News Flash:

Ce este dislexia si cum se manifesta

11 Noiembrie 2016
1947 Vizualizari | 0 Comentarii
dislexia
Dislexia este o tulburare de invatare care are la baza o disfunctie neurologica ce impiedica dezvoltarea capacitatii de a citi. Se manifesta prin tulburari la nivelul perceptiei auditive, optice si kinstezice. Aceasta dificultate nu se datoreaza unei inteligente scazute, unui deficit de vedere sau de auz sau altor conditii fizice. Simptomele predispozitiei spre dislexie pot fi observate inca din perioada prescolara, la varsta de 4-6 ani, in vorbire, miscare, orientare in spatiu, atentie, perceptie sau memorie. ''In cazul in care parintii sau educatoarea observa prezenta simultana a mai multor simptome ale predispozitiei spre dislexie este importanta orientarea copilului spre logoped, psiholog, psihiatru, pentru a stabili diagnosticul si planul educational individualizat'', precizeaza logopedul Paula Grigoroiu pentru Gandul.
Daca vorbim despre  un copil aflat in primii ani de scoala, dislexia se poate manifesta astfel:
1.Oboseste foarte tare in timpul cititului, deseori refuza sa citeasca sau recurge la plans;
2. Dificultati in urmarirea randului de la stanga spre dreapta;
3. Face multe greseli in citirea cuvintelor, textelor (apar omisiuni, adaugiri, inversiuni de litere, silabe, cuvinte)
4. Copilul citeste deseori cu voce tare, literalizat, face cu greu sinteza sunetelor in silabe si a silabelor in cuvinte;
5. Apar confuzii intre  literele asemanatoare  din punct de vedere grafic (exemplu: u-n,p- b-d, a-e ) sau pe cele asemanatoare din punct de vedere fonetic (exemplu: t/d, c/g, f/v, s/z );
6. Dificultati in intelegerea textului citit, in extragerea esentialului din text.
Semnele predispozitiei spre dislexie pe care parintii, educatoarele le pot observa in dezvoltarea copilului prescolar:
1. Intarziere in dezvoltarea limbajului (copilul a inceput sa vorbeasca mai greu fata de copiii de aceeasi varsta cronologica, dislalii polimorfe – afectarea pronuntiei pe mai multe sunete);
2. Dificultati in denumirea unor obiecte uzuale, a culorilor, a notiunilor de detaliu ale schemei corporale (uneori pare sa nu-si gaseasca cuvintele);
3. Dificultati in procesarea mesajului verbal (pare sa nu auda, sa nu inteleaga ceea ce-i spunem, are nevoie de repetitii, de exemplificari);
4. Dificultati in redarea unor intamplari, povesti cunoscute, in ordinea cronologica (schimba ordinea intamplarilor);
5. Dificultati de procesare, discriminare fonologica (greutate in diferentierea sunetelor in cuvintele date, copilul nu poate identifica sunetul initial, median, sau final intr-un cuvant dat) dificultati in stabilirea rimelor, in despartirea in silabe;
6.  Probleme in a reda/ memora serii de numere, cuvinte in ordinea data;
7. Dificultati in redarea sirului numeric 1-10;  a zilelor saptamanii;  lunilor anului;
8. Dificultati in planificarea activitatii, in urmarirea  unor  instructiuni formate din mai multi pasi;
9. Dificultati de orientare spatio-temporala; lateralitate nedezvoltata;
10. Copilul este nesigur in miscari, motricitate fina slab dezvoltata (dificultati in a decupa cu foarfeca dupa contur, in unirea punctelor, in insirarea margelelor pe siret) prinderea incorecta a creionului;
11. Dificultati in a copia forme simple date, in a construi dupa model;
12. Dificultati in memorarea simbolurilor (isi poate scrie numele, dar nu poate denumi literele pe care le-a scris, poate scrie cifre, dar nu stie ce anume a scris);
13. Dificultati in continuarea sirurilor logice, privind alternarea culorilor, formelor, respectand modelul dat;
14. Copilul este usor distractibil, se plictiseste repede, vrea sa treaca la alta activitate, este intr-o continua miscare,  poate fi cu greu mentinut in sarcina de lucru;
Copiii de 4-6 ani manifesta unele dintre simptomele semnalate, pentru ca acesta este varsta la care copilul asimileaza prin  expunerea  la contexte diferite de invatare:  acasa, la gradinita/ scoala, in parc, etc, insa daca aceste dificultati persista este indicat sa consultati un specialist in vedea unei evaluari complexe privind stabilirea diagnosticului si a planului educational personalizat.
''Dislexia este o tulburare de prelucrare a informatiilor, care nu se rezolva odata cu varsta,  diagnosticarea si interventia  precoce ajuta la imbunatatirea abilitatilor  copilului si pot preveni tulburarile de personalitate,  insa  unele caracteristici raman  prezente pe parcursul intregii vieti.
In terapie este indicat ca parintii  sa  devina  parteneri  activi  in recuperarea copilului, continuand munca terapeutului acasa. In cazul copiilor scolari, terapia  consta in interventii care usureaza insusirea scrisului, cititului sau a operatiunilor matematice. In general, copilul dislexic necesita terapie logopedica de lunga durata.
Copilul cu predispozitii sau diagnostic de dislexie este indicat sa beneficieze de serviciile de recuperare ale unei intregi echipe terapeutice: neuro-psihiatu, psihoterapeut, logoped’', concluzioneaza logopedul Paula Grigoriu, de la Centrul MindCare, pentru Gandul. 

dislexia disfunctie neurologica
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1525 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014912 (s)