News Flash:

Cum poti preveni starea de somnolenta de la pranz

27 Iulie 2011
8965 Vizualizari | 0 Comentarii

Multi oameni se plang ca, pe la amiaza, in jurul orelor 14 - 15, au o stare de somnolenta inexplicabila, care ii face sa adoarma la sedinte, sa nu-si poata tine ochii deschisi de oboseala. De regula, dupa 10-20 minute de atipire, starea respectiva trece de la sine.

Aceasta situatie apare mai ales dupa masa de pranz. O usoara stare de oboseala, numita somnolenta postprandiala, este normala dupa pranz si e modul prin care organismul tau te forteaza sa te odihnesti, asa incat digestia sa se desfasoare fara probleme.

Medicina chinezeasca pune stare de oboseala pe seama splinei si a plamanului. Aceste doua organe au rolul de a aproviziona organismul cu energie (splina) si cu oxigen (plamanul). In jurul pranzului, si mai ales dupa masa, persoanele cu un deficit constitutional sau dobandit al acestor organe pot resimti oboseala, care semnaleaza o insuficienta alimentara a creierului cu glucoza si oxigen. 

Cum se explica somnolenta postprandiala
Potrivit specialistilor, este vorba de o reactie in lant declansata de ceea ce mananci: creste nivelul glicemiei, pancreasul incepe sa produca insulina Randamentul scazut si starea de somno­lenta se explica si prin faptul ca digestia solicita mult organismul - 70% din energia noastra este implicata in acest process, iar acum sunt irigate cu sange in special organele digestive, in detri­mentul creierului.

Pentru ca totul incepe cu nivelul glicemiei, somnolenta este cu atat mai puternica daca mananci alimente bogate in zaharuri, de exemplu  dulciuri, paine, paste, cereale etc., daca ai luat o masa incarcata.

Dintre toate grupele de alimente, carnea este cea care solicita cea mai multa energie pentru a fi digerata. De asemenea, combinatia carne - fainoase este foarte greu digerabila, solicitand multa energie.

Sfaturi pentru a evita oboseala dupa pranz

1. Pentru diminuarea asteniei postprandiale, se recomandă o ali­mentatie usoara.
Daca zaharurile iti maresc senzatia de somnolenta, bineinteles ca trebuie sa le eviti. Adapteaza-ti dieta asa incat la pranz sa mananci proteine si grasimi, excluzand carbohidratii de orice fel. Poti manca iaurturi, branzeturi, carne de orice fel, nuci sau alune, peste, dar si legume de toate felurile. Si acestea iti vor ridica glicemia, dar mult mai lent. 

2. Ia mese mici si dese
Asta inseamna sa iei cel putin un mic dejun si o gustare inainte de pranz, deci sa mananci cam din trei in trei ore, dar mese mici, doar atat cat sa te saturi. Mancand putin si des iti mentii glicemia la un nivel cat de cat constant pe cand daca pranzul e prima masa a zilei tale, glicemia iti va creste brusc, si inevitabil vei simti oboseala. 

3. Un somn de scurta durată este benefic.
O somnolenta postprandiala usoara este absolut normala. Atat de normala incat unele tari pastreaza si azi traditia siestei - somnul de dupa amiaza, astfel ca la orele pranzului toata activitatea inceteaza. 

Cercetatorii chinezi au demon­strat faptul ca persoanele care respecta in mod regulat un repaus postprandial, traiesc mai multi ani.

4. O plimbare ajuta.
Ca sa fii sigura ca nu mai ai probleme cu somnolenta, fa si o plimbare de 10 minute imediat dupa masa.

5. Truc din medicina chinezeasca
O metoda eficace pentru inlaturarea somnolentei este presarea puternica a doua puncte, unul situat in podul palmei si apartinand meridianului energetic al plamanului, iar celalalt, situat pe marginea interna a labei piciorului, la 3-4 cm in spatele articulatiei degetului mare.

Cand este necesar consultul medical
Daca in ciuda sfaturilor de mai sus tot te simti atat de obosita incat nu-ti poti continua activitatile zilnice, ar fi bine sa consulti un medic. Diabetul, bolile hepatice si biliare, intolerantele alimentare si deficientele nutritive se pot manifesta printr-o somnolenta postprandiala exagerata.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

somnolenta postprandiala ie u oar
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1492 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020605 (s)