O bacterie descoperita in Oceanul Antarctic, un real pericol pentru oameni

1 Februarie 2012

Cercetatorii de la Universitatea Uppsala din Suedia au facut o descoperire uimitoare: in apa de mare din Antarctica s-a gasit o bacterie, care este rezistenta la antibiotice, ea fiind un real pericol pentru omenire.

Bjorn Olsen de la Universitatea Uppsala din Suedia si colegii sai au luat probe de apa de mare, de la distante cuprinse intre 10 si 300 de metri de statiile de cercetare chiliene din Antarctica, Bernardo O'Higgins, Arturo Prat si Fildes Bay, scrie New Scientist.

Un sfert din mostrele de bacterii Escherichia coli (E. coli), care genereaza enzima ESBL, poate distruge penicilina, cefalosporinele si alte antibiotice conexe.

Bacteria cu aceste gene poate fi mai periculoasa decat cele mai cunoscute bacterii, precum stafilococul auriu. Aceasta deoarece genele pot fi luate de catre mai multe specii de bacterii, crescand incidenta infectiilor rezistente la medicamente, cum a fost cazul E.coli, de anul trecut din Germania.

Acest tip de enzima ESBL pe care au gasit-o cercetatorii, numita CTX-M, este comuna in bacteriile din organismele umane, iar studiul celor de la Univeristatea Uppsala a descoperit ca aceste concentratii de bacterii rezistente au fost mai mari, in apropierea statiilor de epurare.

Unele statii din Antarctica au inceput sa transporte materiile fecale, pentru incinerare, dupa ce bacteriile au fost gasite in apropiere. "Statiile de cercetare chiliene nu au niciun fel de tratament de epurare", a spus Olsen.

Cercetarile recente arata ca bacteriile pot supravietui in salbaticie. Pinguinii din apropierea statiilor chiliene au fost verificati si nu prezinta enzima ESBL, insa Olsen cerceteaza zona pescarusilor, deoarece el a gasit ESBL la pescarusii din Franta.

"Daca aceste gene de bacterii exista in Antarctica, asta este un indiciu cat de departe a ajuns aceasta problema", a spus Olsen.

Descoperirea acestor bacterii, care au o rezistenta masiva la antibiotice, nu va aparea pe prima pagina a presei, dar atunci cand se va intampla in Antarctica sigur va fi de interes.

Descoperirea ne arata ca rezistenta acestor bacterii la antibiotice nu mai este o doar o problema medicala, ci si una de mediu. Si asta va face lupta si mai grea.

bacterie