News Flash:

Dependenta de zahar. Ce o provoaca si cum scapam de ea

7 Februarie 2011
5403 Vizualizari | 1 Comentarii

„Suntem programati sa ne placa zaharul", asta sustine medicul american Mark Hyman, un specialist dedicat identificarii si solutionarii cauzelor de boli cronice. Cele mai recente cercetari par sa-i dea dreptate americanului, pentru ca au aratat ca unele persoane par mai predispuse la dependenta de zahar decat altele.

Cercetatorii au demonstrat ca zaharul provoaca dependenta si probleme comportamentale similare celor produse de alcool, tutun sau droguri.

In aparitia dependentei este implicata dopamina - unul dintre principalii neurotransmitatori de la nivelul sistemului nervos. Consumul excesiv de zahar determina cresterea nivelului de dopamina.

Potrivit cercetatorilor, dupa o luna in care zaharul este consumat zilnic, structura creierului se modifica, adap­tan­du-se cresterii progresive de dopamina. Creierului incepe sa-i placa dulcele si se­creta mai multi receptori ai dopaminei. Astfel se intra intr-un cerc vicios: cu cat nivelul dopaminei este mai mare, cu atat creste nevoia de zahar. 

Dopamina este raspunzatoare si de senzatia de placere si satietate ce apare in timpul anumitor activitati precum mancatul sau bautul. Pentru a simti placere, trebuie sa fie activat in creier receptorul dopaminergic D2. Problema este ca persoanele dependente de zahar, dar si cele afectate de obezitate au un nivel mai scazut de D2 si, pentru a simti placerea, ajung sa manance mai mult.

Unele studii au aratat ca unele medicamente sau substante nutritive pot ajusta acest defect. Naltrexona, un antagonist opiaceu (blocheaza efectele heroinei, morfinei, dar si ale alcoolului asupra creierului) a fost folosita in cazul dependentilor de zahar. De asemenea, unele amfetamine pot suprima pofta de mancare.

Metode pentru a invinge dependenta de zahar

Doctorul Mark Hyman sustine ca putem scapa de aceasta dependenta si ofera cateva sugestii:

1. Mentineti un nivel echilibrat al zaharului in sange
Pentru asta trebuie sa nu sari peste micul dejun. Consuma la prima masa proteine cum ar fi oua, shake-uri sau unt de arahide. Numeroase studii au aratat ca cei care iau un mic dejun sanatos slabesc mai usor. Gustarile sunt si ele importante. Mananca la fiecare 3-4 ore, gustari pe baza de proteine animale slabe sau vegetale, nuci, seminte. Evitati sa mancati trei ore inainte de culcare.

2. Eliminati zaharul si indulcitorii artificiali

3. Verificati daca nu cumva pofta este declansata de vreo alergie alimentara

4. Dormiti 7-8 ore pe noapte
Cercetarile arata ca lipsa somnului creste pofta de mancare.

5. Includenti in dieta alimente sau suplimente de vitamina D, Omega 3
Potrivit unui studiu, atunci cand nivelurile de vitamina D sunt scazute, hormon care confera senzatia de satietate nu functioneaza, astfel ca oamenii simt nevoia sa manance tot timpul. Acizii grasi Omega 3 sunt implicati in functionarea normala a celulelor creierului si in controlul insulinei. Puteti sa apelati si la suplimente pentru controlul poftelor precum glutamina si tirozina. De ajutor poate fi si planta Rhodiola.

Citeste si: 

10 sfaturi pentru a scapa de pofta de dulciuri 

mark hyman dopamina dormiti
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Dana  | #2692
Eu m am chinuit multi ani sa mi revin din dependenta de zahar si singurul lucru care m a ajutat a fost un grup de autosuport, tulburari alimentare anonimi. Nu am putut sa fac asta de una singura…
Adauga comentariu

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1493 (s) | 34 queries | Mysql time :0.017023 (s)