News Flash:

Cand nu este indicat sa tinem post, alimentele recomandate si cele de evitat in Postul Pastelui - sfaturi de la nutritionistul Mihaela Bilic

16 Martie 2016
2498 Vizualizari | 0 Comentarii
Postul Pastelui ne prinde nepregatiti de cele mai multe ori, mai ales ca nu tinem cont de anumite reguli pentru a nu-l transforma intr-un chin. Ce trebuie sa facem inainte de a tine post negru sau post normal si ce este bine sa consumam in aceasta perioada ne-a spus medicul nutritionist Mihaela Bilic, care afirma ca nu ne-ar strica aceasta limitare a cantitatii de mancare, pentru ca noi, romanii, mancam prea mult.
In primul rand, pentru a putea urma postul Pastelui, care a inceput luni si care dureaza pana pe 30 aprilie, trebuie sa tinem cont de afectiunile medicale pe care le avem. De asemenea, femeile insarcinate, batranii si copiii intra in categoria persoanelor care trebuie sa aiba in aceasta perioada o dieta echilibrata si nu de infometare, asa cum, din pacate, inteleg sa procedeze foarte multe persoane. Astfel, chiar daca din punct de vedere spiritual Postul Pastelui este extrem de important pentru credinciosi,, anumite boli impun o anumita conduita si exista reguli care trebuie respectate cu strictete, sanatatea fiind pana la urma pe primul loc. 
„Boala presupune o conditie a organismului in care deciziile nu le mai poti lua liber si pe proprie raspundere, trebuie sa te comporti intr-un fel si sa ai anumite obiceiuri si reguli din cauza bolii si atunci nu mai ai cum sa fii in deplinatatea facultatilor fizice sa tii post. Pentru ca, iata, daca ai diabet sau probleme cu ficatul, aceste boli iti impun o anumita conduita si atunci postul poate sa fie un factor de stress suplimentar. Trebuie sa fii sanatos din punct de vedere fizic, deci fara nicio boala, pentru a tine post, deoarece postul presupune absenta anumitor nutrienti si poate influenta si imunitatea si rezistenta la boli”, explica doctorul nutritionist Mihaela Bilic pentru adevarul.ro.
Trebuie sa pornim in aceasta aventura de sase saptamani de la intrebarea „Pot sa tin post? ”, adauga Bilic. In continuare, trebuie sa fim pregatiti pentru post si din alte considerente. Nefiind recomandat sa-l tinem pentru silueta sau din alte motive, trebuie sa fim pregatiti pentru post si mental, spiritual si sufleteste. „Postul este un exercitiu spiritual de detasare de nevoile concrete ale organismului, prin care sa ajungem intr-o zona in care se pune accent pe suflet, pe ganduri si pe minte”, mai spune medicul nutritionist, adagand, la randul sau, ca postul nu trebuie vazut nici ca o detoxifiere, nici ca o cura de slabire. In acelasi timp insa, este o certitudine faptul ca daca mancam mai putin este mai usor pentru organism sa nu mai cheltuiasca atat de multa energie pentru digestie sau metabolizare si atunci si ficatul si tubul digestiv sunt usurate, ne aduce la cunostinta Mihaela Bilic.
Doctorul Razeen Mahroof din Marea Britanie recomanda abordarea postului cu disciplina, altfel oportunitatea de a deveni mai sanatosi ar putea fi irosita. Potrivit acestuia, inainte de a incepe sa postim trebuie sa consumam cat mai multi carbohidrati si cat mai multe alimente bogate in fibre (acestea eliberand energia incet) si sa evitam alimentele cu ardere rapida si procesate foarte mult, care contin carbohidrati rafinati (zahar si faina alba), si alimentele cu grasimi (precum prajiturile, biscuitii, ciocolata si alte dulciuri).

Medicul mai recomanda si evitarea cofeinei si deci a bauturilor precum ceai, cafea si Coca-Cola, cofeina fiind un diuretic si stimuland mai repede pierderea de apa prin urinare. Bineinteles, inainte de a incepe sa postim trebuie sa renuntam si la alcool.
In post nu trebuie sa manancam pe saturate si trebuie sa constietizam faptul ca mai exista si alte lucruri pe aceasta lume in afara de mancare, astfel putand da prioritate sufletului, ne sfatuieste medicul nutritionist Mihaela Bilic. In ceea ce priveste regimul alimentar, daca nu decidem sa tinem post negru, acesta ar trebui sa fie bazat in special pe legume de toate culorile si leguminoase (cele pe care le consumau si strabunii nostri - fasolea, mazarea, proteinele vegetale), preparate in toate felurile.
Potrivit medicului nutritionist, in post trebuie: 
sa evitam painea si alti carbohidrati precum cartofii   
sa nu facem abuz de ulei sau de margarina - contin omega 6 care este antiinflamator si tendinta in post este sa consumam cat mai mult ulei sau grasime; deci renuntam la prajeli si la snitelele de soia pentru ca ingreunam ficatul 
sa nu consumam dulciuri, din pacate si margarina si zaharul sunt permise in post, dar ar trebui sa le incadram la alimente interzise macar in aceasta perioada  
sa consumam ciuperci, orez, ghiveci la cuptor, paste cu sosuri (sosul de rosii esterecomandat pentru ca este bun pentru sanatate si pentru piele), ciorbe   
sa evitam excesul de fructe pentru ca au fructoza care ne oboseste ficatul, fructoza metabolizandu-se doar in ficat (putem avea si colesterolul crescut din cauza fructelor)   
In materie de bauturi, recomandarea medicilor este sa nu consumam calorii sub forma de lichide  pentru ca creierul nostru nu le contabilizeaza, mai explica Bilic. Printre produsele alimentare recomandate de alti nutritionisti in Postul Pastelui se numara: soia, oleaginoasele, cerealele, Quinoa, cuscus sau avocado. Pe langa acestea, cand avem dezlegare la peste, de Buna Vestire (25 martie) si de Florii (Intrarea Domnului in Ierusalim - 24 aprilie) este recomandata consumarea pestelui, de preferat a somonului preparat in diverse moduri: cu sos Dijon la cuptor, cu paste si spanac, cu piure de mazare sau la cuptor in stil mediteranean.
Dupa incheierea postului trebuie sa mancam putin si usor, din cauza ca stomacul si corpul s-au obisnuit sa primeasca mai putina mancare. Recomandarea este sa avem o prima masa usoara pe baza de legume sanatoase si putine proteine pentru a ne obisnui corpul sa digere din nou mancarea.

postul pastelui reguli chin post negru mancare postul pastelui
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1809 (s) | 23 queries | Mysql time :0.014374 (s)