News Flash:

Schimbarile majore din viata noastra ne afecteaza sanatatea

9 Octombrie 2017
235 Vizualizari | 0 Comentarii
Investigand peste 5000 pacienti suferind de boli organice grave, cum ar fi infarct, stomacul perforat, cancer, etc., Homles a constatat ca intre elementele cele mai stresante petrecute in ultimul an de viata, apar unele cu o anumita frecventa;

Ordonand aceste evenimente in ordinea descrescatoare a frecventi si acordandu-le un punctaj, el a alcatuit ceea ce se numeste scala Homles si care pleaca de la premiza ca cele mai stresante evenimente din viata unei persoane sunt schimbarile majore.

Pe aceasta scala, moartea sotului sau sotiei, pierderea credintei, primeste 100 puncte; urmeaza divortul, pierderea locuintei, a locului de munca, inchisoarea, dar si evenimente fericite, ca nasterea unui copil, pregatirea concediului, sau a unei aniversari. Un cumul de pana la 150 de puncte in ultimele 12 luni, este considerat normal; intre 150-200 stare de stress, intre 200-300 faza de alarma, cand se impun masuri de protectie si control al stresului, iar peste 300 puncte, clacarea cu pierderea sanatatii este iminenta.

Teoria schimbarilor majore ca sursa de stres se bugura de o larga audienta. Alvin Toffler constata ca traim intr-o societate suprastimulta senzorial, informational si decizional. Pentru a face fata ritmului unor schimbari din viata sa, un om are nevoie de cel putin 3 saptamani pentru a se adapta, pentru a le integra si a-i intra in obisnuinta. Supusul unei avalanse de schimbari ce se produc intr-un ritm ametitor, in toate domeniile, omul este confruntat cu ceea ce Toffler a numit socul viitorului, o stare de angoasa, de perplexitate si aiureala datorata incapacitatii individului de a face fata cacofoniei solicitarilor universale.

In acest carusel, senzorialul devine obtuz, se pierde selectivitatea in receptarea informatiilor, iar confuzia domeneste in ceea ce priveste deciziile cotidiene, sezoniere, existentiale sau vesnice; inertia totala altereaza cu explozii de furie oarba.

Afectiunea in care mintea lucreaza impotriva ta

Teoria lui Rahe-Homles are si critici. S-a remarcat pe buna dreptate ca pentru o mare masa de oameni, schimbarile majore cele mai agresive sunt irelevante, pentru ca n-au avut loc, sau faptul ca teoria ignora particularitatile de reactie extrem de diferite ale persoanelor la acelasi stresor. si apoi, nu cumva are aceasta scala un efect nociv, de bumerang, al profetiei care se autoimplineste, cand constat ca ma apropii in mod fatal de pragul celor 300 a puncte? solicitarilor universale. in acest carusel, senzorialul devine obtuz, se pierde selectivitatea in receptarea informatiilor, iar confuzia domeneste in ceea ce priveste deciziile cotidiene, sezoniere, existentiale sau vesnice; inertia totala altereaza cu explozii de furie oarba.

Teoria lui Rahe-Homles are si critici.
S-a remarcat pe buna dreptate ca pentru o mare masa de oameni, schimbarile majore cele mai agresive sunt irelevante, pentru ca n-au avut loc, sau faptul ca teoria ignora particularitatile de reactie extrem de diferite ale persoanelor la acelasi stresor. si apoi, nu cumva are aceasta scala un efect nociv, de bumerang, al profetiei care se autoimplineste, cand constat ca ma apropii in mod fatal de pragul celor 300 a puncte?

Dar obiectia din care avea sa se nasca cea de a doua teorie majora in geneza stresului, a fost ca, da fapr, nu schimbarile majore sunt cele mai importante pentru cei mai multi oameni, ci ticmai ceea ce nu se schimba, plictiselile de fiecare zi, o agenda prea incarcata cu lucruri care asteapta zadarnic sa fie facute, ratacirea obiectelor personale, conflicte uzuale cu cei apropiati, aspecte fizice personale devenite dismorfofobii, remuscari, frustrari, etc.

Strategii de control ale stresului. Acestea ar putea fi grupate dupa trei directii: propria persoana - ABC - ul controlului stresului, persoana semenilor - comunicarea si relatii interpersonale si, filosofia sau conceptia asupra vietii.

ABC-ul controlului stresului este o forma mnemotehnica care atrage atentia asupra a trei repere: Ascultare - capacitatea da a-ti recepta propriul organism asa cum aratam mai sus; Balanta - sau echilibru, porneste de la conceptia holistica si unitara asupra fiintei umane in toate dimensiunile sale, considerand ca atat bunastarea, cat si suferinta oricarei parti le antreneaza si pe celelalte.

5 schimbari pe care trebuie sa le faci dupa 40 de ani

De asemenea, ca atat antrenarea, cat si uzura trebuie sa fie pe cat posibil uniforme, astfel incat oamenii sa nu mai moara de inima, de ficat, sau de rinichi, ci fericiti si satui de zile. Respectul fata de legile sanatatii si luarea in considerare a factorilor sanogeni naturali: apa, aer, soare, exercitiul fizic, actuvitate si odihna echilibrata, o alimentatie sanatoasa, cumpatarea in cele necesare si evitarea oricaror toxice - alcool, tutun, cafea, droguri, grasimi saturate, hipercolesterol, ca si cultivarea unei relatii de incredere in Dumnezeu concura la acest deziderat. Cernerea sau selectivitatea presupune ca din hatisul de informatii, solicitari si tentatii sa le alegem pe cele esentiale, fundamentale si, mai ales, ele sa fie asimilate ca propriile noastre comandamente si sa le punem in practica.

in ceea ce priveste comunicarea si relatiile interpersonale sunt mult de spus.
Comunicarea poate detensiona relatiile. Desi noi avem impresia ca tot ceea ce comunicam este cuprins in limbajul articulat, acesta nu detine decat o pondere de 20%; 17% apartine tonului si inflexiunilor vocii, iar restul de 63% este transmis de gestica, mimica si limpajul corporal. S-a spus ca exista 5 nivele de comunicare, de la cel mai superficial pana la cel mai profund: (5) banalitati, (4) fapte, anecdote, (3) idei, retionamente, (2) sentimente, (1) comunicarea autentica de sine, fara rezerve. Tehnicile transmiterii mesajelor si tenicile ascultarii sunt foarte importante in procesul comunicarii. Oamenii suparati, stresati, nu comunica, desi aceasta este calea regala pentru a solutiona problemele.

in privinta relatiilor interpersonale, am vazut mai sus cat de nociva este singuratatea si se stie cat de importante sunt prieteniile sau grupul suport. Ca si in privinta comunicarii, noi trebuie sa invatam sa cultivam relatiile interpersonale, fiindca nu ne nastem cu astfel de abilitati.

In cultivare relatiilor exista cateva reguli simple:
1. aloca timp, effort si preocupare pentru relatii;
2. cultiva sinceritatea, abandoneaza masca lasandu-te cunoscut cu defecte si calitati ca un om real si nu o fantoma artificiala;
3. vorbeste despre simtamintele tale - dragostea care nu este exprimata moare;
4. deprinde-te cu gesturile de dragoste - atentii, flori, solicitudine;
5. acorda libertate prietenului si nu-l sufoca, nici nu incerca sa fii prea posesiv, sau manipulativ in a-l modela dupa chipul si asemanarea ta.

Cat priveste filosofia de viata, aceasta este un aspect esential in strategia de lupta impotriva stresului. Orice fiinta umana detine, constient sau nu, o anumita conceptie de viata, in functie de care isi modeleaza deciziile, atitudinile si actiunile. Deseori nu putem modifica datele esentiale ale vietii, dar ne putem optimiza filosofia de viata. S-a spus despre oameni ca se impart in 2 mari categorii: optimisti si pesimisti. Albert Schweitzer spunea ca optimistul vede doar verdele semaforului, pesimistul doar rosul de la stop, dar realistul percepe intreaga gama a culorilor si le combina in mod creator.

In privinta Atitudinii in fata existentei, si aceasta a fost structurata mnemotehnic in mai multe directii, debutand toate cu A: Alegere, Acceptare, Apreciere, Actiune.

Pe scurt Alegerea consta din a alege sa nu te concentrezi asupra esecurilor sau necazurilor, ci asupra reusitelor, nu asupra problemelor, ci asupra solutiilor, cultivand o atitudine pozitiva in fata vietii, o mentalitate de invingator.
Acceptarea este orientata catre sine, catre semeni si catre situatii. O imagine de sine realista necontaminata de complexul de grandoare, nici de cel de inferioritate. Capodoperele sunt licitate la zeci si sute de milioane de dolari. De ce? Pentru ca sunt unicate. si tu esti unic. in fata ta se deschid posibilitati nelimitate.

Adaptarea presupune capacitate de a te acomoda unor situatii limita. Nu are rost sa investesti 1 milion pentru a obtine 10 lei. Nu e rentabil. Trebuie sa stii cum sa actionezi aici si cum, deoarece ocazia are motul doar in frunte.
Apreciere. Simtamantul de multumire si recunostinta .

Actiune. Lao Tse spune ca orice calatorie de 1000 km incepe cu un pas. Toate aceste cunostinte trebuie aplicate in viata de zi cu zi. Ele trebuie sa devina o a doua noastra natura.

Esentialul despre stres. Am identificat initial intre simptomele stresului: Glossary Link anxietate, durere, Glossary Link depresie si am putea adauga pustiire, instrainare, rusine, sentimentul de vinovatie si multe altele, facand parte din cortegiul de suferinte ale omenirii.

Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1474 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014325 (s)