News Flash:

Grasimile bune si rele in dieta copilului

3 Iulie 2016
1851 Vizualizari | 0 Comentarii
Alimentatia copilului trebuie sa contina obligatoriu grasimi. Ele sunt esentiale pentru dezvoltarea lui fizica, dar mai ales pentru dezvoltarea psihica pentru ca creierul este format aproape in intregime din grasime si atunci alimentatia copilului trebuie sa contina aceste grasimi necesare dezvoltarii.

Nu mai mult de 30% din totalul caloriilor, dar 30% este o cifra mare, asa ca niciodata un copil nu va trebui sa bea, de exemplu, lapte degresat, nu va trebui sa manance foarte dietetic. Insa este nevoie sa eliminam excesul de grasimi din alimentatia copilului si mai ales acele grasimi nesanatoase.

Grasimi vindecatoare versus grasimi nocive

Categorii de grasimi
1. Grasimile saturate care provin de la animale si aici vorbim despre untul si smantana din lapte, vorbim despre carnea grasa de orice natura ar fi ea, fie ca este porc, fie ca este vita, si reprezinta slanina. Acele grasimi saturate sau de la pui si de la peste este vorba de marea parte a grasimilor care se gasesc in piele. Deci aceste grasimi saturate sunt cele care sunt cele mai periculoase pentru sanatate. Cantitatea de grasimi saturate din alimentatia copilului trebuie sa fie mica, dar este esential sa existe si atunci va trebui sa folosim in alimentatia unui copil: untul.

Untul este o grasime naturala extrem de sanatoasa, contine vitaminele A si D care sunt niste vitamine liposolubile, vitamine care se absorb numai din grasime si atunci o cantitate mica de unt, un cubulet de unt adaugat crud, adica nu folosit la prajit, ci efectiv adaugat in mancarea copilului peste niste legume, peste un piure de cartofi este esential pentru sanatatea lui. Deci sa nu ne fie teama de unt si in niciun caz sa-l inlocuim cu varianta margarina pe criteriul sanatatii pentru ca nu este similar.

2. Grasimile mononesaturate
Mai exista o categorie de grasimi si anume grasimile mononesaturate. Sunt acele grasimi care la temperaturi obisnuite sunt lichide, dar daca le punem la frigider ele au o consistenta un pic mai vascoasa, chiar spre solida. In aceasta categorie de grasimi intra uleiul de masline.

Uleiul de masline este o grasime sanatoasa si el si trebuie sa existe, la fel, folosit crud in alimentatia copilului, nu mai mult de 1 lingura - 2 linguri de ulei pe zi. El mai are avantajul, contine o multime de acizi grasi esentiali, acei acizi grasi pe care organismul nostru nu-i poate sintetiza si care trebuiesc obligatoriu adusi din alimentatie. Deci avem nevoie de ulei de masline in alimentatia copilului.

3. Grasimile polinesaturate
Sunt acele grasimi care fie ca sunt puse la frigider, fie ca sunt tinute la temperatura camerei sunt in stare lichida. Aici intra, ca prim reprezentant, uleiul de floarea soarelui sau grasimea din peste.

Uleiul de floarea soarelui este sanatos, insa contine o foarte mare cantitate de ulei grasi nesaturati Omega 6, care spre deosebire de cei Omega 3 au efect inflamator. Deci daca ar fi sa faceti o alegere, alegeti pentru copii uleiul de masline si nu cel de floarea soarelui.

Pestele gras este pestele care face parte din categoria somon, ton, macrou, sardina. Grasimea din acest tip de peste este o grasime extrem de bogata in acizi nesaturati Omega 3, iarasi acizi esentiali pe care trebuie sa-i aducem din alimentatie. Deci in dieta copilului, eventual chiar ar fi un lucru bun sa fie in dieta intregii familii, macar de 2 - 3 ori pe saptamana trebuie sa fie prezent pestele gras.

Mai degraba decat pestele alb, slab, de apa dulce, pestele gras are aceste beneficii, acizii grasi Omega 3 avand rol fundamental intr-o multime de procese: de la dezvoltarea creierului copilului pana la dezvoltarea oaselor, pana la tot ce inseamna mecanisme de imunitate, anti-inflamatorii, sinteza de hormoni, deci avem nevoie de grasimea din peste si cel mai simplu este sa o luam din alimentele naturale si nu sub forma, eu stiu, de suplimente nutritive.

Grasimi benefice si nocive creierului

Grasimi care trebuie evitate
La capitolul grasimi nesanatoase, care trebuiesc evitate, pe primul loc punem margarina, apoi toate produsele prajite, pentru ca uleiul prin prajire se transforma in produsi toxici care sunt si indigesti si in acelasi timp pot cauza tot felul de reactii nocive in organism pana chiar au fost suspectati de a declansa sau stimula procese cancerigene, deci sub nicio forma alimente prajite la copil.

Apoi, vorbim despre mezeluri pentru ca se face o mare confuzie crezand ca mezelurile si carnea sunt lucruri similare. Carnea proaspata este cea sanatoasa, tot ce este transformat in mezeluri presupune prezenta grasimii, adica intre carnea de pui si crenvurstii de pui exista o diferenta cam de 30% grasimi adaugate in crenvursti. Copii nu trebuie sa manance alimente preparate industrial, ci efectiv produsele proaspete gatite cat mai sanatos.

Deci, nu mezeluri si nu branzeturi concentrate, fermentate. Asta inseamna tip cascaval sau branza topita, pentru ca ele contin intr-adevar produsele sanatoase din lapte, insa iarasi o mare cantitate de grasime supraadaugata.

Din cauza aceasta, branza topita este alimentul dintre produsele lactate cel mai slab calitativ si trebuie ca copii sa nu fie hraniti cu asa ceva. Mai degraba branza proaspata, mai degraba iaurt, mai degraba lapte integral.

Tot la capitolul grasimi care trebuiesc evitate: nu tocaturi, nu carne grasa si impanata. Daca este vorba sa alegem o bucatica de carne, sa fie carne slaba, fie ca este de porc, fie ca este de vita sau daca este vorba de pui si de curcan fara piele, deci nu aripioare si indepartati pielea de la carne.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

alimentatia copilului grasimi grasimile saturate
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1584 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014622 (s)