News Flash:

Necesarul zilnic de sare si efectele abuzului de sodiu. Vezi alimentele care contin sare in exces

7 Februarie 2011
9429 Vizualizari | 0 Comentarii

Sarea de bucatarie este un complex de saruri minerale, in care domina clorura de sodiu - aproximativ 97%. Sodiul este important pentru mentinerea echilibrului lichidelor in organism, imbunatateste activitatea sistemului muscular si a celui nervos, iar sarea are toate aceste proprietati daca nu exageram.

Potrivit prof.dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare, necesarul zilnic de sare difera de la o varsta la alta. Un adult nu trebuie sa depaseasca 6 grame de sare pe zi, echivalentul unei lingurite rase, copiii cu varste intre 7 si 10 ani nu au voie mai mult de 4 grame de sare, iar cei mai mici nu trebuie sa depaseasca 3 grame. Bebelusii au nevoie de mai putin de un gram. Un adult nu trebuie sa consume mai mult de 2.400 mg de sodiu pe zi.

Cu cat sarea este mai rafinata, cu atat continutul de sodiu este mai mare. Sarea de bucatarie contine 0,4 grame de sodiu si 0,6 grame de clor. Pentru reducerea consumului de sare, nutritionistii ne sfatuiesc sa folosim condimentele. Astfel, o parte din sare poate fi inlocuita cu piper, cuisoare, scortisoara sau ierburi aromate. 

Sodiul nu este niciodata deficitar in organism din cauza alimentelor care contin in mod natural acest aliment, dar si a celor procesate. Legumele si fructele proaspete, carnea si laptele, neprelucrate termic, toate acestea contin sodiu. Sarea se adauga insa in toate produsele procesate , de la paine, biscuite, pana la preparatele de carne si lactate. Iata alimentele care contin sare in exces:

1. Mezelurile si branzeturile
Salamurile, afumaturile, sunca, slanina, telemeaua si cascavalul au intre 3 si 6 grame de sare la suta de grame. Practic, cateva feliute din aceste alimente iti acopera necesarul zilnic de sare.

2. Pestele afumat
Somonul afumat contine 2,4 g de sare, iar heringul afumat, cel putin 1,5 g.

3. Maslinele in saramura
100 g masline negre in saramura contin 6,5 g sare, in timp ce maslinele verzi, 4,2 g.

4. Supele la plic
O portie contine peste 1,2 grame de sare.

5. Sosurile pentru paste si sucul de tomate la conserva
O jumatate de cana de sos pentru paste si 100 de g de suc de tomate contin, fiecare, 600 mg de sodiu.

6. Legumele si carnea la conserva
Conservele de legume ar putea fi o alternativa sanatoasa la legumele proaspete, daca nu ar fi imbogatite cu aditivi care cresc procentul de sodiu. De exemplu, o cana cu porumb dulce din conserva contine 800 mg de sodiu, o treime din cantitatea de sodiu permisă pe durata unei zile. Aproximativ la fel de sarate sunt si conservele de peste, porc sau pateurile.  au acelaşi conţinut.

7. Covrigeii, chipsurile, snackurile, alunele prajite si produsele de patiserie
Un pumn de alune prajite si sarate contine 300 mg de sodiu, iar 30 de grame de covrigei contin 385 de miligrame de sodiu. 

Pe termen lung, dietele bogate in sare cresc riscul de hipertensiune arteriala, care la randul ei se asociază cu boli cardiovasculare, supraponderalitate, obezitate si boli renale. 

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

sodiul pestele afumat
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1449 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014300 (s)