News Flash:

Cum iti poti ajuta anumite parti ale corpului sa se repare singure

12 Septembrie 2011
4127 Vizualizari | 0 Comentarii
Regenerarea este o stare implicita in stare embrionara, insa, pe masura ce creste, organismul uman isi pierde gradual aceasta abilitate, cu exceptia catorva tipuri de tesuturi. Este vorba de cele care formeaza arterele, oasele, pielea, ficatul, plamanii, aparatul digestiv si anumite parti din creier.

Men's Health te informeaza asupra catorva posibilitati prin care iti poti optimiza puterile regeneratoare ale organismului, in cazul anumitor probleme de sanatate.

1. Arterele

Problema: vasele de sange ingustate (in fotografia din stanga este ilustrat un astfel de vas de la nivelul creierului).

Un organism sanatos are capacitatea de a-si largi vasele sanguine si chiar de a construi altele noi, printr-un proces numit angiogeneza, insa acest proces nu poate avea loc daca celulele din vase sunt deteriorate de colesterol. Prin urmare, este foarte important sa iti mentii colesterolul in limite normale.

De asemenea, incearca sa faci regulat exercitii cardio, care stimuleaza inima, cum ar fi alergatul, inotul. Un studiu a aratat ca endostatina - un factor implicat in formarea de noi artere - a crescut in medie cu 73% la voluntarii sanatosi care au alergat circa 10 minute pe banda si, in plus, efectele au durat pana la 2 ore. Mai mult, cercetarea a mai relevat ca, cu cat subiectii au alergat mai rapid, cu atat mai multa endostatina a fost eliberata.

2. Oasele

Problema: un os rupt.

Reactia regeneratoare a osului este determinata de partea vie a lui - celule ca osteocitele, care se gasesc in matrice. Iar ce poti face pentru a grabi sudarea unui os rupt este sa mananci legume cu frunze verzi. O portie de spanac sau broccoli iti ofera mai mult decat aportul recomandat de vitamina K - un compus care ajuta la refacerea tesutului osos. De asemenea, si rosiile sau avocado sunt surse bune de vitamina K.

In plus, este important sa nu stai numai in repaus cateva luni bune. Mai exact, la un moment dat trebuie sa supui osul unui nivel minim de stres, pentru a stimula acele osteocite. Cele mai multe oase rupte pot suporta putina tensiune dupa sase saptamani, insa, este necesar sa intrebi medicul care s-a ocupat de osul tau rupt cam cand sa incepi sa soliciti partea respectiva si prin ce miscari.

3. Ficatul

Problema: ani intregi de consum de alcool.

Ficatul se poate reface dupa ce o parte din el moare (procesul se numeste hipertrofie compensatorie), dar asta numai daca nu consumi alcool pana ajungi la ciroza - o boala cronica a ficatului in care tesutul normal este inlocuit cu tesut nefunctional. Persoanele care sunt in categoria de risc sunt cele care consuma mai mult de 14 portii de bauturi alcoolice pe saptamana sau regulat beau mai mult de cinci odata.

Un compus numit glutationa ajuta la regenerarea celulelor ficatului, iar suplimentul alimentar SAM-e poate aduce nivelul de glutationa la normal. De asemenea, pentru regenerarea ficatului sunt importante si suplimente cu acid folic si complexul de vitamine B. Si, desigur, este esential sa reduci substantial cantitatea de alcool consumata sau chiar sa renunti la ea.

4. Intestinele

Problema: disconfort intestinal.

Consumul de mancaruri grele si eventual bauturi alcoolice poate genera un disconfort la nivel abdominal deoarece afecteaza mucoasa intestinelor. Celulele din aceasta zona au insa una dintre cele mai mari rate de reinnoire dintre celulele organismului uman - fiecare moare dupa doar cateva zile, facand loc alteia noi.

Pentru a ajuta la procesul de curatare a celulelor moarte este important sa sporesti aportul zilnic de fibre. Incearca sa consumi circa 25-30 de grame in fiecare zi, incepand cu un mic dejun care sa contina cereale integrale si continuand cu paine din cereale integrale la pranz, plus multe fructe si legume pe parcursul zilei.

5. Creierul

Ani de zile s-a crezut ca odata cu pubertatea se termina si procesul formarii de noi neuroni, dar mai multe cercetari au aratat ca nu este asa. Creierul este si el tot un organ, astfel ca incearca sa se repare singur la fel cum pielea se vindeca singura (adesea) dupa o taietura sau julitura.

Iar lucrul pe care il poti face face pentru a stimula generarea de noi neuroni - neurogeneza - este sa iti antrenezi corpul. Studii pe animale au aratat ca exercitiile fizice pot induce neurogeneza in doua zone cheie ale creierului: hipotalamusul - care are un rol esential in formarea de noi amintiri si in invatare, si bulbul olfactiv - care este responsabil cu simtul mirosului.

E drept, deocamdata cercetarile au fost facute doar pe sobolani, insa, ele ar trebui sa fie valabile si pentru oameni. Si, oricum, chiar si daca exercitiile fizice nu ar aduce beneficii creierului, ele sunt bune pentru sanatatea generala a organismului. Incearca sa faci miscare cel putin 30 de minute, de 2-3 ori pe saptamana.

6. Plamanii

Problema: aerul incarcat cu fum de tigara sau smog (si care a afectat plamanii).

Vitamina A (sau acidul retinoic) poate ajuta plamanii sa se refaca, conform unor studii facute pe sobolani. O singura portie de morcovi, cartofi dulci sau mango iti ofera cel putin doza recomandata zilnic. Totodata, exercitiile sunt si in acest caz importante, precum si renuntarea la fumat.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

1 arterele 2 oasele 3 ficatul 4 intestinele 5 creierul 6 plamanii
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1759 (s) | 34 queries | Mysql time :0.038625 (s)