News Flash:

Clasificarea grasimilor

22 Februarie 2012
6080 Vizualizari | 0 Comentarii

Grasimile, de multe ori mediatizate negativ din cauza efectelor lor asupra organismului - obezitate, afectiuni cardiovasculare etc., sunt necesare organismului. Trebuie sa stii insa ce sa consumi. Grasimea din carnea rosie este condamnata, uleiul de peste, laudat. In alte articole,  uleiul de peste este „atacat", din cauza continutului in metale grele, pe care pestii le preiau din marile poluate. Auzim povesti despre grasimile prajite, care duc la cancer.

Unele grasimi sunt absolut necesare pentru a ramane sanatosi, altele sunt daunatoare. Unele grasimi vindeca, altele ucid, dar asta depinde de mai multi factori: Ce fel de grasime este? Cum este tratata si in ce cantitati consumata?

Diferentele dintre grasimile bune si grasimile rele sunt date de structura lor moleculara, mai precis de lungimea catenei, care le face sa se comporte diferit in organismul nostru. 
Grasimile saturate sunt cele cu catena scurta si dreapta si se gasesc in carne de vita, porc, unt, uleiuri tropicale de cocos si palmier. Asigura energie, calorii si caldura, ajuta la construirea membranelor, pot fi depozitate in tesuturi adipoase si pot cauza cresterea nivelului colesterolului. Grasimile nesaturate, cu catena mai lunga si curbata, se impart, la randul lor, in doua grupe: mononesaturate si polinesaturate. 
Grasimile mononesaturate din grupa omega 9. Acidul oleic (OA) este cel mai important si se gaseste in uleiul de masline, migdale, avocado si alune. Acesti acizi grasi pot fi produsi de organismul nostru. 

Grasimile polinesaturate sunt grupele de acizi grasi omega 6 si omega 3, denumiti si esentiali, deoarece sunt vitali pentru sanatate, dar organismul nostru nu ii poate produce singur. Din grupa omega 6, cel mai cunoscut este acidul linoleic (LA), care se gaseste in uleiurile de floarea-soarelui, canepa, soia, dovleac si susan. 

Grasimile superpolinesaturate, cu catenele cele mai lungi si incovoiate, sunt din grupa acizilor grasi omega 3, din care fac parte acidul alfa-linolenic (LNA), care se gaseste in in, canepa, rapita, nuci, frunzele colorate verde-inchis si cei doi acizi grasi superiori EPA (eicosapentaenoic) si DHA (docosahexaenoic), care se gasesc in uleuirile pestilor de apa dulce rece si cei marini: somon, macrou, sardina. 

Specialistii recomanda inlocuirea grasimilor saturate cu cele nesaturate; o dieta cu continut mai ridicat de acizi grasi mononesaturati omega 9 si un raport optim intre omega 6 si omega 3 ajuta la scaderea colesterolului, tratarea diabetului, artritei, depresiei si  altor boli caracteristice civilizatiei moderne. 


Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

grasimile grasimile saturate grasimile nesaturate
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1486 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014576 (s)