News Flash:

Greselile parintilor care predispun copiii la cancer

3 Decembrie 2017
1554 Vizualizari | 0 Comentarii

Degetele din piept de pui, snitele, hamburgeri si neaparat alaturi de ele piure sau cartofi prajiti. Asta contin majoritatea meniurilor pentru copii propuse de restaurante. Aceste alimente sunt insa adevarate bombe calorice, total nepotrivite pentru cei mici. „Discutam de lucruri prajite care sunt de doua ori mai calorice, apoi dam un amidon care prin prajire trece din amiloza in amilopeptina si este o asociatie relativ greu de digerat pentru un copil”, spune Anamaria Iulian, medic nutritionist si psiholog.

De exemplu, un snitel cu cartofi prajiti are 703 kilocalorii, adica mai mult de jumatate din cat ar trebui sa manance un copil de 3 ani intr-o zi intreaga. „Copiii din Romania au inceput sa manance exact ce mananca copiii din vest”, spune Catalin Cirstoveanu, seful sectiei de Terapie Intensiva Nou-Nascuti, Spitalul Marie Curie. La fel se intampla si cu produsele fast-food. Aici, alimentele sunt prajite la nesfarsit, poate in acelasi ulei de cele mai multe ori. Acest tip de mancare contine grasimi saturate, glucide si o cantitate mare de sare, care nu ar trebui sa fie in regimul alimentar al unui copil.

„Contin aceste grasimi trans care ar trrbui sa existe pe etichete, dar nimeni nu se preocupa de acest aspect si se pare ca grasimi trans sunt in procent mai mare de 3. 5 % pe zi. Din nou pot sa duca la formare de neoplazii si am avut copii in terapie la 12 ani la 17 ani 18 ani cu adenocarcinom de tiroida”, spune Anamaria Iulian, medic nutritionist si psiholog. 
„Mancarurile din astfel de restaurante sunt foarte procesate. Nu este o varianta prietenoasa deloc nici pentru noi, nici pentru copii. In plus, de regula se folosesc amelioratori de gust”, afirma Andreea-Carmen Radu, consultant in nutritie

Pe langa grasime, produsele de tip fast-food au si mult zahar, desi pare greu de crezut. Pe termen lung, urmarile asupra organismului sunt insa grave. Copiii risca sa devina supraponderali, sa aiba probleme cu sistemul cardio-vascular, sa fie predispusi la diabet si chiar cancer. „Toate lucrurile prajite duc la formare de hidrocarburi policiclice care nu sunt de dorit tocmai pentru ca pe termen lung. 10-20 de ani, pot duce la procese neoplazice”, spune Anamaria Iulian, medic nutritionist si psiholog. „Toate pot duce la aparitia obezitatii a sindromului metabolic si la aparitia multor alte probleme pe care copiii nu ar trebui sa le aiba in niciun caz de la varste fragede”, spune Andreea-Carmen Radu, consultant in nutritie.

„Uitati-va fetitele, unele au sani la 3-4 ani. Sunt lucruri foarte serioase netratate cu atentia de care ar trebui sa dam dovada atunci cand punem pe piata astfel de lucruri”, afirma Catalin Cirstoveanu, seful sectiei de Terapie Intensiva Nou-Nascuti, Spitalul Marie Curie.De aceea, medicii sfatuiesc parintii sa gateasca mai des acasa, iar daca totusi ies in oras sa aleaga cu atentie restaurantul. Exista si variante mai sanatoase, dar e nevoie de putina atentie. De exemplu din acest meniu pentru copii poti alege si variante nesanatoase precum snitel cu cartofi prajiti sau file de salau pane cu cartofi, dar poti alege si variante mai sanatoase precum ciorba de legume sau paste cu legume si sos de rosii. „Putem sa comandam alaturi de bucata de carne pe care copilul o prefera o salata fara sosurile adaugate. Putem comanda paste integrale in loc de cunoscutele paste bolognese, milaneze”, spune Anamaria Iulian, medic nutritionist si psiholog. „Putem alege de exemplu ciorbita: de vacuta. Este foarte buna, contine legume, carne. Copiilor le place in general. Iar daca mergem in restaurant cu specific italienesc, preferatul copiilor este pizza. Aici ideal ar fi ca pizza sa fie facuta cu blat integral”, spune Andreea-Carmen Radu, consultant in nutritie.

La fel de importante sunt portiile. De exemplu, un copil nu va putea sa manance o portie de 550 de grame de mamaliguta cu branza si smantana, cum este in acest meniu. „Aici ar putea restaurantele sa intervina si sa faca meniuri pentru copii cu portii mai mici”, spune Andreea-Carmen Radu, consultant in nutritie. „De regula, eu recomand ca desertul sa fie luat la o distanta fata de masa. Sa fie luat ca o gustare. La un restaurant daca mergem si copilul isi doreste foarte tare putem alege o placinta cu mere sau cu dovleac, mai putin dulciuri cu creme sau cicoloata ca sa nu-i agitam imediat dupa masa”, spune Andreea-Carmen Radu, consultant in nutritie. „Normele nutritiei moderne spun ca desertul nu e necesar si am putea sa il inlocuim cu doua gustari la 2-3 ore dupa micul dejun sau pranz pe baza de fructe de sezon”, explica Anamaria Iulian, medic nutritionist si psiholog. De aceea, este important ca toata familia sa aleaga un meniu echilibrat la restaurant, dar mai ales acasa. Nu uitati ca preventia bolilor la copii incepe intotdeauna cu farfuria parintilor.

sursa: digi24.ro
 


snitele hamburgeri piure cartofi prajiti alimente bombe calorice
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1385 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014422 (s)