Mutatii genetice care cresc sansele de supravietuire in cazul cancerului ovarian

30 Ianuarie 2012

Femeile bolnave de cancer ovarian epitelial generalizat si care sunt purtatoare ale unor anumite gene mutante au o rata de supravietuire mai mare de cinci ani, potrivit unui studiu aparut in Journal of the American Medical Association.

"Mutatii ale genelor BRCA1 si BRCA2 - care in mod normal elimina tumorile - constituie cel mai mare risc genetic pentru o femeie de a dezvolta un cancer mamar sau unul ovarian epitelial", spun autorii studiului, cercetatorii de la National Cancer Institute, potrivit unui studiu aparut in Journal of the American Medical Association.

Testele genetice pentru cancerul cancerul mamar si ovarian

Paradoxal, femeile care sufera de un cancer ovarian epitelial in stare avansata si care sunt purtatoare ale uneia sau celeilalte gene mutante - 6 pana la 15% din totalul cazurilor - au rate mai mari de supravietuire fata de pacientele care nu sunt purtatoare ale acestor mutatii genetice. Mai precis, purtatoarele genei mutante BRCA2 au cu 52% mai multe sanse de a supravietui, in medie, cinci ani de la aparitia bolii, fata de 44% sanse pentru cele purtatoare ale variatiei genei BRCA1 si 36% pentru cele care nu prezinta niciuna din aceste variatii genetice.

Cercetatorii nu au descoperit, insa, mecanismul din spatele acestei asociatii, dar cred ca tumoarea este mai sensibila la chimioterapia pe baza de platina.

Pentru aceasta cercetare s-au folosit datele colectate in timpul a 26 de studii anterioare, derulate intre 1987 si 2010, la care au participat 1.213 bolnave de cancer ovarian epitelial - printre care 909 purtatoare ale genei mutante BRCA1 si 304, ale BRCA2 - si 2.666 de femei non-purtatoare ale acestor gene.

In timpul studiului, 1.766 de bolnave au murit in cinci ani de la dezvoltarea bolii.

American Cancer Society estimeaza ca, in SUA, in 2012, vor fi diagnosticate cu cancer ovarian aproape 23.000 de femei. Totodata, se crede ca boala va provoca in acelasi interval 15.500 de decese.

cancer ovarian