News Flash:

Ghidul antioxidantilor

21 Ianuarie 2011
3348 Vizualizari | 0 Comentarii

Antioxidantii lupta impotriva radicalilor liberi - mo­lecule foarte reactive si instabile care deterioreaza ce­lu­lele sanatoase ducand la im­batranirea acestora. Antioxidantii au capacitatea de a rege­nera celula imba­tranita si re­prezinta sistemul na­tural de aparare al organismului.

In mod normal, atunci cand in organism exista un echilibru, antioxidantii reusesc sa elimine radicalii liberi. Insa, alimentatia deficitara, alcoolul, tutunul si poluarea strica echilibrul. Factorii care deze­chilibreaza sunt: alimentatia saraca in antioxidanti, dar si alcoolul, ti­ga­rile si poluarea.

Surse de antioxidanti

O dieta bogata in antioxidanti iti asigura sanatatea organismului. Fructele si legumle sunt cele mai bune surse, iar in top gasim: strugurii, pru­nele uscate, stafidele, coaca­zele negre, murele, ustu­roiul, varza creata, afinele, capsunile, spanacul crud, zmeura. 

S-a dovedit stiintific ca, in general, cu cat un fruct este mai inchis la culoare, cu atat efectul antioxidant este mai mare. Coacazele negre si capsunile, dintre fructe, si spanacul, dintre legume, sunt adevarate me­di­camente pentru creier. Dintre bauturi, cele mai sa­na­toase si cu continut ridicat de antioxidanti sunt ceaiul verde, ceaiul alb si vinul rosu (dar nu mai mult de un pahar pe zi).

Tipuri de antioxidanti

Vitamina C. Impiedica oxidarea vitaminelor A si a unor componente din complexul B. Se gaseste in citrice, broccoli, ardei, kiwi, varza, conopida, rosii, capsuni. 

Vitamina E. Are actiune antipoluanta asupra plamanilor. Se gaseste in ulei vegetal, nuci,migdale, alune de padure, varza de Bruxelles, in general in legume verzi, cereale integrale,kiwi, mango. 

Vitamina A. Impiedica oxidarea vitaminei C. Se gaseste in ficat, morcovi, untura de peste,lapte si produse lactate, legumele de culoare galbena si verde inchis, broccoli, rosii, pepeni galbeni, piersici si caise. 

Zincul. Controleaza si regleaza procesele metabolice, activitatea enzimelor si mentine integritatea celulelor. Se gaseste in ficat, fructe de mare, drojdie, seminte de dovleac, germeni de grau. 

Seleniul. Preintampina carentele de vitamina E. Se gaseste in fructele si legumele cultivate in soluri bogate in seleniu, dar si in peste, carne rosie, oua, cereale, usturoi, fasole uscata,varza.

Licopen. Este un antioxidant puternic ce anihileaza oxigenul atomic si radicalii peroxid. Protejeaza stratul lipidic al celulelor. Se gaseste in tomate, pepene verde.

Coenzima Q 10. Este este un antioxidant liposolubil, o chinona, care joaca un rol important in eliberarea de energie la nivelul ATP-ul mitocondrial. Potent antioxidant are un rol bine studiat in sistemul cardio-vascular.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

antioxidantii radicalii liberi efectul antioxidant vitamina c zincul
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1505 (s) | 23 queries | Mysql time :0.013586 (s)