News Flash:

Legumele si fructele nu iti fac bine intotdeauna. Vezi cum te afecteaza excesul

15 Aprilie 2011
5010 Vizualizari | 0 Comentarii

O cantitate prea mare de fructe si de legume face mai mult rau decat bine. Persoanele care sufera de colite de fermentatie, de gastrita sau de ulcer, ar trebui sa fie atente atunci cand consuma cruditati. Uneori, chiar si o cantitate mica este suficienta pentru a provoca dureri abdominale, arsuri gastrice sau tulburari de tranzit intestinal.

Din cauza continutului bogat in fibre alimentare, in procesul de descompunere a legumelor si a fructelor, bacteriile din colon pot produce gaze si, implicit, balonare. Acest efect se face resimtit mai mult sau mai putin, in functie de organismul fiecaruia, mai exact de capacitatea florei intestinale de a descompune fibrele.

Legumele cu cea mai mare concentratie de fibre
Cu cat fibrele sunt digerate mai bine, cu atat produc mai multe gaze. Cea mai mare concentratie de fibre o au ridichile, radacina de patrunjel, varza, fasolea boabe, soia si cartofii. Unele persoane dezvolta intoleranta la o cantitate prea mare de fibre si ar trebui sa evite aceste legume sau, cel putin, sa le manance in cantitati mici.

Nici daca mananci prea multe fructe nu este bine, mai ales daca ai intoleranta la fructoza. Excesul de fructe poate provoca diaree, crampe abdominale si balonare, motiv pentru care aceste persoane nu pot consuma decat cantitati foarte mici de fructe. In cazul acestora, nutritionistii le recomanda mai degraba legumele.

„Pentru ca toate aceste probleme pot sa apara si la copii, ei ar trebui obisnuiti treptat cu legumele si cu fructele crude si testati de parinti cu cantitati mici, pentru ca eventualele reactii adverse sa nu capete forme severe", recomanda prof. dr Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare.

Cat inseamna o portie de fructe sau legume

Pentru a preveni disconfortul digestiv pe care-l creeaza fructele si legumele crude, ar trebui sa le consumam intotdeauna intre mese, pe stomacul gol. Daca le asociem cu alte alimente, ele vor stagna mult in colon si vor produce balonare si gaze.

Bananele si strugurii, consum moderat 
Sunt sanatoase, dar pentru ca au prea mult zahar, trebuie consumate cu moderatie. Ne referim la fructe precum strugurii sau bananele. Un kilogram de struguri contine pana la 200 g de zahar, in timp ce o banana are de doua ori mai mult zahar decat un mar. „Cantitatea maxima recomandata pe zi este de 200 g de struguri si de doua banane", precizeaza prof. Mencinicopschi.

Nutritionistii ne sfatuim sa nu indepartam coaja fructelor, intrucat aceasta este bogata in fibre care scad nivelul zaharului din sange.

Specialistul britanic pe probleme de metabolism Carel Le Roux, de la Colegiul Imperial „Londra", atrage chiar atentia ca excesul de fructoza poate fi o cauza a obezitatii. „Oamenii care mananca fructe in exces sunt adesea atenti la silueta. Am vazut pacienti care nu-si puteau explica de ce sunt obezi, pentru ca ei mancau sanatos. In realitate, ei consumau prea multe fructe sau beau sucuri de fructe toata ziua, avand un aport de 300 de calorii in numai cateva minute", spune Le Roux.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

gastrita ulcer fibre alimentare
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1551 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013904 (s)