News Flash:

De ce sunt periculoase alimentele prajite, mai ales cele care contin amidon

31 Martie 2016
891 Vizualizari | 0 Comentarii
De multe ori am auzit sau chiar ni s-a spus sa evitam prajelile, rantasurile si mai ales cartofii prajiti. Dar stii si de ce? In randurile de mai jos vei afla de ce nu este bine sa consumi alimente prajite, mai ales cele care contin amidon, precum cartofii si faina.

Prin prajire, alimentele isi dubleaza numarul de calorii, uleiul fiind cel mai caloric aliment; daca vrei sa slabesti sau sa te mentii, aceasta modalitate de a prepara alimentele te saboteaza inca de la bun inceput. Asa ca alege alte modalitati de preparare a alimentelor. Fierberea sau prepararea la abur sunt cele mai sigure metode de gatire.

Care este cea mai sanatoasa metoda de gatit?

Gatitul este o arma cu doua taisuri: distruge microbii, dar si nutrientii; confera culoare, savoare si aroma, dar o metoda gresita de preparare poate produce toxine periculoase pentru organism. Astfel, potrivit studiului Heatox desfasurat de Uniunea Europeana in perioada 2003-2007, in timpul gatirii alimentelor prin prajire se formeaza 52 de compusi chimici toxici, printre care acrilamida, nitrozamine si radicali liberi, care ne pun in pericol sanatatea.

Cele mai multe studii in ultima vreme se concentreaza pe acrilamida - un produs chimic cu mare potential cancerigen. Ea se formeaza in timpul gatirii la temperaturi inalte a alimentelor bogate in amidon, precum cartofii, painea sau faina.

Sunt studii care arata ca ea se gaseste si in maslinele negre sau in prunele uscate si afumate excesiv, dar nu este asociata cu lactatele, carnea sau fructele de mare.

Acrilamida nu se regaseste in alimentele crude si nici in cele gatite la abur ori fierte, deoarece ea se produce doar atunci cand temperatura de gatire depaseste 120 de grade Celsius.

In timpul prajirii, temperatura tigaii ajunge la 175-190 de grade Celsius, in functie de flacara, asa ca iata un motiv in plus pentru care ar trebui sa eviti prajirea alimentelor.

Pericolul din cartofii prajiti. Avertismentul Autoritatii europene pentru siguranta alimentara

Cum sa pastrezi si sa prepari corect alimentele care contin amidon
Exista cateva trucuri care te ajuta sa reduci nivelul de acrilamida din alimentele pe care si tu poate ca le prepari in mod frecvent. Iata care sunt acestea:

- Dintre toate metodele de a prepara cartofii, s-a constatat ca cea mai daunatoare este prajirea, deoarece produce cea mai mare cantitate de acrilamida. Fierberea lor este o alternativa mult mai sanatoasa si mai dietetica.

- Daca preferi cartofii crocanti, taie-i cat mai subtiri (pai sau rondele) si coace-i la cuptor, asezati cat mai rasfirati intr-o tava tapetata cu hartie de copt.

- De regula, nivelul de acrilamida creste odata cu durata de preparare sau cresterea temperaturii. Ca sa reduci timpul de preparare, gateste cartofii pana cand acestia capata o culoare aurie. Nu-i lasa sa devina maronii sau sa se arda! Poti mai intai sa ii blansezi, adica sa ii scufunzi pentru scurt timp in apa fiarta cu sare, sau pur si simplu sa-i tai in bucati si sa-i lasi in apa 15-30 de minute inainte de preparare. Ai grija insa sa-i usuci pe un prosop inainte de a-i gati.

- Nu pastra cartofii in frigider! Aceasta metoda de pastrare face ca nivelul de acrilamida eliberat in timpul prepararii sa fie mai mare. Asadar, pastreaza cartofii intr-un loc uscat, racoros si intunecat, de exemplu in camara, pentru a preveni incoltirea.

- Prajeste painea moderat, pana cand capata o culoarea usor maronie. Astfel te asiguri ca nivelul de acrilamida este scazut. Painea prajita care are o culoare maro intens trebuie evitata, deoarece contine cantitati mai mari de acrilamida.

prajelile rantasurile cartofii prajiti contin amidon fierberea
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1685 (s) | 23 queries | Mysql time :0.015328 (s)