News Flash:

Cum sa ne protejam de razele soarelui

21 Iunie 2012
1707 Vizualizari | 0 Comentarii

Urmeaza o vara fierbinte si de aceea cateva precizari si sfaturi privind expunerea la soare sunt necesare. Toti suntem expusi la radiatii ultraviolete (RUV) naturale (emise de soare) a caror intensitate creste pe parcursul zilei (de dimineata pana la pranz) sau atunci cand cerul e senin (desi se poate mentine un nivel ridicat, chiar daca exista nori ). Dozele mici sunt sanogene si joaca un rol esential in sinteza vitaminei D. Expunerea prelungita la doze mari poate fi patogena. Fotoprotectia se poate realiza prin diverse metode: limitarea expunerii la mijlocul zilei, statul la umbra, purtarea de vesminte protectoare, protejarea ochilor, a fetei si a gatului, cu ajutorul palariilor cu boruri largi, folosirea ochelarilor de soare dotati cu protectie laterala si cu o forma cat mai bine adaptata fetei, aplicarea repetata a ecranelor protectoare (creme, lotiuni) cu spectru larg si cu factor de protectie de minimum 15, protejarea sugarilor si a copiilor mici.

"Mituri" legate de soare si efectele sale

Iata cateva dintre aceste mituri: bronzul este un semn de sanatate; bronzul protejeaza impotriva soarelui; pe vreme noroasa, nu putem face insolatie; efectul nociv al razelor solare nu ne afecteaza in apa; radiatiile UV nu sunt periculoase iarna; cremele solare ne permit o expunere prelungita la soare; intrerupand in mod regulat baile de soare, nu riscam sa facem insolatie; daca nu simtim caldura razelor solare, inseamna ca nu exista nici un risc. Insa este adevarat ca: bronzul pielii deschise la culoare ofera un coeficient de protectie de numai 4; 80% din UV trec prin straturile subtiri de nori; transpiratia si apa pot amplifica gradul de expunere la UV; zapada si altitudinea ridicata dubleaza pericolul expunerii la UV; exista un efect cumulativ al expunerilor la UV pe timpul zilei; eritemul solar (insolatia) e provocat de UV pe care nu le percepem, in timp ce senzatia de caldura provine in special de la lumina vizibila si de la infrarosii, nu de la radiatiile UV. Predispozitii la insolatie in functie de culoarea parului si a pielii.

Exista sase fototipuri de piele, clasificate dupa culoarea parului, a pielii, dupa predispozitia la insolatie, arsuri, precum si dupa gradul de bronzare, dupa 30 de minute de expunere la soare in timpul verii.
 
Alegeti factorul de protectie potrivit
 
Intensitatea fotoprotectiei data de o substanta de acest fel este cuantificata de un coeficient de protectie, care este notat pe fiecare ambalaj cu simbolul SPF (sun protection factor). Cu cat coeficientul SPF are valori mai mari, cu atat fotoprotectia este mai eficienta. In functie de tipul de piele si de conditiile de expunere, alegeti factorul de protectie potrivit, astfel: fototipurile deschise la culoare (I, II si III), in conditii normale de expunere la soare, in primele zile de expunere vor fololosi creme cu SPF de minim 60, iar dupa mai multe zile de expunere pot ajunge la un SPF de 20. In conditii extreme este indicat sa foloseasca SPF minim 60, de preferinta 100; fototipurile inchise la culoare (IV, V, VI) vor folosi, in conditii normale de expunere la soare, creme cu SPF 20. In conditii extreme, si in aceste cazuri sunt indicate substante cu un SPF de minim 60; persoanele cu piele intoleranta, fie ca sunt sugari, copii sau adulti, trebuie sa foloseasca creme de fotoprotectie cu SPF minim 50 in primele zile ale unei expuneri normale la soare, la mare sau in conditii climatice extreme, putand apoi trece, dupa mai multe zile de expunere solara, la un indice mai mic, respectiv 25.

Ce ingrediente sa cautati pe eticheta lotiunii de plaja

Oxidul de zinc si cel de titan sunt filtre solare minerale ideale pentru orice tip de piele, chiar si pentru cea sensibila. Acestea formeaza o bariera pe piele, care reflecta razele UV. De asemenea, avobenzona este un filtru chimic foarte des folosit. Ultimul descoperit, Mexoryl-ul, te apara eficient atat de radiatiile UVA, cât si de cele UVB, fiind tolerat si de pielea sensibila. Daca pe eticheta scrie ca produsul este rezistent la apa sau transpiratie, vei fi protejat cel putin 40 de minute de razele UV, in apa. Bine aplicata, o lotiune rezistenta la apa poate actiona chiar mai mult de 80 de minute.

Antioxidanti precum extractul de ceai verde, vitaminele A, C sau E ajuta pielea sa se apere de radicalii liberi aparuti din cauza radiatiilor UV. Daca aveti tenul gras, cautati formule negrase si noncomedogenice. Alegeti lotiunile pentru plaja sub forma de spray sau gel.

Cum folositi lotiunea

Lotiunea protectoare se aplica cu 30 de minute inainte de expunerea la soare (pentru a permite acesteia sa intre bine in piele) si la fiecare iesire din apa. Este bine sa folositi putin mai multa lotiune decat ar trebui, pentru a beneficia de factorul de protectie care este mentionat pe eticheta.

Modificari initiate de ultraviolete sunt pigmentarea (bronzarea), ce se efectueaza în doua etape, respectiv pigmentarea imediata si formarea de noi cantitati de melanina si hiperkeratoza sau ingrosarea stratului cornos al epiteliului cutanat. Modificarile patologice pot fi temporare (rezultate dintr-o expunere de peste 30 de minute) care constau din foto-dermatoze deosebit de variate cu consecinte diverse si asupra organelor interne sau ireversibile, (ca efect al unor expuneri repetate în timp îndelungat), cum sunt îmbatranirea prematura a pielii sau cancere ale pielii.

Dr.Tudor Ciuhodaru medic primar urgente |

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1797 (s) | 23 queries | Mysql time :0.040103 (s)