand falsa impresie ca daca ne facem griji sau luam in calcul toate aspectele negative vom reusi sa rezolvam problema sau cel putin sa ne protejam. In loc sa ne tot aplicam avertismente care ne vor panica, de ce nu ne permitem sa traim momentul si sa ne ocupam de ceea ce este si nu de ceea ce ar putea fi? Este important sa nu ne mai ingrijoram si sa nu ne mai gandim atat de mult la toate lucrurile rele care s-ar putea intampla sau la eventualele consecinte.

Stati in preajma oamenilor care va fac sa va simtiti bine

Studiile demonstreaza ca prietenia este antidotul natural si eficient pentru stres. Este important sa ne inconjuram cu prietenii potriviti, cei care nu ne accentueaza stresul. Gasiti oameni optimisti, care stiu cum sa-si controleze emotiile negative si sa ramana calmi in orice situatie.

Incercati o perspectiva diferita

Creierul nostru este proiectat sa observe imediat pericolul si sa se concentreze asupra eventualelor  probleme intr-o incercare de a ne proteja. Din pacate, acest lucru poate permite mai usor sa fim coplesiti de lucrurile pe care nu le putem controla. Psihologul Salvatore Maddi, care a studiat rezistenta emotionala mai bine de 30 de ani, a constatat ca oamenii cu mai multa rezistenta vad provocarile ca parte a conditiei umane si le privesc ca pe oportunitati de a se schimba si de a dobandi incredere si putere. Imaginati-va acel moment in care viata va ofera un lucru sau o intamplare care va poate foarte usor provoca stres. Daca va simtiti suprasolicitati de circumstante, s-ar putea sa renuntati, sa va suparati si sa fiti macinat de o multime de ganduri si comportamente negative, iar toate acestea nu fac altceva decat sa amplifice stresul. Daca in schimb faceti o pauza pentru a vedea totul ca pe o provocare, un obstacol natural in calea vietii, puteti schimba modul in care va simtiti cand va confruntati cu respectiva problema.

Faceti din autocompasiune un obiectiv permanent

Psihologul Kristin Neff a facut numeroase studii despre autocompasiune, descoperind beneficii incredibile ale acesteia: ne ajuta sa evitam autoevaluarea, permitandu-ne sa fim mai blanzi cu noi insine. De multe ori insa autocompasiunea este confundata cu sentimentul de compatimire, dar in realitate este exact opusul. Autocompasiunea ne permite sa intelegem circumstantele si suferinta noastra ca parte a conditiei umane, ne permite sa ne vedem defectele si limitele fara a ne detesta propria persoana, ci incurajandu-ne sa luam masuri pentru a schimba lucrurile care nu functioneaza la noi. Autocompasiunea poate fi o unealta puternica atunci cand suntem stresati, pentru ca ne aminteste sa fim amabili si sensibili fata de noi insine si sa ne purtam asa cum ne-am purta cu un prieten in aceleasi imprejurari.

Dezvoltati strategii pentru a va calma

Exista o multime de exercitii care sa reduca aproape instantaneu stresul. Cele de respiratie va ajuta sa scadeti ritmul cardiac si sa va linistiti. In ceea ce priveste modul de a gandi, exista de asemenea practici care sa ne ajute sa procesam mai bine ceea ce se intampla. Cand ne confruntam cu o situatie dureroasa sau stresanta, psihologii Jack Kornfield si Tara Brach recomanda Abordarea RAIN, care este o metoda in patru pasi - recunoasterea a ceea ce se intampla, acceptarea faptului ca nu detineti control total, ca viata este asa cum este si trebuie sa-si urmeze cursul, intelegerea sentimentelor pe care le traiti si neidentificarea, ceea ce inseamna ca nu veti permite unei intamplari sa va defineasca.

Observati care va sunt declansatorii

Toti avem motive de stres (facturi de platit, programe de gestionat, deadline-uri de respectat) si toti avem butoane specifice care ne amplifica sau ne amelioreaza stresul. Cu cat ne dam seama mai repede ce ne declanseaza cele mai puternice emotii, cum ar fi teama sau frustrarea, cu atat mai bine vom intelege si ne vom controla reactiile. De exemplu, un ton condescendent va face sa va simtiti incapabil? Stirile nocturne va fac sa va doriti sa va ascundeti intr-un colt si sa va culcati? Plansetul copilului va face sa va lasati coplesit de necazuri? Cand reusiti sa identificati astfel de declansatoare, puteti explora mai adanc motivele pentru care astfel de lucruri va provoaca atat de mult stres. Poate va amintesc de momentele din copilarie cand va simteati neajutorati, poate ca va declanseaza temeri reale sau existentiale despre voi sau despre familia voastra. Identificandu-ne declansatorii putem invata cum sa jonglam cu emotiile de baza care pompeaza stresul in viata noastra si ne va arata care sunt lucrurile care nu sunt bune pentru noi in viata de zi cu zi. Lisa Firestone crede ca ar trebui sa ne punem urmatoarele intrebari: „Pot sa evit, sa limitez sau sa fac mai bine anumite lucruri care imi provoaca stres?“, „Pot sa renunt la a-mi verifica telefonul dupa ora 21.00?“, „Pot sa renunt la cateva proiecte mai mici?“ Iar aceasta abordare nu inseamna evitarea sau eliminarea responsabilitatilor sau circumstantelor reale, ci cautarea in mod activ a unor strategii mai bune pentru a aborda anumite situatii, explica expertul.

sursa: adevarul.ro

calmul relatii parenting suicid practicati mindfulness-ul
Distribuie:  

Realitatea.net

Playtech.ro

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1582 (s) | 35 queries | Mysql time :0.019948 (s)