News Flash:

Invata sa respiri corect

17 Februarie 2012
2601 Vizualizari | 0 Comentarii

In stare de repaus, in respiratie normala, inspiram si expiram cu o frecventa de 16 - 18 miscari pe minut. Omul poate supravieti foarte putin fara oxigen. Dupa 3-5 minute de la oprirea respiratiei, la nivelul creierului se produc leziuni ireversibile, incompatibile cu viata normala, chiar daca ulterior plamanii si inima si-au reluat activiatatea.

Pentru a putea vorbi de o respiratie corecta, trebuie sa respectam calea fiziologica, adica sa respiram pe nas, nu pe gura. Nasul incalzeste, umezeste si filtreaza aerul pe care il respiram. Specialistii ne previn ca majoritatea otitelor, amigdalitelor, faringitelor, laringitelor, traheitelor si bronsitelor apar in urma respiratiei sustinute prin cavitatea bucala. Aceasta respiratie are un efect epuizant atat fizic cat si psihic.

Cauzele respiratiei pe gura
De obicei, trecerea de la respiratia nazala la cea bucala are loc in perioada in care suferim de guturai, gripa sau alte infectii ale cailor respiratorii superioare. Daca nu ne suflam nasul in mod sistematic si corespunzator, ori de cate ori este nevoie, exista riscul ca obisnuinta de a respira pe gura sa persiste chiar daca infectia care a favorizat-o s-a vindecat. Fumatul este, de asemenea, unul dintre factorii care favorizeaza respiratia incorecta.

Pozitia corecta
Pozitia corpului, a trunchiului in mod deosebit, are o influenta hotaratoare asupra calitatii actului respirator. Daca vreti sa beneficiati din plin de aerul respirat, mentineti spatele cat mai drept, trageti umerii spre spate in asa fel incat pieptul sa fi bombat inainte. O pozitie incovoiata, aplecata mult inainte, impiedica distensia libera a peretelui abdominal, limitand contractiile diafragmei si afectand astfel mult calitatea respiratiei.

Inspiratia se realizeaza in primul rand prin contractia muschiului daifragm si ridicarea coastelor, iar expiratia prin relaxarea muschiului respectiv si coborarea coastelor. Miscarile ample de ridicare si coborare a coastelor cu marire vizibila in dimensiuni a pieptului, sunt un mecanism menit sa intervina doar in situatiile de solicitare intensa, pentru realizarea unei mariri suplimentare a volumului de aer inspirat. Respiratia normala, corecta, sanatoasa, de repaus trebuie sa se realizeze aproape in exclusiviatate prin miscarile diafragmului.

Exercitiul fizic ajuta respiratia
Activiatatea fizica amelioreaza performantele respiratorii proportional cu gradul de antrenament. Efortul fizic moderat si regulat este considerat cel mai fiziologic tip de stres la care poate fi supus organismul. Antrenamentul fizic bine dozat duce la intarirea aparatului respirator si cardiovascular.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

respiratie normala respiratie corecta pozitia corecta
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1672 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020164 (s)