News Flash:

Cum sa mananci zahar in mod sanatos

6 Noiembrie 2018
342 Vizualizari | 0 Comentarii

De cele mai multe ori este tratat precum principalul dusman al sanatatii, dar zaharul nu trebuie ocolit cu desavarsire. Este bine sa te uiti pe etichete si sa eviti excesul de zahar, insa daca ajungi sa nu poti alege nimic din cauza ca te temi de zahar, lucrurile au ajuns prea departe. „In 1980 erau blamate toate sursele de grasime, iar acum a aparut fobia de zahar. Chiar daca nu este asemanator cu un fruct, nici nu este cazul sa fugim de zahar sau sa intram in panica daca un aliment din meniul zilnic are zahar”, explica dr. Joy Dubost, nutritionist. Iata cand si cum poti sa mananci zahar fara sa te simti vinovata:
 
1. Daca este in forma naturala. Nu trebuie sa te sperii de continutul de zahar al fructelor, legumelor sau produselor lactate. Studiile care au cercetat legatura dintre zahar si obezitate, diabet sau afectiuni cardiovasculare vizeaza alimentele procesate, nu pe cele naturale. In plus, riscurile sunt exacerbate si de fumat sau stilul de viata sedentar. Lucrurile nu trebuie privite mereu in alb si negru. Daca ai decis sa consumi mai putin zahar este bine sa renunti la prajituri, sosuri de la magazin sau produse de patiserie, dar consuma in continuare alimente naturale pentru a-ti asigura necesarul zinic de nutrienti.
 
2. Reprezinta doar o parte redusa a meniului. Daca mananci o gogoasa la micul dejun, bomboane ca gustare si bei suc la finalul fiecarei mese cu siguranta exagerezi. Dar daca mananci terci de ovaz cu zahar brun, fructe confiate ca gustare si bei ceai cu miere te vei incadra cu succes intr-un meniu sanatos. Specialistii iti recomanda sa nu depasesti 10% din totalul zilnic de calorii. In medie adultii consuma 15-20%. Primele masuri pe care le poti lua se refera la renuntarea la sucurile acidulate, prajituri si fursecuri. Poti prepara retete naturale cu putin zahar si il poti include si in bauturi, important este sa nu exagerezi. Nu te baza pe indulcitorii artificiali pentru ca pot avea un impact negativ asupra sanatatii.
 
3. Te ajuta sa obtii gustul pe care il preferi. Ce gust ar avea terciul de ovaz daca nu ai adauga deloc zahar? Sau cum ar fi mustarul cu miere fara miere? „Daca putin zahar faciliteaza respectarea unei alimentatii sanatoase este perfect justificabil. Daca o lingura de zahar te ajuta aa consumi o masa cu multe fibre si vitamine este o solutie foarte buna. La fel ca si in cazul carbohidratilor, nu trebuie sa faci o obsesie din evitarea anumitor alimente. Daca vei manca mai multe legume punand cateva crutoane totul este in regula. Cu totii iubim gustul dulce. Face alimentele mai apetisante, intensifica aromele si poate crea o combinatie interesanta de culori”, potrivit dr. Dubost. 
 
4. Ai nevoie de energie imediat. In unele cazuri ai nevoie de un impuls de energie imediat. Acest lucru se intampla de obicei in cadrul activitatilor sportive cum ar fi maratonul sau mersul prelungit pe bicicleta. De fiecare data cand te antrenezi timp de cateva ore este in regula sa mananci zahar. Morcovii sau pieptul de pui nu te vor ajuta in astfel de situatii. Nici fructele nu sunt utile deoarece continutul ridicat de fibre poate crea probleme cu digestia, periclitandu-ti performantele. Nu vei putea lua terci de ovaz cand mergi intr-o drumetie sau vrei sa escaladezi un varf de munte, asa ca accepta sursele de zahar ca solutie rapida care te ajuta sa mergi mai departe fara sa trebuiasca sa te opresti din cauza epuizarii.
 
5. Daca nu este o reactie la emotiile negative. Ai avut o zi dificila si primul lucru spre care te indrepti este o prajitura cu ciocolata? „Este o reactie normala. Nimeni nu va dori un cartof copt cand este suparat. Nu este o problema daca faci acest lucru de 1-2 ori pe saptamana, dar daca o prajitura este doar inceputul si continui cu alte 10 dupa cateva minute este un semn ca incerci sa folosesti mancarea pentru a te calma sau consola. Nu functioneaza niciodata pentru ca atunci cand te vei opri vei regreta excesul facut”, explica dr. Dubost. Cel mai bine este ca in momentele dificile sa optezi pentru o singura prajitura, pe care sa o mesteci incet si sa-ti faci o promisiune ca nu vei manca inca una in scurt timp, iar data viitoare cand ai o problema vei merge mai intai la sala sau vei discuta cu prietenii sau familia in loc sa apelezi la dulciuri. Ca solutie ocazionala dulciurile nu pericliteaza sanatatea, dar daca ajungi la excese zilnice este momentul sa iei masuri. Consistenta si marimea portiei conteaza si ele. Alege prajituri cu nuci sau unt de arahide pentru a minimiza efectele negative.
 
6. Daca face parte dintr-o experienta speciala. Poate ca este vorba despre o reteta secreta a bunicii, mananci o inghetata alaturi de copilul tau pe plaja sau ai iesit la un gratar in compania colegilor de serviciu. „In majoritatea cazurilor beneficiile relatiilor pozitive cu cei din jur, precum si experientele care te fac fericit sunt mai importante decat o cantitate putin mai ridicata de zahar. Nutritia nu este inceputul si sfarsitul tuturor lucrurilor. Obisnuieste-te ca in anumite situatii nu poti avea alimentatia perfecta, dar constientizeaza ca experientele pozitive merita un mic compromis nutritional”, potrivit. dr. Dubost. sursa: eva.ro

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

zahar sanatate dulce fructoza
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1759 (s) | 34 queries | Mysql time :0.022000 (s)