News Flash:

Cum treci peste momentele umilitoare din viata ta

4 Mai 2014
1721 Vizualizari | 0 Comentarii
V-ati imbatat vreodata si ati dat SMS-uri fostilor iubiti care v-au sunat a doua zi, ca sa va rada in nas? Ati simtit vreodata un nod in gat dupa ce ati iesit de la toaleta unui club de fite, cu hartia igienica lipita de talpa pantofului cu toc cui? Sau ati fost vreodata la o intalnire cu un super tip care v-a facut sa radeti cu gura pana la urechi, ca mai apoi sa observati, in oglinda, ca ati avut in tot acest timp spanac pe dinti? Sau poate ati apasat "send" pe un mail cu poze deocheate, care era destinat iubitului, nu sefului? 

Daca ati bifat macar unul dintre aceste momente minunate si unice, ati avut parte de un shame attack. Un moment scurt, in care ati simtit ca daca ar fi fost o gaura in pamant, in fata voastra, v-ati fi bagat capul in ea, chiar in acel moment. 

Simple cai de a reabilita un barbat care insala

Atacuri ale rusinii

Tradus ad literam, shame attack inseamna un atac al rusinii. Ce faceti ca sa treceti cu brio, fara sa mai resimtiti acea senzatie neplacuta de moliciune in genunchi si de nod in gat, de cate ori va aduceti aminte de rusinica simtita? Unii psihoterapeuti propun niste exercitii menite sa va scoata din zona voastra de comfort ca sa puteti creste si dezvolta personal. 

De ce ar fi bine sa faceti aceste atacuri ale rusinii, in mod voluntar? In primul rand, rusinea este o emotie care se masoara prin autoevaluare. Respectiv, nu va poate nimeni spune cat de rusinati sa va simtiti, ci voi va simtiti singuri rusinati, intr-o masura mai mica sau mai mare. De multe ori, rusinea este confundata cu vina sau cu jena, si nu de putine ori auzim inca din copilarie "sa iti fie rusine!". Ceea ce, intr-un fel nu are sens, pentru ca nu ne poate nimeni spune cum sa ne simtim. Rusinea, jena sau vina o simtim sau nu, in functie de structura psihicului nostru. Unii mai mult, altii mai putin.

Expunerea voluntara

In principiu, exercitiile rusinii (shame attack) reprezinta expunerea voluntara in fata unei situatii stanjenitoare pentru a desensibiliza reactia ulterioara in situatii similare. Inseamna a va pune cu buna stiinta - nu numai cu ajutorul imageriei dirijate - ci fizic, intr-o situatie menita sa va ajute sa faceti fata rusinii- in limitele sigurantei personale si legale. 

Un exemplu ar fi: faceti ceva pe care nu l-ati face niciodata. De pilda, imbracati-va ca un corporatist, la patru ace, din cap si pana in picioare. Luati un acordeon, o palarie, un cartonas pe care sa vi-l agatati de gat - pe care puteti scrie optional mesajul "Corporatiilor din lumea-ntreaga, eu va dau un singur sfat..."- si duceti-va la o gura de metrou. Asezati-va tacticos palaria pe jos si incercati primele acorduri cu iz de fauna locala, observand, in tot acest timp, reactia celorlalti. Daca strangeti si cativa banuti, cu atat mai bine. 

Ce vor barbatii sa auda in pat de la partenerele lor

Mesajul acestor exercitii este sa va invite sa tolerati discomfortul incercand sa va pese cat mai putin de ce cred ceilalti. Sau de ce credem noi ca vor crede ceilalti. 
Persoanele care au o zona de comfort mai extinsa si care continua sa isi impinga limitele, se pot bucura de o viata mai plina, au mai multe experiente, invata mai mult de la oameni si de la viata si au relatii mai profunde cu ceilalti, devenind totodata mai intelepti si mai toleranti. 

Daca exercitiul cu metroul vi se pare prea mult, incepeti mai modest: vorbiti in fata unui grup mic de persoane, mai ales daca aveti teama de a vorbi in public, incercati un fel nou de mancare, cereti ajutorul unor straini, zambiti unor necunoscuti. Personal, eu imi pun o marioneta sub forma de caine Saint Bernard pe mana si vorbesc cu voce pitigaiata cu fetita mea atunci cand ies cu ea in oras. De ce? Pai, de ce nu?

Albert Ellis, parintele terapiei rational emotive, pentru a invata un client sa invinga jena sociala si inhibitia, prescria schimbari in comportment care erau menite sa provoace in mod direct simtul rusinii. Spre exemplu, el propunea o tehnica in care le cerea clientilor lui sa se urce intr-un autobuz si sa strige soferului sa opreasca in mod repetat, fara insa a se da jos din autobuz. Sau sa ceara bani pe strada necunoscutilor. 

Eu nu va incurajez sa efectuati cel de-al doilea exercitiu, avand in vedere ca cersetoria este interzisa de lege (art 326 CP) si se pedepseste cu inchisoare intre 1 luna si 3 ani, si probabil va fi destul de dificil sa explicati politistului local ca efectuati un exercitiu terapeutic de shame attack. 

Exercitii de atac

Va propun, totusi, mai jos si alte exercitii de atac al rusinii menite sa va scoata din zona de confort si sa actionati rusinos in mod deliberat, in public, pentru a invata sa acceptati si sa tolerati disconfortul mai bine si sa invatati sa actionati asertiv. Bunaoara, strigati in gura mare cat este ceasul intr-un mall aglomerat, purtati haine bizare care sa atraga atentia, duceti-va intr-un magazin de calculatoare si cereti sa va vanda legume (propuse de Dryden & Ellis, 2001).

In timp ce puteti da frau liber imaginatiei, va mai sugerez urmatoarele exercitii: duceti-va la un Hypermarket si strigati la raionul de legume "rosii gratis, se dau rosii gratis", sau spuneti-i chelnerului care va aduce pranzul ca va place sortul lui.
Exercitiile de shame attack nu au practic limita. Lasati-va rusinea deoparte si imaginatia sa zburde si nu puteti decat sa beneficiati de aceste mici victorii asupra jenei sociale. Si in fond, daca maine veti purta o singura manusa si sosete cu paiete ca ale lui Michael Jackson, ce s-ar intampla? 

Autor: Psiholog Diana Nicolescu

iubiti toaleta club intalnire super tip expunerea voluntara
Distribuie:  

Realitatea.net

Playtech.ro

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1423 (s) | 24 queries | Mysql time :0.014122 (s)