Gheara matei te protejeaza de virusuri si bacterii. Vezi si alte beneficii ale acestei plante

24 Martie 2011

Gheara matei (Uncaria tomentosa) este o liana originara din Peru care creste de la 400 la 800 m deasupra nivelului marii. Numele de Gheara-matei vine de la spinii ascutiti care sunt raspanditi cate doi la baza fiecarei perechi de frunze si care arata ca niste gheare de pisica. Cu sute de ani in urma indienii foloseau aceasta planta in medicina traditionala.

Compozitie farmaceutica
Gheara matei contine cinci categorii de compusi: alcaloizi, polifenoli, triterpine, glicoside si fitosteroli. Cercetari de laborator facute in tari precum Austria, Germania, Ungaria, Italia, Anglia si Peru au demonstrat ca datorita acestor compusi, planta are proprietati de intarire a sistemului imunitar, antimicrobiene, antitumorale, antiinflamatorii, antialergice si antioxidante. Iata cateva dintre beneficiile acestei plante:

1. Intareste sistemul imunitar
Gheara matei stimuleaza fagocitiza si reactivitatea celulelor imunitare in confruntarea cu virusurile, bacteriile si agentii patogeni.

2. Este eficienta in cazul infectiilor
Elibereaza sinusurile, fiind de mare ajutor celor care sufera de infectii recurente. Vindeca infectiile de gat si urechi in 48 pana la 72 de ore, iar picaturile de ceai puse in ochi ajuta in cazul conjunctivitelor.

3. Amelioreaza inflamatiile si durerile produse de artrita
Artrita poate fi una dintre cele mai profunde dizabilitati fizice asociate cu imbatranirea. Extractul de gheara matei reduce inflamatiile dar si durerea si disconfortul cauzat de artrita.

4. Protejeaza cartilajul
Cercetatorii au descoperit ca gheara matei poate proteja cartilajul, tesutul care functioneaza ca un amortizor intre oase la nivelul incheieturilor. Pierderea cartilajului, care este o problema caracteristica osteoartritei, apare cand puterea de distrugerea este mai mare decat cea de regenerare a cartilajului. Atunci cand celulele din cartilajul uman au fost expuse interleukinelor-1 beta, substantele din aceasta planta au ajutat la restaurarea nivelului de factori de crestere de tipul insulinei care protejeaza incheieturile. De asemenea, gheara matei este benefica si bolnavilor de osteoartrita.

5. Repara AND-ul
Experimente de laborator demonstreaza ca gheara matei protejeaza integritatea ADN-ului. Acesta este vulnerabil in fata atacurilor radicalilor liberi care pot influenta aparitia cancerului sau a altori boli extrem de periculoase.

Pentru a determina daca planta poate proteja ADN-ul impotriva stresului oxidativ, cercetatorii au efectuat un studiu pe celule umane epiteliale. Un extract lichid de gheara matei a protejat celulele epiteliale impotriva distrugerii provocate de radiatia cu ultraviolete.

Cu toate ca tratamentele chimioterapice au un rol foarte important in tratarea cancerului, aceasta are ca principal dezavantaj distrugerea ADN-ului si a celulelor santatoase. Atunci cand, adulti voluntari care urmasera chimioterapie in trecut, au luat extract de gheara matei timp de 8 saptamani, au inregistrat scaderi ale distrugerii ADN-ului si imbunatatiri ale capacitatii acestuia de refacere.

6. Poate distruge tumorile canceroase
Studii de laborator au evidentiat faptul ca gheara matei poate fi folosita in terapiile antitumorale pentru ca previne diviziunea celulelor anormale. Planta s-a dovedit eficienta, impiedicand dezvoltarea celulelor tumorale, si chiar distrugandu-le, in cazul cancerul de san, dar si al leucemiei.

Exista dovezi care arata ca Gheara matei poate fi folosita cu succes in tratamentul multor afectiuni precum: tumori, artrite, bursite, guta, fibroame, astm, febra, alergii, scleroze multiple, ulceratii, oboseala cronica si depresie, candidoza, paraziti, gastrite, hemoroizi, afectiuni ale prostatei, diabet, hipoglicemie, sindrom premenstrual, probleme circulatorii, si multiple infectii virale si bacteriene, inclusiv SIDA.

Gheara matei este planta cea mai folosita de catre populatia din Peru care fierbe coaja sau radacina intr-o cantitate mica de apa timp de 30 de minute si consuma acest decoct de-a lungul unei zile pentru afectiuni dintre cele mai variate.

Precautii si contraindicatii
Persoanele care urmeaza un tratament medicamentos impotriva ulcerului, pacientii cu transplant nu trebuie sa utilizeze aceasta planta. De asemenea, gheara matei poate provoca contractii uterine, de aceea nu se recomanda femeilor insarcinate sau celor care incearca sa ramana insarcinate.

Efecte secundare: constipatia, diareea, si in unele cazuri febra usoara in prima faza a tratamentului, cand boala reactioneaza la substantele continute de aceasta planta. Aceste simptome de obicei dispar in cel mult doua saptamani de la inceperea tratamentului. Este indicat ca, pentru a se evita eventuale reactii adverse sa se inceapa tratamentul cu doze mici.

gheara matei compozitie farmaceutica protejeaza cartilajul