News Flash:

Diferentele dintre glucoza si fructoza: ce contin dulciurile si de ce ar trebui sa ne ferim

4 Ianuarie 2015
2754 Vizualizari | 0 Comentarii
Zaharurile, cunoscute si sub forma de glucide, sunt esentiale pentru organism. In regimul alimentar de zi cu zi, intre 50% si 60% din necesarul de calorii ar trebui sa provina din glucide. Dar nu din orice fel de glucide!   
Alege sursele sanatoase de zaharuri, precum fructele, legumele, mierea sau cerealele integrale si limiteaza consumul de dulciuri procesate industrial, de tipul bomboanelor, a produselor de patiserie sau a napolitanelor.
 
Planta care iti taie pofta de dulciuri 
Exista mai multe tipuri de zaharuri in alimente, principalele fiind fructoza si glucoza. Nutritionistii avertizeaza, insa, ca ele sunt prezente in prajituri, sucuri, produse de patiserie, paine, dar si in sosuri, conserve si chiar muraturi. Pe alta parte, in acelasi aliment, poti gasi mai multe forme de zaharuri, care sunt ascunse pe etichetele produselor sub denumiri diverse.    
In cantitati moderate, mai ales daca sunt provenite din fructe si din legume, fructoza si glucoza sunt benefice organismului. Ele furnizeaza necesarul de energie de care are nevoie organismul. In cazul fructozei si al glucozei obtinute din fructe, acestea vin „la pachet" cu fibre care fac asimilarea mai lenta si nu cresc brusc nivelul glicemiei.

Pofta exagerata de dulciuri? 
Si glucoza, si fructoza sunt forme asemanatoare de zahar, dar au indicii glicemici diferiti. In timp ce fructoza are un indice glicemic de 19, cel al glucozei se apropie de 100. Avand un indice glicemic atat de mare, glucoza „bulverseaza" pancreasul, care este fortat sa echilibreze balanta glicemica prin producerea de insulina intr-un timp foarte scurt.  

Vrei sa slabesti? Evita cu orice pret indulcitorii sintetici!

O alta problema ridicata de alimentele cu indici glicemici mari este ca, dupa cresterea brusca a glicemiei, intervine scaderea la fel de rapida, motiv pentru care apare senzatia de foame artificial. Spre deosebire de glucoza, fructoza nu suprasolicita pancreasul, dar odata ajunsa in ficat, este transformata tot in glucoza, iar procesul de metabolizare se reia.  
Un regim alimentar care contine cantitati moderate din aceste glucide nu este insa o masura suficienta. Nutritionistii atrag atentia asupra sursei de provenienta a fructozei si a glucozei. Desi am putea sa le obtinem din fructe si din legume, o mare parte din aportul zilnic provine din alimentele procesate in cazul omului modern. Astfel, in loc de zaharuri naturale, consumam variantele lor industriale: sirop de porumb, sirop de glucoza, dextroza.

Se poate slabi si cu dulciuri. Iata care sunt acestea 
Dulciurile concentrate obtinute industriale creeaza un teren prielnic pentru obezitate. Pentru ca sunt in exces, nu vor fi „arse" si folosite de organism, ci se vor depune in straturi de grasime. Un studiu efectuat de profesorii Laboratorului de Cercetare al Universitatii Princeton arata ca siropul de porumb, consumat pe termen lung, genereaza cresteri anormale ale tesutului adipos in zona abdomenului. Infarctul miocardic si alte afectiuni cardiovasculare sunt, de altfel, favorizate de grasimea abdominala.  
Neajunsurile unei alimentatii indulcite cu fructoza industriala au fost consemnate si intr-un studiu publicat recent in „Jurnalul Clinic de Endocrinologie si Metabolism" din SUA. Cercetatorii americani au monitorizat sanatatea participantilor la studiu care, timp de doua saptamani, au avut un aport zilnic de sirop de porumb provenit din bauturi carbogazoase. Doar din sucuri, subiectii au obtinut 25% din caloriile necesare intr-o zi. Rezultatele au aratat niveluri crescute ale colesterolului si ale trigliceridelor din s7nge, care favorizeaza aparitia bolilor de inima.

Cum sa slabesti in functie de profilul tau hormonal 
Majoritatea bolilor metabolice de astazi apar pe fondul variatiilor bruste ale glicemiei si pe fondul excesului alimentar, care sunt in stransa interdependenta. Alta problema ar fi ca fructoza si glucoza obtinute industrial ofera calorii goale, fara valoare nutritiva.   Acestea favorizeaza supraponderabilitatea, obezitatea si sindromul metabolic, care apare prin asocierea unor niveluri mari ale glicemiei, ale colesterolului si ale trigliceridelor din sange, dar si ale hipertensiunii arteriale. Urmarile acestui sindrom metabolic sunt bolile cardiovasculare, accidentele cerebrovasculare, dar si unele forme de dementa.

INCREDIBIL! A murit de la o "supradoza" de... bomboane 
Cum putem evita complicatiile cauzate de zaharurile simple? Prin consumul controlat al dulciurilor industriale. Mai multe tipuri de zahar sunt scrise pe etichetele deserturilor, precum dextroza sau sirop de glucoza, si fructoza, adica sirop de porumb. O alimentatie bazata pe fructe, dar care poate include si dulciuri neprocesate industrial este solutia pentru a opri sau, cel putin, pentru a limita aportul de fructoza si de glucoza „sintetice".
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

zaharurile glucide organism regimul alimentar calorii zaharuri mierea
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2049 (s) | 34 queries | Mysql time :0.051240 (s)