News Flash:

Principii nutritive

10 Decembrie 2010
2585 Vizualizari | 0 Comentarii
Principii nutritive
Glucidele

Descriere: Glucidele sunt sursa principala de energie a organismului. Glucidele complexe se gasesc in legume, cereale si in legumele bogate in amidon (cartofii, mazarea si porumbul). Glucidele simple, numite si zaharuri se gasesc in special in fructe si lapte, ca si in alimentele ce contin zahar, precum bomboanele si alte dulciuri.

Recomandari: 45% pana la 65% din caloriile zilnice -cel putin 130 grame pe zi - trebuie sa provina din glucide. Alegeti glucidele complexe din cereale integrale si fasole si din fructele bogate in substante nutritive si lapte. Limitati zaharurile din bomboane si celelalte dulciuri.

Proteinele


Descriere:
Proteinele sunt esentiale in viata oamenilor. Pielea, oasele, muschii si tesuturile organelor interne contin proteine, la fel si sangele, hormonii si enzimele. Proteinele se gasesc in numeroase alimente de origine vegetala. Provin si din surse animale. Cele mai bogate surse de proteine sunt legumele, carnea de pasare, de peste, fructele de mare, produsele lactate, nucile si semintele.

Recomandari: Proteinele pot sa constituie intre 10 si 35% din totalul caloriilor zilnice -cel putin 46 grame la femei si 56 grame la barbati.

Grasimile

Descriere:
Grasimile contribuie la absorbtia vitaminelor esentiale, mentin structura si functionarea membranelor celulare si asigura integritatea  sistemului imunitar. Ele reprezinta o sursa concentrata de energie, oferind de doua ori mai multe calorii pe gram decat glucidele si proteinele. Un anumit tip de grasime in exces - ca de exemplu grasimile saturate sau acizii grasi trans -pot creste nivelul colesterolului din sange odata cu riscul aparitiei unor boli coronariene.

Recomandari:
Limitati aportul de grasimi la 20% pana la 35% din totalul caloriilor zilnice. Alegeti grasimile din surse sanatoase, ca de exemplu nucile, maslinele, uleiul de canola sau de arahide.

Colesterolul

Descriere: Colesterolul este vital in structura  si functionarea tuturorcelulelor, dar este si principala substanta din depunerile de grasimi(placi de aterom) care se dezvolta in artere. Organismul produce totcolesterolul de care are nevoie pentru functionarea celulelor. Aportulde colesterol creste  datorita consumului de alimente de origineanimala, cum ar fi carnea rosie, de pasare sau de peste, fructele demare, oua, produse lactate si unt.

Recomandari: Limitati aportul de colesterol la maxim 300 miligrame pe zi.

Grasimile saturate

Descriere:
Grasimile saturate se gasesc adesea in produsele de origine animala, precum carnea rosie, de pasare, unt si lapte integral. Alte alimente bogate in grasimi saturate sunt nucile de cocos, uleiul de palmier sau alte uleiuri tropicale. Grasimile saturate sunt responsabile pentru cresterea nivelului colesterolului din sange si a riscului aparitiei unor boli coronariene.

Recomandari:
Limitati aportul de grasimi saturate la maxim 10% din totalul caloriilor, adica un maxim de 20 grame pe zi pentru femei si 24 grame pe zi pentru barbati.

Fibrele alimentare


Descriere:
Fibrele sunt componentele alimentelor de origine vegetala pe carestomacul nu le digera sau absorbi. Sunt clasificate in doua tipuri debaza: solubile si insolubile. Fibrele insolubile cresc volumul boluluifecal si previn constipatia. Legumele, tarata de grau alaturi de altecereale integrale sunt surse de fibre insolubile. Fibrele solubilenormalizeaza nivelul colesterolului si glicemiei din sange. Ovazul, fasolea uscata si unele fructe, precum merele si portocalele sunt surseimportante de fibre solubile.

Recomandari: Femeile au nevoie de maxim 25 de grame pe zi, iar barbatii de 30 pana la 38 grame de fibre pe zi.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

glucidele proteinele grasimile colesterolul grasimile saturate
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1559 (s) | 24 queries | Mysql time :0.017085 (s)