News Flash:

Proteine complete vs proteine incomplete si proteine complementare

29 Ianuarie 2015
2558 Vizualizari | 0 Comentarii
Este posibil sa fi auzit dezbateri pe tema proteinelor "complete" si "incomplete" dar de multe ori ele sunt invaluite in dezinformare si mit. Proteinele sunt constituite din aminoacizi; avem 20 de aminoacizi care, in functie de modul in care se combina, pot da nastere oricarui tip de proteina. Unii dintre acesti aminoacizi pot fi sintetizati de corpul nostru, dar exista o categorie speciala de aminoacizi pe care corpul nostru nu ii poate sintetiza. Acesti aminoacizi se numesc aminoacizi esentiali si este foarte important ca ei sa se regaseasca in alimentatia noastra, ei neputand fi obtinuti pe cale metabolica.

Cele mai bune 6 alimente bogate in proteine

In functie de numarul de aminoacizi esentiali pe care ii aduce, proteinele se numesc proteine complete sau incomplete. Termenul "proteina completa" se refera la produsele alimentare, care au toti cei noua aminoacizi esentiali prezenti in proportie corecta astfel incat organismul nostru sa isi poate construi proteinele. Si in proteinele incomplete se gasesc toti aminoacizii esentiali, insa in cantitati mai reduse din unul sau mai multi. 

Proteine complementare
Proteinele complementare sunt doua sau mai multe proteine incomplete dar care, impreuna, asigura tot necesarul de aminoacizi esentiali, intr-o cantitate adecvata mentinerii starii de sanatate. De exemplu, orezul integral are cantitati scazute din unii aminoacizi esentiali, dar acesti aminoacizi esentiali se regasesc in cantitati mari in fasolea uscata. Daca asociem orezul integral cu fasolea uscata, reusim sa reconstituim cantitatea necesara de aminoacizi esentiali pentru a fi sanatosi. 

Alimente care contin cele mai bune proteine

Iar daca in trecut se considera ca aceste proteine incomplete trebuie consumate intotdeauna impreuna, studiile recente arata faptul ca, atata vreme cat alimentele sunt consumate in aceeasi zi, organismal nostru reuseste sa se echilibreze. Conectarea proteinelor complementare ar trebui facuta astfel:
- legume cu grane integrale
- legume cu nuci
- seminte cu grane integrale

Doza zilnica de proteine
Mai mult nu este neaparat mai bine atunci cand vine vorba de proteine. Medicii recomanda adultilor sedentari sa nu depaseasca doza zilnica de 0,8 grame/kilogram de greutate corporala. Sunt voci care sustin ca si aceasta doza ar fi mare.

Stii de cate proteine are nevoie organismul tau?

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

proteinele aminoacizi aminoacizi esentiali proteine complete
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2068 (s) | 23 queries | Mysql time :0.050324 (s)