News Flash:

Pizza, o mancare sanatoasa?

9 Martie 2013
1671 Vizualizari | 0 Comentarii
Un numar de cercetatori americani de la Universitatea din Maryland au reusit sa coaca o pizza ‘sanatoasa’. Pentru realizarea acestui produs ei au folosit doua procedee : fermentarea si coacerea. Din nefericire, autorii au reusit sa demonstreze inca o data ca unul dintre cele mai populare alimente nu este sanatos.
Pizza traditionala pe care oricare dintre noi o poate cumpara de la magazine sau din restaurante este compusa in principiu din faina alba, branza, ketchup, rareori tomate reale, mezeluri ( carnati, pastrama, salam, etc. ) si diferite topinguri realizate din ulei vegetal hidrogenat, tip margarina, un ulei nociv pentru inima si vasele noastre.
În aceste conditii, pizza traditionala este practic o combinatie de carbohidrati rafinati si grasimi procesate. Faina alba este similara cu zaharul, avand un impact puternic asupra nivelului insulinei. Grasimile se absorb si ele destul de rapid, iar nivelele ridicate de insulina vor determina formarea de noi depozite adipoase, lucru ce determina in final cresterea in greutate si obezitate ( la un consum constant si cronic).
Continutul antioxidant al unei asemenea pizza este aproape nul, un asemenea produs fiind mai degraba un pericol pentru sanatate! Este de fapt chiar periculos sa bagam in capul oamenilor ideea ca un aliment nesanatos este sanatos. Nu vom face decat sa marim numarul obezilor, diabeticilor, hipertensivilor si al altor categorii de bolnavi.
Cum au reusit totusi oamenii de stiinta sa faca acea pizza plina de antioxidanti? Relativ simplu si intuitiv. Au folosit in alcatuirea ei substante cat mai putin procesate, sau deloc procesate. Aluatul a fost realizat din faina de grau integrala. Acest tip de grau contine toate elementele benefice ale bobului de grau. Germenele de grau, o cantitate mare de fibre, vitamine din complexul B, enzime specifice, toate acestea contribuind la potentialul antioxidant.
Apoi cercetatorii au adaugat drojdie ce contine enzime cu rol in fermentarea anumitor constituenti ai graului. Fermentarea este folosita si atunci cand se obtin kefirul, anumite branzeturi fermentate, cascavalul, vinul sau berea. Cercetari stiintifice au demonstrat ca fermentarea creste activitatea antioxidanta a produsului fermentat cu 100%. Coacerea a crescut cu 60% activitatea antioxidanta, atunci cand a fost folosita un timp scurt – 7 minute, si cu 80 % pentru un timp mai indelungat – 14 minute.
Este clar ca de aici si pana la titlurile fanteziste ‘Pizza este buna" e cale lunga.
Întradevar, in anumite conditii pizza ar putea fi o mancare completa si sanatoasa, dar alegerea componetelor trebuie facuta cu mare grija : grau integral pentru aluat, ulei de masline, rosii crude sau un suc de rosii fara aditivi sau zahar, carne slaba, (eventual peste, dar in nici un caz mezeluri), masline, branza slaba, si multe legume (ceapa, broccoli, usturoi), fara faina alba, margarina sau cascaval vegetal.
Antioxidantii din legume, fructe si cerealele integrale ar putea preveni cancerul, bolile cardiovasculare si boli neurodegenerative precum Alzheimer. Sursele optime de antioxidanti sunt legumele si fructele crude, dar si alimentele fermentate precum vinul (in cantitate moderata, aproximativ 250ml zilnic) sau kefirul. Este de preferat ca in locul unei portii de pizza sa mancati cateva fructe sau o salata de legume, beneficiile pentru organism fiind in mod sigur mai numeroase. (dr. Andrei Laslau - eva.ro)
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1500 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013655 (s)