News Flash:

Portocalele, fructe excelente pentru sanatate, dar nu atunci cand sunt consumate in exces

29 Aprilie 2019
190 Vizualizari | 0 Comentarii

Portocalele - in afara de gustul lor iubit de (probabil) toata lumea - au multe beneficii de sanatate: pot imbunatati sistemul imunitar, redau o piele mai sanatoasa si chiar pot ajuta inima si pot duce la scaderea nivelului de colesterol. De asemenea, unele dovezi sugereaza ca mancatul de portocale poate ajuta la reducerea riscului aparitiei bolilor respiratorii, a anumitor cancere, a artritei reumatoide, a ulcerelor si a pietrelor la rinichi. Totusi, exista si efecte secundare atunci cand sunt consumate in exces.

Sucul de portocale este bogat in nutrienti. Totusi, acesta nu contine fibra gasita in pielita, stratul alb si subtire dintre pulba si coaja. De asemenea, este mai usor de consumat prea multe calorii atunci cand bei suc de portocale decat atunci cand mananci o portocala, scrie descopera.ro, care citeaza Live Science. Multe citrice au o cantitate mare de vitamina C, iar portocalele au niveluri ridicate chiar si atunci cand sunt comparate cu fratii lor. Vitamina C este un antioxidant puternic si protejeaza celulele prin neutralizarea radicalilor liberi periculosi.

De asemenea, vitamina C din portocale poate imbunatati sistemul imunitar, protejand astfel organismul de virusuri si infectii precum gripa. „Vitamina C din portocale este asociata cu un risc redus de cancer de colon datorita prevenirii aparitiilor mutatiilor ADN-ului” Studiile au aratat ca 10-15% dintre cancerele la colon au o mutatie intr-o gena numita BRAF. 

Mai mult, un studiu din 2013 publicat in jurnalul Nutrition and Cancer a gasit ca o cantitate ridicata de vitamina C si acid folic, alaturi de proprietatile antioxidante al sucului de portocale poate reduce deteriorarea ADN-ului, astfel si riscul aparitiei cancerului.

Alaturi de vitamina C, portocalele contin fibra, potasiu si cholina, dintre care toate sunt bune pentru inima. Potasiul, un mineral de electrolit, este vital pentru functionarea sanatoasa a sistemului nervos, iar o lipsa de potasiu poate duce la aritmie, tensiune ridicata si un nivel scazut de calciu in oase. Totusi, prea mult potasiu poate duce la hiperkalemie, o conditie periculoasa care include simptome precum oboseala musculara, ameteli si paralizie.

Portocalele sunt bogate si in acid folic (vitamina B9), care ajuta corpul sa mentina un nivel scazut de homocisteina, un aminoacid care este des intalnit in carnea rosie si este asociat cu o sanatate precara a inimii. Fibrele din portocale pot ajuta la scaderea nivelului de zahar la oamenii cu diabetul de tip 1 si pot imbunatati nivelul de insulina al celor cu diabet de tipul 2. Fibra ajuta si la digestie si scade nivelul de colesterol. 

Portocalele sunt bune, dar trebuie consumate moderat. „Consumul prea multor portocale are unele efecte secundare neplacute”, a precizat Laura Flores, nutritionist din San Diego. „Continutul mare de fibre consumat poate afecta digestia, ducand la diaree”, a adaugat aceasta. De asemenea, consumul in exces poate duce la cresterea in greutate. De asemenea, este posibil ca doza zilnica recomandata de vitamina C sa fie depasita, ceea ce poate duce la diaree, ameteli, stari de voma, dureri de cap si insomnie.

Raspunsul este si da si nu, depinde de portocala. Daca sunt organice, da, dar daca sunt tratate cu diferite substante, este recomandabil sa nu. Cojile, desi nu sunt atat de usor de digerabile precum pulpa, pot fi folosite intr-o varietate de retete si sunt bogate in nutrienti. „Coaja are mai multe fibre decat pulpa. Mai mult, are flavonoide care au beneficii nutritionale”. 

Flavonoidele sunt compusi care se gasesc in multe alimente si sunt cunoscuti pentru reducerea tensiunii arteriale si a inflamatiei. Cojile de portocale mai contin si calciu, mai multe vitamine B si vitaminele A si C. Totodata, „pielita portocalei poate fi amara, dar de fapt contine atat de multa vitamina C precum pulpa, alaturi de o cantitate insemnata de fibra”, a precizat Flores.

Fructul provine din sud-estul Asiei, incepand sa fie cultivat acum 6.000 de ani; apoi s-a raspandit in India. Portocalele sunt un hibrid intre pomelo si mandarine. Pomul in care cresc portocalele este mic, tropical spre semitropical si mereu verde. Picturile renascentiste care au portocale pe masa in timpul Cinei cea de Taina sunt gresite. Portocalele au inceput sa fie cultivate in Orientul Mijlociu undeva in secolul al IX-lea. In 2017, cele mai mari producatoare de portocale din lume erau Brazilia, SUA, China, India si Mexic. Circa 85% dintre portocale sunt folosite pentru suc si exista peste 600 de soiuri in intreaga lume. S.F.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

beneficii portocale consum portocale
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1564 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014169 (s)