News Flash:

E adevarat ca cine "este Zen" nu se imbolnaveste?

19 Ianuarie 2015
2906 Vizualizari | 0 Comentarii
Auzim la tot pasul persoane care isi impun sa fie "Zen". Dar cati dintre noi stim cu adevarat ce inseamna asta? Poate prea putini. "Zen" a ajuns un fenomen, prin urmare ar trebui sa stim care este adevarul din spatele acestui termen sau starea psihica. Explica Marius Vornicescu, terapeut, intr-un interviu pentru taifasuri.ro.
De unde vine termenul de Zen sau Zazen, cum am vazut ca se mai foloseste!
- In limba japoneza „ZA” inseamna „a te aseza”, iar ZEN inseamna „meditatie”. Se spune ca Zen este egal cu Satori, dar a dori sa obtii Satori e ca si cum ai alerga dupa propria umbra, dupa cum spune si Taisen Deshimaru. De ce? Pentru ca Satori apare atunci cand cautarea inceteaza, aceasta stare trezindu-se in noi datorita unei anumite intelegeri, aceea ca Satori este natura noastra adevarata. Zen este practic o meditatie - asemanatoare cu cea din yoga -, dar o meditatie fara ganduri, fara obiect. Nu te concentrezi pe nimic, ai mintea limpede, curata...
- Se poate asa ceva? Cum reusesti sa faci asta?
- Pur si simplu nu te gandesti la nimic. Ai vazut cand se agita toata lumea in jurul tau, iar tu esti relaxat, linistit, impacat cu tine, ai o stare de liniste interioara, nu te agiti, nu dai cu pumnul, nu dai din maini, nu injuri?! Toata lumea spune: „Tu nu vezi ca aia nu merge, aia sta pe loc, nu te implici deloc? Esti Zen?!” Practic, a intrat in limbajul comun ca o stare de relaxare, de nepasare, dar termenul inseamna mult mai mult de atat, ca sa nu mai spun ca are foarte multe beneficii si asupra organismului, nu doar a psihicului... Dar pentru a practica Zen cu adevarat, pentru a atinge acea stare atat de mult dorita de multi, trebuie sa stim ca se recomanda foarte mult postura lotusului. Chiar daca e mai grea la inceput, prin practica ajunge sa o faca toata lumea.
- Cam in cat timp poti atinge acea postura?
- Depinde de la om la om, cat de anchilozat este si ce varsta are. Altfel reactioneaza cineva la 20 de ani, altfel la 40 sau la 80 de ani. Dar, din experienta mea, am vazut ca oameni care au fost perseverenti si au practicat zilnic au ajuns sa aiba o flexibilitate aproape ca a unui gimnast, desi aveau 50 de ani. Chiar si eu am ramas surprins.
- Cam cat timp trebuie alocat zilnic meditatiei?
- In urma unor studii s-a observat ca efectele meditatiei asupra mintii si asupra corpului fizic apar abia dupa un interval de 20 de minute. Nu-i rau sa faci nici 10 minute, dar este indicat sa depasesti 20 de minute ca sa ajungi la rezultate maxime. Si, incetul cu incetul, cresti cate un minut, cate cinci, pana ajungi la o ora-doua pe zi.

10 lucruri pe care persoanele puternice psihic nu le fac 
- E de preferat sa se faca dimineata, seara?
- Nu exista o ora anume, cu toate ca in Orient exista o practica de dimineata si una seara, deci la rasarit si la apus.
- Care mai sunt beneficiile Zenului?
- In afara de flexibilitatea tendoanelor si a articulatiilor, deci beneficii din punct de vedere fizic, mai e si partea mentala. Gandeste-te ca traim intr-o lume aproape dependenta de pastile, de doctori, de farmacisti, iar ca tu sa fii Zen, relaxat, sa nu ai de-a face cu asa ceva, poti chiar sa pari un ciudat pentru ceilalti. Are foarte multe beneficii, iar o relaxare mentala duce, in timp, la o sanatate fizica buna per total, caci mintea si corpul sunt interdependente, sunt strans legate. Gandeste-te la un om care in urma unei suparari paralizeaza sau capata un ulcer. Se spune ca aceste boli apar de la suparari, de la stres. Dar lucrurile astea sunt destul de evidente, nu trebuie sa fii mare specialist ca sa faci legatura intre ele. Asadar, cine „e Zen” nu se imbolnaveste!
- Tu recomanzi practica Zen/Zazen in combinatie cu alte terapii sau merge si singura?
- E o procedura de sine statatoare. Dar eu oricum sunt adeptul experimentarii a cat mai multe lucruri, caci in situatii diferite din viata poti lucra cu alte tehnici.

6 plante care te ajuta sa te linistesti 
- Acum, ca am aflat cum se face, pot incepe sa experimentez?
- Ideal e sa iti arate cineva cum se face. Sunt multi care au facut yoga, meditatie sau Zen dupa internet sau dupa carti, iar unii au interpretat gresit anumite chestii sau n-au obtinut rezultatele scontate. Se spune ca mintea si corpul sunt mereu in miscare, dar practica Zazenului ne ajuta sa revenim la originea corpului si a mintii, la conditia normala. Adevaratul Zen nu se invata din carti, el fiind transmis mereu printr-o metoda mai speciala: „Kokoro kara kokoro”, adica „de la sufletul meu la sufletul tau”.
- Tu faci si tehnica asta?
- Da. La cursurile pe care le predau vorbesc si despre Zen.
- Ne poti descrie postura in care se practica Zen?
- Postura traditionala in Zazen este padmasana sau postura lotusului in limba sanscrita. Pentru inceput, nu va fortati sa faceti aceasta postura, ea putandu-se realiza doar pe jumatate. Stand in sezut, executia posturii corecte consta in punerea piciorului drept peste piciorul stang si apoi piciorul stang peste piciorul drept. Talpile vor fi orientate in sus. Genunchii trebuie sa atinga solul, fapt pentru care, la inceput, o perna se poate dovedi foarte utila in aceasta privinta. Coloana vertebrala trebuie sa fie dreapta, iar regiunea lombara, putin cambrata. Umerii „cad” natural, abdomenul este relaxat, barbia este putin retrasa. Dupa ce postura a fost executata, pentru a gasi pozitia corecta ne vom balansa de cateva ori stanga-dreapta. Atentie insa! Nu se vor face balansari ale corpului fata-spate. In Zazen, postura este foarte importanta.
Mainile vor fi tinute in poala, executand mudra meditatiei. Palma stanga se asaza peste palma dreapta, degetele fiind lipite, doar degetele mari atingandu-se la varf. Degetele mari trebuie sa fie tinute drept si nu trebuie sa fie ridicate sau coborate. Insa mainile trebuie sa cada natural pe langa corp.
- Asta e tot? Mai trebuie sa fim atenti la ceva?
- Gura trebuie tinuta inchisa, ochii se tin deschisi si privesc in fata, la aproximativ un metru distanta. Atentie! Privirea trebuie sa fie fixa si nu trebuie sa fie distrasa de alte obiecte. Apoi, respiratia este foarte importanta in Zazen, ea realizandu-se foarte lent si prelung. Spiritul, corpul, mintea sunt strans legate de respiratie. Astfel, o respiratie rapida, sacadata, necontrolata va duce inevitabil la imbolnavirea tuturor structurilor corpului uman. La polul opus, o respiratie calma, profunda, controlata si constienta duce la o liniste a spiritului, la o luciditate mentala, la o intarire a organismului fizic si la o vitalitate mult marita. Din pacate, oamenii nu stiu sa respire corect, de aici apar si problemele de sanatate la varste fragede in acest secol, fapt ce vine, evident, si pe fundalul unei alimentatii artificiale si haotice. Un om bolnav respira de 20-30 de ori pe minut, un om normal de 15 ori, iar un practicant Zazen, intre cinci si noua ori pe minut.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

zen marius vornicescu
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1760 (s) | 23 queries | Mysql time :0.017541 (s)