News Flash:

Diferente intre sauna si baia turceasca. Descopera si care sunt beneficiile

16 Februarie 2012
6327 Vizualizari | 0 Comentarii
Nu intotdeauna cine isi acorda placerea unei relaxante bai turcesti sau a unei sedinte de sauna revigoranta, cunoaste ce reprezinta exact aceste metode de relaxare si care sunt procedurile de urmat.

Caracteristici si diferente
- Sauna este realizata de obicei din lemn nevopsit, deoarece lemnul vopsit poate produce fum toxic, si bine uscat, astfel incat vaporii sa nu il deformeze. In interiorul cabinei se aseaza un incalzitor menit sa pastreze temperatura constanta si pe care se aseaza caramizi refractare, cu rol de a retine caldura.

Un termostat extern regleaza temperatura, in timp ce un termometru si un higrometru intern masoara temperatura si umiditatea. Exista saunele finlandeze de exemplu, unde aerul este foarte uscat (umiditate de maximum 15%) si pot atinge temperaturi de pana la 90, 100 sau 110°C, desi nu este necesar (si nici recomandat)

- De cealalta parte, baia turceasca este o incapere uneori uriasa, care are temperatura moderata (45-55°C) dar un grad ridicat de umiditate (intre 90 si 100%) pentru a produce mult abur in salile utilizate in acest scop. Materialele utilizate trebuie sa fie impermeabile si usor de curatat, de obicei se vorbeste in acest caz de adevarate capodopere de zidarie acoperite cu placi de ceramica colorata, mai nou dotate cu o fantana interioara, de tavane luminoase si colorate difuz (cormoterapie) si de adaugarea de esente aromate si parfumuri relaxante (aromaterapie). Cazanul este extern si vaporii generati sunt introdusi dinspre partea de jos.

Indicatiile terapeutice ale baii turcesti (hammam) si ale saunei
Indicatiile generale sunt relativ aceleasi pentru ambele ambiente. Prima intrare se pregateste cu un dus cald si sapun, trebuie sa intri gata incalzit (inclusiv extremitatile), cu pielea curata (fara ulei, crema sau transpiratie) si uscata. Absolut fara ceasuri, inele si coliere, fara ochelari sau lentile de contact, inarmata doar cu un prosop. Prima intrare prevede sa stai intinsa sau asezata pe bancile postate cat mai jos (sunt incalzite ca si podeaua, dealtfel).

Ca si durata, recomandate sunt 8-12 minute dar este la latitudinea ta. Nu e o intrecere gen "cine rezista mai mult", ci o placere pura iar daca simti cel mai mic disconfort mai bine iesi imediat. Dupa ce ti-ai facut plinul "la cald", este recomandat sa te ridici usor si sa iesi foarte incet. Marele beneficiu sta in alternanta temperaturilor diverse: baie de aer de cateva secunde, apoi expunerea intregului corp la aer proaspat fara sa stai insa pe loc, apoi momentul contactului cu apa (se uda un prosop de bumbac, se stoarce si se trece usor pe tot corpul, apoi dusul care trebuie inceput de la extremitati). La sfarsit, putina relaxare invelita intr-un prosop, cu ochii inchisi pentru cateva minute.

Succesiv, data viitoare te poti orienta catre sauna. De aceasta data vei transpira copios intr-un timp mult mai scurt. Ca sa te bucuri de o caldura mai mare, e cazul sa te asezi pe una din bancile superioare. Doar la sfarsitul sedintei si numai daca si ceilalti participanti sunt de acord, poti varsa apa pe pietre, care odata transformata in vapori se va depozita pe piele. Aceasta nemaiputand transpira se va incalzi mai tare (numai daca nu ai probleme cardiocirculatorii).

Efecte "la cald": ridicarea temperaturii corpului, accelerarea metabolismului tesuturilor, transpiratie puternica, eliminarea toxinelor, regularizarea presiunii sanguine, imbunatatirea circulatiei in tesuturi, relaxarea musculara si psihica, relaxarea musculaturii bronhiilor si dilatarea cailor respiratorii.

Efecte "la rece": reglarea temperaturii corpului, oxigenarea sangelui, stimularea functiilor eenale, incetinirea frecventei cardiace, imbunatatirea circulatiei periferice, o placuta senzatie de prospetime.

Beneficii comune:
- curatirea profunda a pielii, regenerarea celulara a tesuturilor, cresterea activitatii sistemului imunitar si prevenirea bolilor de sezon: gripa, bronsita, raceli si sinuzite, relaxare generala, exercitiu cardiovascular, stimularea hipofizei si glandelor suprarenale, imbunatatirea respiratiei (astm), ameliorarea durerilor reumatice, ameliorarea sindromului premenstrual.

Hammam versus sauna
Avand o temperatura mai putin ridicata decat sauna, timpul petrecut in hammam poate fi mai lung, permitand organismului sa transpire mai mult deci mai multe toxine eliminate. Poate fi mai bine suportat de incepatori, chiar de cei care au tensiunea joasa. Chiar si cei cu probleme de circulatie venoasa se pot bucura de alternanta fazelor cald/rece si pot intra in baia turceasca. Un amanunt interesant: in timp ce sauna este total contraindicata bolnavilor de gripa, sau raceala, o singura intrare la baia turceasca poate fi de mare ajutor in cazul bolilor respiratorii.

Contraindicatii
Sauna si baia turceasca sunt absolut interzise in caz de: pace-maker, insuficienta cardiaca, cardiopatie degenerativa sau de tip inflamator, tubercoloza, epilepsie. De asemenea, nu intrati cand aveti o infectie a pielii, rani deschide sau daca va aflati in stare de ebrietate, cu stomacul gol sau prea plin.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

bai turcesti sauna beneficii comune contraindicatii
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1630 (s) | 23 queries | Mysql time :0.035976 (s)