News Flash:

Ce trebuie sa faci daca ai fost diagnosticat cu cea mai raspandita boala a secolului

23 Martie 2013
1556 Vizualizari | 0 Comentarii
Considerata  o adevarata epidemie la nivel mondial, diabetul face numeroase victime si in randul romanilor. Potrivit expertilor Societatii Romane de Diabet, in tara noastra sunt circa un milion si jumatate de bolnavi de diabet, 3% dintre acestia fiind copii, iar datele arata ca numarul celor afectasi se va dubla in urmatorii 20 de ani, din cauza stilului de viata sedentar si  a alimentatiei bogate in calorii.
Diabetul zaharat este o boala permanenta caracterizata prin prezenta unei cantitati prea mari de zahar in sange. Acest lucru este cauzat fie de faptul ca organismul nu produce insulina, fie produce o cantitate insuficienta. Insulina este cea care ajuta zaharul generator de energie (denumit si „glucoza”) sa intre in celule pentru a fi utilizat pe post de combustibil. In cazul in care exista o problema legata de insulina,glucoza ramane in sange si nu poate fi utilizata in scop energetic si din acest motiv,vei resimti o stare de oboseala profunda si lipsa de energie. In plus, nivelul ridicat de zahar din sange poate deteriora vasele de sange si nervii.
Iata ce masuri poti lua pentru a tine boala sub control:
Exista doua tipuri principale de diabet care afecteaza glicemia:
Diabetul de tip 1
- Organismul produce o cantitate foarte mica deinsulina sau deloc
- Simptomele se instaleaza rapid (de obicei, apar initial la adolescenti si tineri)  
- Insulina trebuie injectata zilnic iar doza trebuie echilibrata cu atentie in raport cu hrana si programele de exercitii fizice
Diabetul de tip 2
- In jur de 90% dintre persoanele diabetice sunt afectate de diabetul de tip 2
- Organismul nu poate utiliza insulina sau, uneori, produce o cantitate insuficienta
- Simptomele se instaleaza lent (deseori la persoanele adulte)
- Acest tip de diabet este controlat, de obicei, cu ajutorul dietei, exercitiilor fizice si daca este cazul, cu medicatie
Ce poti face?
Monitorizeaza cu atentie nivelul glicemiei: acesta este unul dintre cele mai importante lucruri pe care il poti face deoarece poti evita complicatiile grave ale diabetului daca stii sa menti nivelul corespunzator de zahar in sange = glicemie. Astfel, este important sa iti masori glicemia regulat – si utilizarea unui glucometru (aparat de masurare a glicemiei) poate asigura citirea cu exactitate a valorilor, ceea ce inseamna ca poti afla in ce maniera glicemia este influentata de alimentatie si exercitiile fizice.
Cum procedezi?
Stabilind momentele de masurare (inainte si dupa masa), in situatiile corespunzatoare si cu o frecventa suficienta pentru a genera informatii utile, inseamna ca poti lua masurile adecvate pe baza rezultatelor – iar medicul tau primeste raspunsuri la intrebarile specifice referitoare la evolutia situatiei tale. Un glucometru de precizie, usor de utilizat care iti ofera posibilitatea marcarii glicemiilorinainte si dupa mese face posibila compararea valorilor obtinute. Intreaba personalul medical care este frecventa de testare adecvata pentru tine.
Cum intelegi semnificatia rezultatelor?
In cazul in care testezi glicemia periodic, la intervale de timp specifice din zi si tii evidenta hranei si a volumului de exercitii fizice executate, vei putea intelege modul in care nutritia si activitatea fizica interactioneaza si sunt reflectate in nivelul glicemiei precum si in felul in care te simti. Pentru inceput, iata doua valori generale caretrebuie luate in considerare:
- Nivelul normal al glicemiei a jeun (dimineata pe nemancate) nu trebuie sa depaseasca 100 mg / dL*
- Nivelul glicemiei la doua ore dupa masa nu trebuie sa depaseasca 140 mg / dL
ALIMENTATIA
Trebuie sa renunti la dulciuri si ciocolata?
Ei bine, de fapt nu este obligatoriu sa le scoti in totalitate din alimentatie dar nu uita ca oricine trebuie sa consume dulciuri cu moderatie, indiferent daca are sau nu diabet. De asemenea, este important sa nu uiti ca produsele de cofetarie contin, de regula, multe calorii – de aceea acestea nu trebuie consumate in cantitatiprea mari pentru a nu depasi greutatea normala.
Trebuie sa urmezi o dieta „diabetica” speciala?
Nu, nu trebuie. Se aplica aceleasi principii de alimentatie sanatoasa, indiferent daca ai sau nu diabet, chiar daca trebuie sa fi mai atent(a) la ce mananci, de exemplu, prin monitorizarea aportului de carbohidrati. Alimentele consumate ar trebui sa se incadreze in stilul tau de viata si sa reflecte nivelul de activitate fizica. In consecinta,incearca sa consumi alimente cu continut mic de grasimi, sare si zahar, sa incluzi alimente cum ar fi painea, pastele, orezul si cartofii si, bineinteles, cat mai multe fructe si legume.De fapt, poti privi diabetul ca pe o oportunitate de a revizui obiceiurile alimentare ale intregii familii, pentru a te asigura ca toti membrii familiei tale consuma alimente cat mai sanatoase.
MISCAREA
Cum iti vor imbunatati exercitiile fizice starea de sanatate?
Fiecare persoana este diferita, dar putem beneficia cu totii de pe urma exercitiilor fizice regulate. Acestea reduc nivelul glicemiei. Atunci cand esti activ(a), organismul tau foloseste glucoza din sange mai repede. Exercitiile fizice te pot ajuta sa menti nivelurile glicemiei sub control si, de asemenea, ele au si alte efecte pozitive – multioameni spun ca se simt mai bine atat fizic cat si mental atunci cand au o activitate fizica regulata. Monitorizarea periodica a valorilor glicemiei te va ajuta sa afli daca exista un echilibru intre aportul de calorii si exercitiile fizice.
Poti face sport?
Doar pentru ca suferi de diabet nu inseamna ca viata ta s-a terminat. Daca iti place sa participi la activitati sportive, acest lucru este un aspect pozitiv si, in general, nu exista niciun motiv pentru care sa nu poti practica in continuare aceste activitati. Este bine totusi sa discuti in prealabil cu personalul medical specializat toate planurile legate de un nou regim de exercitii fizice pentru a te asigura ca procedezi corect.
Exista metode simple de a mari volumul de exercitii fizice practicate?
Nu trebuie sa mergi la o sala de sport si nu trebuie sa efectuezi exercitii fizice dificile. Exercitiile fizice includ orice tip de activitate fizica, cum ar fi muncile casnice, gradinaritul si mersul pe jos. O jumatate de ora de activitate moderata in majoritatea zilelor satptamanii este un obiectiv apreciabil. Poti include cu usurinta mai multe exercitii fizice in rutina zilnica prin activitati simple cum ar fi: urcatul pe scari in defavoarea ascensorului, te poti da jos din autobuz inainte de statia obisnuita pentru a parcurge pe jos restul distantei pana la destinatie. In cazul in care in mod normal conduci pana la anumite destinatii locale, ai putea inlocui automobilul cu bicicleta.
Este de preferat sa le spui oamenilor ca suferi de diabet?
Se spune ca o problema impartasita este o problema rezolvata pe jumatate. Majoritatea oamenilor considera ca este util sa vorbeasca despre diabet cu cei apropiati. Probabil vei constata ca prietenii si membrii familiei vor dori sa afle mai multe despre aceasta boala pentru a-ti putea oferi tot ajutorul de care ai nevoie.
De asemenea, este posibil sa consideri utila inscrierea intr-un grup de asistenta, sau in grupurile de discutie online. Deseori, oamenii se simt mai bine stiind ca exista si alte persoane in aceeasi situatie care isi impartasesc experientele. Astfel de grupuri iti pot furniza informatii utile despre cum sa controlezi diabetul si sa te menti sanatos(oasa). (sursa: doctorulzilei.ro)
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

epidemie diabetul cum procedezi alimentatia miscarea
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2064 (s) | 34 queries | Mysql time :0.052739 (s)