News Flash:

Ou moale sau ou tare? Sfatul nutritionistului

14 Ianuarie 2019
550 Vizualizari | 0 Comentarii

Blamat pentru aportul mare de colesterol pe care-l furnizeaza sau pentru ca se digera greu, oul a fost dintotdeauna un aliment controversat, aproape evitat si rationalizat strict in programele alimentare, afirma nutritionistul Lygia Alexandrescu.

"Cu toate acestea, oul contine proteine, ovoalbumine, care sunt mai bine utilizate de organism decat proteinele provenite din lactate sau carne, tocmai datorita continutului ridicat de minerale si vitamine, are in compozitie vitamina D si ofera satietate, furnizand un continut caloric scazut. in plus, nutrientii din ou sunt cu atat mai asimilabili, cu cat oul este mai proaspat si provine de la o pasare furajata cat mai natural. Dintre toate alimentele, proportia de aminoacizi din oua este cea mai apropiata de nevoile nutritionale umane", sustine nutritionistul.

Potrivit Lygiei Alexandrescu, un studiu clinic publicat in 3 ianuarie 2019 de un grup de cercetatori de la University of Eastern Finland arata ca un ou pe zi poate scadea riscul aparitiei diabetului de tip 2.

"Studiul a fost efectuat pe un esantion de subiecti de varsta medie. Scopul studiului a fost sa se exploreze potentialii nutrienti care pot explica aceasta legatura intre consumul unui ou zilnic si scaderea riscului aparitiei diabetului. Studiul a pus in evidenta faptul ca in probele de sange ale subiectilor care au consumat mai multe oua s-au gasit o serie de molecule lipidice specifice, care s-au corelat pozitiv cu profilul sanguin al barbatilor care nu au dezvoltat diabet de tip 2. Studiul sugereaza unele mecanisme plauzibile care ar putea explica, cel putin partial, asocierea intre aportul de ou si riscul mai scazut, observat anterior, de a dezvolta diabet de tip 2", afirma Alexandrescu pentru Agerpres.

Ea spune ca vor realizate studii suplimentare pentru a clarifica aceasta corelatie. "Despre oua putem vorbi ca despre niste adevarate complexe energetice naturale care trebuie consumate cu masura. Din analiza unui ou de marime medie - 60 g, rezulta 38,4 g albus si 21,6 g galbenus, care au urmatoarea compozitie: energie 75 de kcal, apa 37,7 ml, proteine 6,25 g, lipide, 5,01 g, carbohidrati 0,61 g", sustine Lygia Alexandrescu.

in opinia sa, albusul este o sursa foarte pura si ieftina de aminoacizi esentiali si cu catena ramificata, fiind considerat drept "proteina standard" la care ar trebui raportate toate proteinele.

"Albusul de ou nu contine colesterol sau alte grasimi, ci doar proteine, cateva vitamine din grupa B-urilor si magneziu, potasiu. S-a constatat ca un consum ponderat de albus de ou poate reduce cu peste 50% riscul de boli metabolice. De asemenea histidinele din albus faciliteaza absorbtia optima de minerale in celulele centrilor nervosi, favorizand instalarea unei stari emotionale pozitive. O atentie speciala trebuie data riscului crescut al albusului de contaminare cu diversi agenti patogeni atunci cand este in stare cruda", explica nutritionistul.

Dupa cum precizeaza Alexandrescu, galbenusul contine aproape toate tipurile de vitamine B, precum si vitaminele liposolubile atat de necesare in special iarna - vitaminele A, D, E si K - fiind unul din putinele alimente din natura care contin vitamina D.

Bogatia de minerale este si ea mare. Calciul, magneziul, fierul si zincul se regasesc in galbenus. Bogat insa in colesterol, galbenusul trebuie consumat rational. Pe de alta parte, el se asimileaza usor si rapid, spre deosebire de albus care se digera in timp mai indelungat si incomplet, daca nu este bine fiert.

"Oul fiert cleios (albus coagulat, insa galbenus partial fiert) este cel mai usor de digerat. Oul tare contine o albumina cu proteine denaturate structural si o valoare nutritionala mediocra. Prajirea oului conduce la pierderea valorii nutritionale a acestuia si la eliberarea de compusi cu toxicitate crescuta", spune nutritinistul.

"Culoarea cojii oului nu este importanta si nu determina implicatii asupra compozitiei nutritionale a oului. Important este ca gainile de la care provin sa fie libere, crescute in conditii de maxima igiena, furajate cat mai natural si tratate la nevoie homeopat. S-a masurat un continut mai mare de acizi grasi esentiali Omega 3 in ouale provenite de la gainile hranite exclusiv vegetarian, fata de cele hranite conventional", precizeaza Lygia Alexandrescu.

Alexandrescu considera ca fiind un mit faptul ca ouale de prepelita au mai putin colesterol. "Este adevarat faptul ca oul de prepelita contine mai multe vitamine B, mai mult fier si mai mult fosfor. Din acest motiv, oul de prepelita a fost folosit inca din antichitate. inca de atunci se foloseau la tratarea astmului bronsic, in afectiunile hepatice, gastrice si renale, la stimularea sistemului imunitar, in special al copiilor", spune nutritionistul. A.M.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

beneficii oua colesterol nutritie proteine
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1502 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020197 (s)