News Flash:

E foarte simplu: cum se calculeaza necesarul zilnic de calorii!

8 Martie 2013
2682 Vizualizari | 0 Comentarii
Cate calorii ar trebui sa consume o persoana zilnic pentru ca silueta si sanatatea sa nu-i fie afectate? Recomandarile standard ale nutritionistilor sunt valabile pentru toata lumea? Si cum ar trebui sa calculam corect necesarul zilnic al fiecaruia dintre noi.
Numarul de calorii de care avem nevoie zilnic variaza, desigur, in functie de sex, varsta, inaltime, tipul corporal, stilul de viata si starea generala de sanatate. De exemplu, un tanar de 25 de ani, care are 1.80 m si o viata activa are nevoie de un aport considerabil mai mare comparativ cu un barbat de 60 de ani, inalt de 1.70 m si care are o viata mai linistita.
De asemenea, recomandarile nutritionistilor in aceasta privinta mai variaza si in functie de tara de provenienta. De exemplu, in Marea Britanie, un barbat are nevoie, in general, de 2.500 de calorii, in vreme ce unei femei i se recomanda 2.000.
In Statele Unite, barbatilor li se recomanda 2.700 de calorii zilnic, iar femeilor - 2.200. In Romania, recomandarile sunt 2.500 - 3.000 de calorii pentru un barbat, in functie de activitatea zilnica pe care o presteaza, iar femeilor li se recomanda 2.000 - 2.500 de calorii.
Potrivit FAO (Organizatia de Alimentatie si Agricultura a Natiunilor Unite), indiferent de sex sau de activitatea pe care o depune zilnic, un adult nu trebuie sa consume mai putin de 1.800 calorii pe zi.
Faceti diferenta intre calorii si kilocalorii, kilojouli
Atunci cand initiati o dieta ce se bazeaza pe numararea zilnica a caloriilor, s-ar putea sa intampinati greutati din pricina confuziei create intre calorii, kilojouli (Kj) si kilocalorii (Kcal). Deoarece pe unele produse nu este afisat numarul de calorii, ci doar valoarea kilocaloriilor, trebuie sa stiti ca 1 kcal valoreaza cat 1.000 de calorii. O kilocalorie reprezinta cantitatea de energie necesara pentru a ridica temperatura unei cantitati de apa. Kilojoulii reprezinta energia pe care o confera alimentul, 1kcal echivaland cu 4.184 kj.
Organismul uman are nevoie de energie pentru a se mentine in viata, exact ca un aparat electric care functioneaza numai dupa ce a fost bagat in priza. Circa 20% din cantitatea de energie de care dispunem de-a lungul unei zile merge catre creier.
Din ce ramane, cea mai mare parte este folosita pentru procesele metabolice, inclusiv energia pe care o ardem cand ne aflam in stare de repaus sau cand dormim, pentru respiratie si pentru circulatie.
Sa nu uitam, desigur, de energia mecanica, necesara scheletului si musculaturii pentru a ne putea misca. De exemplu, pe timpul sezonului rece, rata metabolica creste pentru a produce mai multa caldura si a mentine constanta temperatura corpului. In aceste conditii, este nevoie de un aport caloric mai mare. De aici rezulta ca in lunile calde corpul consuma mai putin, prin urmare ar trebui sa mancam mai putin.
Calitatea caloriilor
Provenienta caloriilor impune calitatea acestora, un aspect deosebit de important in functionarea zilnica a organismului. Astfel, cat de eficient este transformata energia provenind din alimentele consumate de-a lungul zilei in forta musculara, respiratorie etc., depinde de calitatea caloriilor.
Pe scurt, alimentele super procesate, dulciurile rafinate, junk-food-ul au, de obicei, un numar mare de calorii, insa sunt asa-numitele calorii goale care nu reprezinta un aport energetic foarte mare, pentru ca sunt sarace in elemente nutritive.
Practic, de cate calorii avem nevoie zilnic?
Specialistii s-au pus de acord asupra faptului ca pentru a intelege care este numarul de calorii de care are nevoie o persoana zilnic, ar trebui estimata mai intai rata metabolismului bazal (RMB).
Apoi valoarea acesteia se inmulteste cu un numar care reprezinta nivelul de activitate fizica practicata. Iar rezultatul este numarul recomandat de calorii de care are nevoie zilnic persoana in cauza.
Desigur formula are limitele sale, intrucat nu ia in calcul raportul muschi/grasime al unei persoane (o persoana cu constitutie atletica, musculoasa, are nevoie de mai multe calorii, chiar si atunci cand se odihneste, comparativ cu o persoana care prezinta predominant grasime). (sursa: csid.ro)
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

calorii silueta necesarul zilnic
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2398 (s) | 34 queries | Mysql time :0.067840 (s)