News Flash:

Exercitii care iti pastreaza creierul viu, de la cel care a dezvoltat neurobica

9 Februarie 2012
3067 Vizualizari | 0 Comentarii

Ti-ai cautat vreodata ochelarii, pentru a-i gasi asezati pe crestetul capului? De cate ori ai mers la cumparaturi si, mai tarziu, ti-a luat minute bune sa-si amintesti unde ai parcat masina? Iti poti spune ca aceste intamplari sunt legate de faptul ca imbatranesti, dar stii ca acest fenomen poate fi intarziat?

Dr. Lawrence C. Katz recunoaste necesitatea uriasa de a intelege ce se intampla cu creierul nostru pe masura ce inaintam in varsta si stie ca modul in care traim afecteaza creierul pe termen lung. Impreuna cu coautorul Manning Rubin, dr. Katz a dezvoltat "neurobica" - exercitii pentru creier, care influenteaza modalitatile de utilizare a creierului. 

Creierul nostrum se pricepe cel mai bine sa formeze asocieri intre diferitele simturi. Ideea de baza ce se afla in spatele exercitiilor pentru creier este sa utilizati dorinta naturala a creierului de a face asocieri, facand lucrurile in mod diferit, pentru a determine noi asocieri. Capacitatea creierului de a face noi asocieri este esential nelimitata.

"Atunci cand creierul vostru face asa, celulele sale devin mai active. Si, atunci cand celulele sunt mai active, ele produc molecule care, la schimb, fertilizeaza celulele neuronale, pastrandu-le mai sanatoase si mai rezistente la atacul imbatranirii. S-a crezut ca, pe masura ce imbatranesti, pierzi o parte dintre celulele nervoase. Dar nu este asa. Acum intelegem faptul ca celulele nervoase sunt ca un copac si, pe masura trecerii anilor, ramurile incep sa slabeasca si sa se rareasca", sustine dr. Katz.

Atunci cand celulele nervoase sunt activate prin anumite sarcini, ele isi produc propriul fertilizator, care determina ca, atat ele, cat si celulele din jurul lor, sa genereze din nou ramuri noi sau, cel putin, sa le mentina pe cele pe care le au. Neurobica sporeste semnificativ activitatea celulelor, ajutand celulele sa produca anumite chimicale sanatoase pentru creier.

Aceasta este o noua abordare a exercitiilor destinate creierului. Cele mai multe dintre vechile exercitii sunt variatiuni in jocurile de puzzle sau de logica in rezolvarea ghicitorilor. Abordarea dezvoltata de cei doi specialisti este legata mai mult de stilul de viata. "Modul in care iti traiesti viata va influenta modul in care lucreaza creierul si este important folosesti lumea din jurul tau ca pe o gimnastica a creierului si sa folosesti activitatile din viata de fiecare zi pentru stimularea creierului in moduri noi si interesante", precizeaza dr. Katz.

In cartea "Keep Your Brain Alive", autorii ne sugereaza sa captam aceasta abilitate a creierului de a face asocieri si sa o folosim pentru a face ceva pe care nu l-am face in mod obisnuit. De exemplu, in loc sa folosim simtul vederii pentru a ne gasi cheile, sa-l folosim pe cel al pipaitului. Important este sa faci ceva nou. Atunci cand creierul tau stie un lucru, nu-i mai acorda atentie; de aceea poti conduce spre serviciu pe o ruta familiara fara ca macar sa realizezi cum ai ajuns - mintea ta stie la ce sa se astepte si, in consecinta, nici tu nu-i mai acorzi atentie.

Un aspect important al exercitiilor pentru creier este sa faci lucruri care sunt suficient de importante pentru tine ca sa le acorzi atentie intr-un fel care forteaza creierul sa nu aiba incredere in tiparele de informatii stocate. Atunci, el trebuie sa dezvolte unele noi.

Iata cateva exercitii care pot ajuta la formarea de noi asocieri si care iti pastreaza creierul viu:

1. Alegeti un traseu diferit spre serviciu.

2. Spalati-va pe dinti cu cealalta mana decat de obicei. Aceasta activeaza o serie intreaga de conexiuni pe cealalta parte a creierului, pe care nu o folositi in mod normal. Iata de ce pare asa ciudat. Daca sunteti dreptaci, folositi conexiunile din partea stanga a creierului pentru a va spala pe dinti.

Atunci cand folositi mana stanga, activati tipare de activitate in partea dreapta a creierului, pe care o persoana dreptace nu le foloseste in mod normal. Senzatia de lipsa de coordonare apare pentru ca noi mijloace sunt puse sa faca ceva diferit.

3. La serviciu: Mutati cosul de gunoi. Este uimitor sa realizezi cat de mult loc are rutina in viata ta - timp de ore intregi vei arunca o bucata de hartie pe podea doar pentru ca acel cos de gunoi obisnuia sa fie acolo! Sau incearca sa iti rearanjezi biroul. Asta te forteaza sa formezi o noua harta mentala, pentru ca nu-ti mai gasesti lucrurile in locuri stiute.

4. Cand vii acasa: Gaseste-ti cheile si incearca sa nimeresti gaura cheii folosind simtul pipaitului, in loc de cel al vederii.

5. La masa de seara: Schimbati locurile fiecaruia de la masa.

"Nici nu realizati cat de rigida si plin de rutina a devenit viata voastra pana cand nu schimbati locurile la masa de seara! Brusc, membrii familiei stau unde nu trebuie, motiv pentru care servesti masa aiurea, iar conversatia se desfasoara altfel. Desigur, nu as face aceasta schimbare cu copii foarte mici - ei au nevoie de predictibilitate. Dar, daca ai copii mari sau esti numai cu sotul/sotia, schimba-ti pozitia cu 180 de grade", declara specialistul.

6. Imbraca-te cu ochii inchisi.

7. Foloseste mana opusa pentru a telefona sau cand schimbi progamul TV cu telecomanda.

8. Intra intr-un magazin nou pentru cumparaturile zilnice.

9. Plimba-te intr-un parc in care nu ai mai fost.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

neurobica
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1582 (s) | 34 queries | Mysql time :0.021057 (s)