News Flash:

De ce colesterolul rau poate afecta si persoanele slabe

27 Septembrie 2016
815 Vizualizari | 0 Comentarii
Colesterolul rau stranguleaza vasele si duce la infarct. Apare si pe filiera genetica si afecteaza uneori persoane slabe.

Infricosatorul colesterol este produs in proportie de 75% de ficat, iar restul de 25% provine din mancare. Este vital pentru organism, atat timp cat are un nivel normal, pentru ca ajuta la realizarea proceselor celulare si chiar previne bolile de inima. Tot mai multi oameni au insa valori mari ale colesterolului din cauza alimentatiei bogate in grasimi, a sedentarismului si a fumatului.

Nu este o boala, nu are simptome, dar macina organismul pe nestiute: se depune pe vasele de sange si le ingusteaza.

Cel mai mare risc este desprinderea de pe artere, blocarea lor si declansarea infarctului sau a atacului cerebral.

Care sunt valorile normale
Persoanele peste 20 de ani ar trebui sa-si controleze colesterolul cel putin o data la cinci ani. inainte cu 9-12 ore sa faceti testul, nu trebuie sa mancati nimic. in sange, doua treimi este colesterol „rau" (LDL) si o treime, colesterol „bun" (HDL).

Cel rau se aliaza cu alte substante si astupa vasele de sange. Este normala o valoare LDL sub 100. Colesterolul bun repara ce strica cel rau si previne blocarea arterelor. Femeile trebuie sa aiba o valoare de cel putin 50, iar barbatii- 45.

Legatura dintre colesterol si bolile cardiovasculare

„Colesterolul total se calculeaza adunand valorile LDL, HDL si VLDL (un precursor al colesterolului rau). Un scor sub 200 este normal. Peste 200 inseamna un risc crescut de boli de inima. Copiii si tinerii cu varste intre 2-9 ani trebuie sa aiba o valoare a colesterolului sub 170", precizeaza conf. dr. Florin Mitu, seful sectiei de cardiologie a Spitalului Clinic de Recuperare din Iasi.

Nu doar colesterolul trebuie controlat, ci si trigliceridele, grasimea care circula prin sange, ce provine din surplusul de calorii. Este normala o valoare sub 150. Obezii, sedentarii, fumatorii sau amatorii de dulciuri au, in general, o valoare mai crescuta, deci risc crescut de boli metabolice si diabet.

Grasimi bune: ulei de masline si peste
Anumite persoane pot mosteni gena care stimuleaza productia de colesterol. Pentru altii, necazurile se trag de la mancarea grasa, de origine animala. Ouale si fructele de mare nu sunt atat de pacatoase pe cat se crede. Doza zilnica de colesterol nu trebuie sa depaseasca 300 mg, iar un ou contine 186 mg. Nu toate grasimile sunt periculoase. Cam 35% din sursa zilnica de calorii trebuie sa provina din acestea. Grasimile saturate (animale) cresc valoarea LDL, iar cele de tip trans cresc LDL-ul si, in acelasi timp, scad HDL-ul. Grasimile nesaturate (mono si polinesaturate) cresc colesterolul bun. Se gasesc in ulei de masline, seminte, alune si avocado.

Dulciurile cresc colesterolul, fibrele il scad
Nu este de ajuns sa reduceti cantitatea de grasimi, ci si pe cea de dulciuri si alte zaharuri.
„Fibrele (se gasesc in cereale integrale, paine integrala, fructe uscate, legume-pastai de fasole, mazare) sunt cel mai mare inamic al colesterolului rau. Pestele gras bogat in Omega 3 (doua portii pe saptamana) il creste pe cel bun", adauga Mitu.
Pana la menopauza, femeile au colesterolul mai mic decat barbatii. Dupa menopauza, estrogenul scade si colesterolul bun incepe sa se reduca putin cate putin, facandu-i loc celui rau.

SFATURI

Medicamente, daca problema se trage din familie

9 lucruri surprinzatoare despre colesterol

Colesterolul poate bloca vasele in cativa ani. Ateroscleroza este reversibila pana la un punct.

Iata cateva sfaturi care va ajuta sa reduceti acest risc:
◾Daca aveti kilograme in plus, este necesar sa slabiti;
◾Renuntati la fumat. Abstinenta creste colesterolul bun cu 10%;
◾Un program de exercitii fizice regulat creste colesterolul bun si il scade pe cel rau cu 5% in primele doua luni. Aerobicul, inotul si mersul pe jos sunt cele mai indicate;
◾Cand colesterolul este mostenire de familie, dieta si exercitiile fizice nu ajuta in totalitate. Dintre medicamente, statinele sunt prima optiune. Acestora li se adauga si suplimente pe baza de ulei de peste, niacina sau steroli din plante;
◾Reduceti cantitatea de sare


colesterolul filiera genetica slabe grasimi sedentarismului fumatului
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1322 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014760 (s)