News Flash:

Ce sa faci si ce sa nu faci ca sa traiesti mult

22 Ianuarie 2014
1697 Vizualizari | 0 Comentarii
In noianul de stiri contradictorii cu care suntem zilnic bombardati si care ne instiinteaza, alternativ, ca e bine sa bem cafea si ca e daunator sa o bem, ca e periculos sa consumam vin si ca vinul ne face bine, nu e de mirare ca ne simtim tot mai zapaciti si ca simtim deseori nevoia unui indrumator simplu, scurt, la obiect, care sa sintetizeze intelepciunea medicala a ultimilor ani si sa ne-o ofere intr-o forma accesibila (daca se poate si agreabila, cu atat mai bine). Ei bine, se poate: o carte recent aparuta, scrisa de un medic competent si experimentat, aduna roadele cercetarilor stiintifice si ale experientei autorului in 65 de sfaturi – unele surprinzatoare – privind modul in care putem trai mult si sanatos.
Dr. David Agus este o personalitate a lumii medicale americane, dar si o figura populara in randul publicului larg. Profesor de medicina si inginerie in cadrul a doua institutii reputate -  Keck School of Medicine si Viterbi School of Engineering – Agus este cunoscut pentru studiile sale in domeniul terapiei cancerului, dar si pentru aparitiile sale in mass media, precum si ca autor al unor carti.
Cea mai recenta carte a sa, proaspat aparuta in aceasta luna, este intitulata, inspirat, A Short Guide to a Long Life – adica exact ceea ce-si dorea lumea: o calauza scurta, accesibila, pe drumul spre sanatate si longevitate.
Listele sale de lucruri pe care e bine sa le facem si cele de lucruri pe care e mai bine sa nu le facem, daca vrem sa traim mult si bine, contin in total 65 de sfaturi pertinente, unele „clasice”, validate de experienta colectiva a comunitatilor umane de-a lungul secolelor, altele neasteptate, contrazicand conceptii foarte raspandite si  obiceiuri la moda. 
Urmand tendinta de a sintetiza si stilul concis care reprezinta atuurile cartii, iata in continuare un sir de exemple de recomandari cuprinse in carte, unele traditionale, altele surprinzatoare, dar toate meritand sa reflectam asupra lor.
Surprinzator: feriti-va de moda dietei cu sucuri
Cand punem fructe sau legume in blender, care le fragmenteaza in particule foarte marunte, ce intra in contact cu aerul pe o mare suprafata, aceste alimente se oxideaza si se degradeaza aproape instantaneu, explica dr. Agus. E mult mai bine sa mancam fructe sui legume ca atare decat sub forma de suc.
De altfel, un studiu recent a evidentiat deosebirea dintre fructe si sucul de fructe (fie el si proaspat preparat) in ceea ce priveste consecintele pentru sanatate.
Clasic: beti putin vin la cina 
Putin, da? Cate un pahar de vin, seara, de cateva ori pe saptamana, face bine sanatatii, este de parere dr. Agus, raliindu-se multor altor specialisti care considera ca un consum moderat de vin este benefic pentru organism. Moderatia este elementul-cheie.
Surprinzator: dezbracati-va 
Nu stiu la ce se gandeste fiecare citind acest sfat, dar dr. Agus se refera la obiceiul, bun pentru sanatate, al examinarii periodice a propriului corp. Prin urmare, ne sfatuieste sa ne dezbracam in pielea goala si sa ne privim cu atentie intr-o oglinda mare, pentru a  depista eventuale schimbari care pot anunta o problema de sanatate. Modificari la nivelul pielii – pete, eruptii, leziuni – pot fi semne ale unor probleme ce trebuie investigate si tratate; modificarea de aspect a unei alunite, de exemplu, poate semnala aparitia cancerului de piele si e important ca tratamentul lui sa fie intreprins cat mai devreme. Medicul recomanda sa fim atenti si la aspectul parului, al unghiilor, sa ne examinam periodic interiorul cavitatii bucale, tot pentru a observa eventuale semne al unor afectiuni care, „luate din pripa”, pot fi tratate cu succes. 
Clasic: nu traiti singuri 
Cei care au un partener de viata cu care se inteleg bine traiesc mai mult si au o sanatate mai buna. Existenta unui partener de viata ne incurajeaza sa fim mai grijulii cu igiena si sanatatea; tot partenerul, care ne cunoaste bine, poate observa, in infatisarea sau comportamentul nostru, schimbari aparent marunte, dar care pot semnala o problema de sanatate, iar sprijinul sau afectuos atenueaza stresul care, dupa cum stim, este o cauza majora a aparitiei multor boli. 
Surprinzator: nu va apucati de cure de detoxificare
Desi moda acestor cure, alimentata de campanii agresive de reclama, este in plina inflorire, dr. Agus o considera un nonsens. Daca duci o viata sanatoasa, n-ai nevoie de niciun fel de cura de detoxificare.
Clasic: nu sariti peste micul dejun
Dupa cele cateva ore fara hrana, din timpul noptii, organismul are nevoie de un imbold metabolic pentru a incepe ziua cu bine. Alimentand corpul cu combustibil de dimineata, ne sporim productivitatea pentru intreaga zi. In schimb, daca trece prea mult timp intre ora trezirii si cea la care mancam, corpul incepe sa secrete hormoni de stres (precum cortizolul), care influenteaza negativ starea generala si metabolismul, printre altele stimuland depunerea de grasime. Persoanele care iau zilnic micul dejun sunt, in general, mai sanatoase, iar a sari peste aceasta prima masa a zilei, din lipsa de timp sau in ideea de a slabi, este unul dintre cele mai nocive obiceiuri. 
Surprinzator: renuntati la incaltari incomode, ca sa traiti mai mult
In special pantofii cu tocuri inalte purtati de femei (dar, in general, orice incaltaminte inconfortabila), din cauza careia  va dor picioarele, este daunatoare. Ceea ce provoaca durerea, explica dr. Agus, este inflamatia, iar inflamatia este un proces care, pe langa faptul ca va provoaca necazuri cu incheieturile, poate favoriza in timp, aparitia cancerului, a bolilor de inima si a declinului cerebral. Asadar, oricat de surprinzator ar parea, purtarea unor pantofi confortabili mareste sansele de a trai mai mult.
Clasic: stati drept
Cei care au o tinuta dreapta par mai zvelti, mai tineri si mai increzatori, dar nu e vorba numai de atat. O postura buna este asociata si cu o sanatate mai buna si o viata mai lunga. In schimb, persoanele care stau si merg cocarjate pot avea, de-a lungul vremii, tot felul de probleme de sanatate: dureri de spate, dureri ale gatului, artrita, probleme ale articulatiei temporo-mandibulare, dureri musculare, indigestie, constipatie, ateroscleroza, probleme pulmonare si, in general, o stare fizica mai proasta. Studiile au aratat ca persoanele care sufera de hipercifoza (au coloana vertebrala curbata in dreptul umerilor) prezinta un risc de deces semnificativ mai mare decat persoanele cu o coloana dreapta. Pentru a avea o postura buna, o tinuta dreapta si degajata in acelasi timp, este esential sa va antrenati muschii trunchiului – muschii abdomenului si ai spatelui, adica. 
Surprinzator: dati-le-ncolo de vitamine!
Cu exceptia cazului in care trebuie sa tratati o carenta  specifica ori a perioadelor de sarcina sau alaptare, nu va bateti capul cu suplimente de vitamine si minerale. Adesea, ele nu inseamna decat bani aruncati, iar in unele cazuri, pot face mai mult rau decat bine.
Clasic: zambiti si ganditi pozitiv
Cand sunt bucurosi si senini, ne vine sa zambim, dar- miracol! – legatura functioneaza si in sens invers: zambetul ne insenineaza. Zambetul si rasul stimuleaza in corp secretia de serotonina si de endorfine, substante implicate in atenuarea durerii si aparitia unei stari de bine. Atat de mare este puterea acestui mecanism, incat pe baza lui s-a dezvoltat un intreg curent terapeutic – terapia prin ras, una dintre cele mai placute metode de tratament din cate exista.
Surprinzator: tineti-va fisa medicala la zi si la indemana celor care ar putea avea nevoie de ea
E o recomandare care ar putea fi de folos multora si se pare ca prea putini tin seama de ea, de vreme ce dr. Agus insista asupra ei. 
O posibilitate ar fi sa stocati informatiile medicale online, incredintand parola unei persoane de incredere – partener de viata, ruda ori prieten. 
Alternativ, puteti face copii digitale (scanate) ale documentelor medicale, purtandu-le asupra voastra, stocate intr-un dispozitiv USB. 
Important este ca, in caz de urgenta (un accident, de pilda), medicii sa poata avea acces la aceste informatii, pentru a sti ce au de facut, evitandu-se astfel situatii potential fatale, cum ar fi administrarea de penicilina unei persoane care e alergica la acest antibiotic.
Alte sfaturi din „indrumarul scurt pentru o viata lunga” al dr. Agus? Consumati cafeina cu moderatie. Dormiti suficient si aveti grija de calitatea somnului. Evitati sa stati jos multa vreme. Duceti o viata ordonata, cu un orar pe cat posibil regulat, iar pentru a va ajuta in acest sens, luati-va un caine: veti face mai multa miscare, iar necesitatea de a-l hrani si plimba la ore regulate va va ajuta sa va organizati propria viata, totul spre binele sanatatii. (sursa: descopera.ro)
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

cafea vin
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2864 (s) | 23 queries | Mysql time :0.042355 (s)