News Flash:

Despre fier si absorbtia in organism

1 Martie 2012
21952 Vizualizari | 0 Comentarii

Deficientele de fier sunt denumite anemii feriprive, iar detectarea acestei afectiuni se poate face prin analiza sangelui. Deficienta de fier poate fi tratata acasa. Cu exceptia cazurilor grave, medicina alopata prescrie pentru tratamentul anemiei diferite suplimente pe baza de fier. Cu relativ putine exceptii in locul suplimentelor de fier este de preferat alimentatia bogata in fier. Absorbtia fierului din alimente este influentata de factori multipli.

Consumarea simultana de alimente si produse bogate in fitati, fosfati si in taninuri limiteaza absorbtia fierului, pe cand pestele si alimentele bogate in acid ascorbic si alti acizi continuti in fructe duc la cresterea absorbtiei fierului. Abuzul cronic de alcool poate sa reduca concentratia sanguina de acid folic si sa creasca absorbtia fierului ducand la o supraincarcare a acestuia. Sulfamidele, antiepilepticele si barbituricele impiedica absorbtia acidului folic.

De asemenea, nu este eficient ca fierul si calciul sa fie luate simultan sau la scurt timp unul dupa altul. E recomandat sa se faca pe rand tratament cu calciu si fier. Acest principiu e valabil si daca nu este vorba de calciu si fier sub forma de medicamente. De exemplu, produsele lactate n-ar trebui combinate cu cele bogate in fier (carne, legume, etc) tocmai pentru ca se impiedica absorbtia fierului. Fierul se asimileaza cel mai bine in prezenta vitaminei C.

Surse de fier in alimentatie sunt carnea, ficatul (nu se recomanda insa in timpul sarcinii), pestele, produsele de panificatie din faina integrala si legumele. Fierul continut in alimentatia vegetala nu poate fi valorificat in aceeasi masura de organism ca fierul din surse animale.

Majoritatea plantelor contin substante care impiedica absorbtia corespunzatoare a fierului, ca de exemplu fitina din cereale, orez sau soia, sau acidul oxalic din spanac. Faptul ca alimentele sunt proaspete sau preparate la foc (fierte, prajite etc.) nu are nici un efect asupra asimilarii fierului. Vitamina C favorizeaza asimilarea fierului, ceea ce face ca un pahar de suc de fructe la masa sa creasca considerabil cantitatea de fier valorificata de organism.

Fierul este asimilat cel mai bine pe stomacul gol, dar pentru copiii care au probleme cu stomacul suplimentele de fier pot fi luate odata cu mancarea. Fierul nu trebuie luat cu lapte sau bauturi cafeinizate, deoarece pot impiedica absorbtia. Spanacul contine fier, dar si acid oxalic, iar acesta din urma impiedica organismul sa asimileze fierul (in schimb poate crea probleme in cazul unor litiaze renale).

Copilul care este hranit cu gris risca o carenta de fier, intrucat grisul contine gluten care elimina fierul din organism. Unele substante (acidul ascorbic, izocisteina, fructoza) favorizeaza absorbtia, iar altele precum fosfatii, carbonatii, o inhiba.

In mod normal, fierul se elimina prin descuamarea celulelor pielii, caderea parului, taierea unghiilor, transpiratii. 


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

absorbtia fierului
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1505 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020283 (s)