News Flash:

Ce se intampla cu dieta pe masura ce imbatranim

12 Octombrie 2017
127 Vizualizari | 0 Comentarii
Odata cu inaintarea in varsta scade necesarul energetic, ca urmare a reducerii activitatii fizice si a modificarilor corpului – dupa 30 de ani, masa slaba scade cu 6% pe deceniu.

Apetitul se reduce sau chiar se pierde ca urmare a diminuarii sensibilitatii gustative, a acuitatii olfactive si vizuale, simultan cu scaderea secretiei salivare si a enzimelor digestive, potrivit Ghidului de nutritie, coordonat de prof. dr. Cristian Serafinceanu, medic primar de diabet, nutritie si boli metabolice la Institului Paulescu din Bucuresti.

Tulburari digestive pot aparea ca urmare a scaderii progresive a secretiei de acid clorhidric si enzime digestive. Aceste modificari pot antrena o absorbtie scazuta a fierului, folatului si a vitaminei B 12. O alta cauza a tulburarilor digestive poate fi suprapopulare cu bacterii a intestinului subtire. Un simptom des intalnit la varstnici este constipatia, ca urmare a scaderii peristaltismului si a aportului inedacevat de fibre si lichide. 

Aportul si absorbtia calciului scad odata cu inaintarea in varsta, ceea ce poate determina probleme cu oasele, mai ales in cazul femeilor, si cresterea incidentei fracturilor. S-a constatat ca aportul de calciu este, in medie, de 50% din doza zilnica recomandata, dupa 50 de ani. Multi adulti de peste 65 de ani au tulburari ale metabolismului glucidic, sufera alterari ale glicemiei bazale, scaderea tolerantei la glucoza sau chiar diabet zaharat de tip 2. O alta caracteristica a dietei varstnicilor este scaderea cantitatii de lichide consumate zilnic, ceea ce duce la deshidratare, potrivit aceleiasi surse. Cauza acestui deficit este diminuarea senzatiei de sete ca urmare a sclerozarii centrilor setei din hipotalamus. Alte cauze pot fi restrictia voluntara in scopul evitarii incontinentei urinare si polakiuriei, relativ frecvente ca urmare a rupturilor vechi de perineu, adenomului de prostata sau vezicii hiperactive.

Prin urmare, persoana in varsta are nevoie de o dieta echilibrata, bogata in nutrienti din toate grupele de alimente. Necesarul trebuie adaptat in functie de varsta, compozitia corpului si efort fizic. Astfel, cerealele si derivatele lor – precum graul si painea integrale, orzul, ovazul, secara, orezul brun, orezul salbatic, floricelele de porumb, meiul, sorgul, hrisca, taratele - trebuie consumate intr-o forma cat mai putin procesata pentru ca multe substante nutritive sunt concentrate in coaja. Acestea sunt surse excelente de amidon, proteine vegetale, vitaminele B si E, potasiu, fier, zinc, cupru, crom, seleniu, magneziu si acid folic. La o ratie de 2.000 de calorii, legumele si fructele vor fi consumate astfel: 2 cesti de fructe si 2,5 cesti de legume – in total 8-9 portii. Sunt de preferat fructele de sezon, intregi, nedecojite, sbine spalate. 

Cand anotimpul a trecut, se pot folosi fructe congelate si se vor evita cele conservate in sirop. Prepararea legumelor se va face in cantitati minime de apa pentru a nu se pierde vitaminele si nutrientii. Grasimile alimentare nu trebuie sa depaseasca 20-35% din aportul caloric. Aportul de acizi grasi saturati si trans va fi redus si va fi crescut aportul de acizi polinesaturati. Sursele majore de grasimi saturate si colesterol sunt: carnea si derivatele de porc, vita, ficat si alte organe, laptele integral, sbranza, inghetata, ouale, untul, maioneza, untura, sosurile pentru salate, uleiurile, alimentele prajite excesiv, pastele, prajiturile, placintele, biscuitii. Acizi grasi omega-3 se gasesc in somon, ton, alge marine, nuci, seminte de in, ulei de rapita, loboda, talpa gastei. Consumul mediu de sodiu trebuie diminuat prin limitarea consumului de alimente semipreparate. Potasiul poate fi procurat din cartofi, spanac, suc de fructe, banane, patlagina, fructe uscate, pepene galben, fasole uscata, pasta de tomate, sfecla. Zaharul si derivatele trebuie moderate pentru ca au multe calorii, iar alcoolul e recomandat in cantitati modeste.

Persoanele care nu ies din casa trebuie sa consume alimente bogate in vitamina D precum laptele, ouale, matgarina fortificate, uleiul de peste. Se recomanda de asemenea expunerea la soare din mai pana in septembrie si suplimentarea cu vitamina pe timpul iernii. Din pricina atrofierii mucoaselor gastrointestinale care afecteaza 10-30 din varstnici vitamina B12 nu se mai absoarbe. Cerealele fortificate sunt o alternativa. Suplimentarea cu vitamina A trebuie evitata din cauza riscului de toxicitate. Absorbtia fierului nu este diminuata cu varsta, astfel ca anemia feripriva este rara. Un deficit de fier poate avea drept cauza o sangerare oculta sau o reducere a absorbtiei de fier prin gastrita atrofica.

sursa: adevarul.ro

necesarul energetic
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1409 (s) | 24 queries | Mysql time :0.014377 (s)