News Flash:

Momentul ideal pentru sex, munca si sport. Invata sa-ti cunosti ceasul biologic intern pentru a sti cand ai cel mai mare randament

20 Februarie 2011
5708 Vizualizari | 1 Comentarii

Ne este imposibil sa fim eficienti 24 de ore din 24, insa, in anumite momente din zi ne simtim mai plini de energie, mai creativi sau mai bine dispusi. Medicii spun ca orologiul biologic intern este explicatia, el dictand suisurile si coborasurile capacitatilor noastre fizice si mentale. 

Cronobiologia este stiinta care se ocupa de ritmurile noastre biologice, ne explica de ce unii dintre noi se simt mai in forma dimineata, iar altii seara. Pe parcursul a 24 de ore, toate functiile organismului (secretiile hormonale, temperatura, tensiunea arteriala, forta musculara, vigilenta, memoria, digestia si respiratia) fluctueaza, astfel incat exista momente in care acestea ating cote maxime, dar si momente in care ating cote minime. 

Ceasul biologic intern ne programeaza si guverneaza intreaga activitate: somnul, capacitatea fizica si intelectuala, sexualitatea, alimentatia. De fapt sunt mai  multe orologii - grupuri de molecule in interacţiune, aflate in plamani, ficat, pancreas, splina, piele, esofag si timus, care sunt sincronizate de "ceasul de control" din creier - tot un grup de celule nervoase din vecinatatea zonei unde nervii optici se incruciseaza.

Cortizolul si adrenalina deci forma in care te simti
In functie de lumina primita de ochi, ceasul de control decide sporirea cantitatii de melatonina, hormonul somnolentei. Tot in functie de ora se activeaza si secretia hormonului fericirii, care ofera o stare de spirit bună. Chiar si testosteronul are ora sa exacta: 9. Atunci nivelul este maxim, fapt care explica dorinta sexuala puternica, perceputa mai ales de barbati. 

Barbatii sunt mai activi sexual dimineata. Afla de ce 

De asemenea, ne simtim in forma la ora la care secretia de cortizol este maxima - cortizolul este hormonul care stimuleaza producerea glucozei, sursa noastra de energie si hrana materiei cenusii. La polul opus, ne simtim obositi si avem o imunitate scazuta atunci cand secretia de adrenalina (hormonul care raspunde la stres) este la cel mai scazut nivel. Sensibilitatea la durere,  rezistenta fizica, chiar si efectul medicamentelor sunt diferite in functie de momentul zilei.

Doctorii spun ca daca vom sti cum actioneaza ceasul biologic intern vom putea sa ne planifica activitatile atfel incat sa dam randament maxim. Vom sti care este intervalul orar potrivit pentru studiu/munca, somn, activitati fizice. Iata cum ne influenteaza activitatea ceasul biologic intern:

Orele 6-9 
In jurul orei 6.45 are loc cea mai rapida crestere a presiunii sangelui, iar corpul se pregateste pentru trezire. La ora 7, nivelul de cortizol este cel mai ridicat. Micul dejun trebuie luat intre orele 7-9, deoarece in acest interval secretia de insulina este maxima.

Prima masa din zi trebuie sa fie bogata in glucide lente, care sa-ti asigure pentru mai multe ore un nivel constant al zaharului din sange. Alege cateva dintre alimentele urmatoare: cafea sau ceai neindulcit, paine, unt, suc de fructe, iaurt, biscuiti, branza proaspata.

Intre orele 8-10, nivelul hormonilor sexuali (estrogen la femei si testosteron la barbati) este de cinci ori mai mare decat in restul zilei, deci este momentul potrivit pentru o partida de sex. Riscul de atac de cord este mai mare decat seara, din cauza ca sangele este dens, presiunea mare, in timp ce vasele sunt rigide.

Orele 9-13
Vigilenta este crescuta, memoria de scurta durata este mai eficiena, creativitatea si capacitatea de munca sunt maxime. Potrivit specialistilor, creierul este extrem de receptiv intre orele 10-12, asa ca daca ai de elaborat un proiect, de invatat sau trebuie sa te dedici unor activitati importante, acum vei da cel mai mare randament. 

Incepand cu ora 12, secretia de adrenalina scade, nivelul de atentie se diminueaza si,  odata cu acesta, scade si activitatea fizica. Capacitatea de concentrare este atat de redusa in jurul orei 13, incat cu greu vei putea gasi solutii la probleme minore. In plus, daca nu ai mai mancat nimic de la micul dejun, risti sa faci hipoglicemie.

Ca sa nu ajungi acolo, ora 13 este perfecta pentru masa de pranz, care trebuie sa fie echilibrata, cu alimente usor digerabile si cu un continut scazut de grasimi. O masa copioasa te predispune la somnolenta si iti scade si mai mult energia. Alege cruditati, carne (pui sau peste), orez sau cartofi, branza si fructe, fructe. Nu uita sa te hidratezi.

Orele 13-18
Dupa masa de pranz se impune o siesta, dar nu mai mult de o ora. Daca ai probleme stomatologice, ora 15 este foarte buna pentru a face o vizita dentistului. Anestezia facuta in jurul orei 15 dureaza de doua-patru ori mai mult si ai o sensibilitate mai scazuta la durere

Intervalul orar 15-16 este perfect pentru miscare, pentru activitati care necesita efort fizic.

Intre orele 17-18.30, performantele intelectuale si fizice ating cote inalte. Este momentul sa rezolvi utimele treburi la serviciu, sa stabilesti agenda de lucru pentru a doua zi. Simturi precum gustul si mirosul sunt mai "ascutite", iar unghiile si parul cresc cel mai rapid.

Orele 18-21
Este intervalul perfect pentru cina, care trebuie sa contina alimente lejere, pentru a suprasolicita stomacul si ficatul. Acesta din urma functioneaza la parametri buni, atingand nivelul maxim in jurul orei 20. De aceea este bine ca dupa aceasta ora sa nu mai mancati, iar alcoolul este exclus.

Orele 21-6
Temperatura corpului, metabolismul, puterea de concentrare incep sa scada, iar hormonul somnului, melatonina, invadeaza corpul. Este semnul ca organismul trebuie sa se odihneasca. Si activitatea cardiaca scade, iar petru a preveni un atac de cord este bine sa luati patilele de tensiune si cele pentru scaderea colesterolului la ora 22.

Hormonul cresterii, dar si hormonii care ajuta ajuta la innoirea celulelor si la recuperarea dupa oboseala sunt secretati in cantitate mare intre orele 22-24. De aceea, medicii ne recomanda sa ne culcam inainte de miezul noptii. Somnul profund se instaleaza, de obicei, in jurul orei 2, iar doua ore mai tarziu, corpul inregistreaza cea mai scazuta temperatura. Potrivit specialistilor, evitati sa va urcati la volan dupa miezul noptii, intrucat riscul de a fi implicat intr-un accident rutier este foarte mare.

Bioritm "de dimineata" versus bioritm "de seara"
Cele de mai sus sunt caracteristici generale. Daca vrei sa iti pastrezi mult timp sanatatea trebuie sa afli daca bioritmul tau este de "dimineata" sau de "seara", adica daca randamentul tau este maxim dimineata sau seara. Pentru asta, masoara-ti temperatura. O valoare cuprinsa intre 36,8-37 grade Celsius arata ca esti in forma de la primele ore ale diminetii, gata sa-ti incepi ziua dupa un dus scurt cu apa calduta. 

Daca, dimpotriva, ai o temperatura mai scazuta inseamna ca organismul tau se urneste mai greu. Asta inseamna ca dimineata ai obiceiul sa cam pierzi vremea, invartindu-te fara rost de colo-colo. Nu te invinovati. Asa-ti dicteaza orologiul tau intern. Tot ce trebuie sa faci este ca, dupa ce te trezesti, sa iti acorzi mai mult timp: spala-te, fa cateva exercitii de intindere a muschilor, bea-ti cafeaua, ia micul dejun. Abia dupa ce ti-ai facut toate aceste tabieturi poti pleca la serviciu.

Lucruri pe care este bine sa le stii
O metoda eficienta de a descoperi daca bioritmul tau este "matinal" sau de "seara" este verificarea. Incearca sa descoperi, de exemplu, daca performantele tale sportive sunt mai ridicate dimineata sau seara. Noteaza la ce ora te trezesti in zilele libere.

Poti sa-ti pastrezi vigilenta la un nivel ridicat mai mult timp, daca vei face pauza din activitatile intelectuale dupa fiecare 90 de minute.

Fixeaza-ti intalnirile romantice intre orele 17-19, cand temperatura corpului si nivelul neurotransmitatorilor responsabili cu emotivitatea ating cotele cele mai inalte.

Medicamentele antiinflamatoare (aspirina, ibuprofen) calmeaza mai bine durerile reumatismale dupa-amiaza decat dimineata.

Intre orele 16-20 se declanseaza cele mai multe nasteri. Explicatia: creste semnificativ nivelul de ocitocina, hormon secretat de hipofiza, care provoaca contractiile uterului.

Dupa ora 18, atat ritmul cardiac cat si tensiunea arteriala fluctueaza brutal. Persoanele care sufera de boli cardiovasculare trebuie sa se menajeze cat de mult pot.

Orologiul intern este influentat nu doar de factorii interni (hormoni, temperatura corporala), ci si de cei externi (alternanta zi-noapte, somn-veghe, temperatura mediului, variatiile sezoniere).


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

cronobiologia orele 6-9 orele 9-13 orele 13-18
Distribuie:  
Loading...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

mihai  | #7914
Crezi ca marimea penisului conteaza ? Bineinteles ca Da ,conteaza !! "Femeile prefera barbatii mai dotati" potrivit declaratiilor celor mai renumiti consilieri de cupluri , e de stiut faptul ca exista o multime de aparate creme ,pompe ,pastile magice pentru marirea penisului pe internet care nu functioneaza! pastilele pe langa faptul ca sunt extrem de costisitoare nu functioneaza ele reprezinta doar un supliment alimentar la alt pret desigur... eu unul am incercat cu succes exercitiile de pe site-ul maresteti-penisul .com si am avut rezultate considerabile inca din primele saptamani ,cat despre operatiile chirurgicale nu cred ca are rost sa povestim, riscul la care te supui este mult prea mare... nu cred ca merita sa ti-l asumi si pe deasupra pretul unei astfel de operatii este destul de piperat si nu prezinta nici o garantie, mai mult poate genera pierderea sensibilitati organului sau impotenta in cel mai bun caz.
Adauga comentariu

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1480 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014169 (s)