News Flash:

Cum amelioram jet lagul

27 Martie 2012
2090 Vizualizari | 0 Comentarii

Schimbarea brusca a fusului orar determina aparitia unor simptome cunoscute drept jet lag. Jet lag-ul reprezinta o conditie fiziologica determinata de o dereglare de ritm circadian a corpului nostru ce isi face aparitia atunci cand calatorim repede pe distante mari de la est la vest sau de la vest la est.

Corpul uman este un fel de computer care functioneaza cu precizie, iar modificarea ciclului biologic normal (ritmul somn-veghe sau ritmul circadian) perturba toate functiile organismului, astfel incat creierul nostru nu mai stie cand e zi si cand e noapte. Pana si secretia hormonala are de suferit, iar organismul trebuie ajutat sa se reseteze, ca un computer, caci el are dificultati in a se adapta la ora destinatiei.

Trucuri pentru a ameliora jet lag-ul
Pe cat de simplu e sa-ti potrivesti ceasul de a mana, pe atat de complicat se dovedeste a fi sa-ti reglezi ceasul biologic, caci creierul e mai greu de pacalit. Desi nu putem elimina complet efectele schimbarii fusului orar putem minimiza simptomele. Iata cum ameliorati jet lag-ul: incercand sa:

1. Inainte de zbor
- Stabiliti impreuna cu medicul de familie schema de tratament pentru potentialele tulburari ce pot aparea si luati-va cu Dvs. medicatia necesara.
- Incercati sa va adaptati in avans, putin cate putin la fusul orar de la destinatie, mai ales cand este vorba despre o calatorie planificata din timp. Cu o saptamana inainte de zbor, schimbati-va rutina zilnica (orele de trezire si culcare) cu cateva ore, in functie de ora viitoarei destinatii.
- Luati o masa mai usoara, evitati mancarurile indigeste si feriti-va de bauturile acidulate care pot provoca balonare.
- Unii medici recomanda suplimentele pe baza de melatonina, un hormon secretat de glanda hipofiza, care joaca un rol important in reglarea ritmului circadian. Consultati-va cu medicul de familie si mergeti pe ana lui, evitati automedicatia.
- Conform unor studii recente, ciresele deshidratate ar avea un rol important in combaterea simptomelor de jet lag, fiind bogate in melatonina. Unii medici afirma ca efectele sunt mult mai puternice daca se consuma o ana de cirese uscate cu 30 de minute inainte de culcare, cu cel putin o saptamana inaintea zborului.
- Daca va indreptati spre est, treziti-va si culcati-va ceva mai devreme decat de obicei, iar daca va indreptati spre vest, culcati-va si treziti-va mai tarziu decat de obicei.

2. In timpul zborului
- Este esential sa evitati deshidratarea - beti multa apa plata sau ceai verde. Si, din nou, stati departe de bauturile acidulate, inclusiv de apa minerala!
- Evitati alcoolul si cafeaua, ambele avand un efect diuretic ce va accentua starea de deshidratare. Cofeina are si rolul de a intrerupe ritmul normal si de a va da un plus de energie, ceea ce va accentua simptomele de jet lag
- Cand este posibil, fragmentati calatoria in mai multe segmente.
- Potriviti-va ceasul dupa ora destinatiei si incercati sa dormiti in avion la orele normale pentru fusul orar spre care va indreptati
- Ca sa aveti un somn odihnitor in timpul zborului, folositi dopurile pentru urechi si masca de culoare inchisa pentru ochi, pentru a va feri de orice sursa de zgomot si lumina.

3. La sosire
- Adaptati-va orarul de masa dupa ora locala (secretia hormonala se va regla in consecinta, iar in timpul digestiei veti resimti senzatia normala de usoara somnolenta)
- Expuneti-va la lumina solara in timpul zilei - acesta este, pentru creierul uman, un stimul eficient care il ajuta se se autoregleze (multi au tendinta de a ignora ora locala si de a dormi sau manca dupa ora cu care sunt obisnuiti, ceea ce nu face decat sa inrautateasca lucrurile)
- Daca ajungeti la destinatie inainte de amiaza, dormiti o ora, insa asigurati-va ca nu veti depasi acest interval (puneti alarma sa sune, cereti la receptia hotelului un apel la ora fixa sau rugati-va un amic sa va zgaltaie pana va treziti)
- Daca ajungeti la destinatie dupa-amiaza, incercati sa va infrangeti oboseala si sa fiti activ, preferabil in aer liber - plimbati-va, faceti jogging sau sex, dupa preferinte. Important e sa nu adormiti inainte de lasarea intunericului
- Evitati condusul in primele zile si nu va programati niciodata cele mai importante activitati (spre exemplu intalniri de afaceri) imediat ce ati ajuns la destinatie, daca ati trecut peste mai multe fuse orare, pentru ca riscati sa nu functionati, pur si simplu, la parametrii normali; dati-i corpului dvs. timp sa se adapteze si nu va fortati.


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

jet lag la sosire
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1662 (s) | 34 queries | Mysql time :0.017905 (s)