News Flash:

Ayurveda - notiuni generale

14 Noiembrie 2011
3121 Vizualizari | 0 Comentarii

Ayurveda este una din cele patru ramuri ale stiintelor vedice - alaturi de cunoasterea de sine, yoga si astrologia vedica - care isi are originea in vechile texte filozofice si spirituale hinduse numite "vede".

Ayurveda se ocupa cu problemele de sanatate fizica: dieta, plante si masaj si consecinta acestui deziderat: pastrarea sanatatii trupului pentru a putea realiza dezvoltarea spiritului. Se afirma ca ayurveda ar constitui cel mai vechi sistem de tratament natural de pe pamant si radacina celorlalte sisteme medicale actuale. In centrul teoriei ayurvedice exista:

1. Conceptul de energie vitala, numita prana care la fel ca si energia Qi din traditia chineza, reprezinta forta vitala care sta la baza vietii si care poate fi adusa in trup prin respiratie; Ayurveda foloseste exercitii de respiratie numite pranayama.

2. Principiul conform caruia la baza existentei ar sta cinci elemente: pamantul, focul, apa, aerul si eterul; apa in stare solida este manifestarea elementului pamant, focul topeste gheata, dand nastere elementului apa, apa se transforma in abur dand nastere elementului aer, aburul dispare transformandu-se in eter; toate aceste cinci elemente sunt prezente in intreaga structura a universului, energia si materia se intrepatrund, sunt un singur lucru.

In interiorul trupului cele cinci elemente sunt organizate in trei moduri, numite dosha

- vata (eter+eter);

- pitta (foc +apa);

kapha (pamant+apa)

Ele determinsa tipul psiho-somatic specific, iar modelul pe care ni-l imprima la nastere se numeste prakriti (in limba sanscrita cuvantul inseamna "natura", natura proprie, caracteristicile innascute, structura individuala a fiecaruia; in limba latina inseamna "a aranja intr-o anumita ordine". La unii oameni pakriti este determinata de o singura dosha: vata, pitta sau kapha; la altii exista dosha multiple: vata-pitta- kapha cu multitudinea de combinatii posibile.

Vata reprezinta aerul si eterul, miscarea usoara la orice nivel; guverneaza miscarea fluidelor, activitatea muschilor, functiile motoare si senzoriale, miscarea gandurilor; cei la care predomina vata sunt mereu in miscare, agitati, mereu in cautare de nou, arderile metabolice sunt intense, persoane care nu-si stabilesc foarte bine barierele cu lumea inconjuratoare, sunt visatoare, predispusi la a fi artisti, muzicieni. 

Pitta este considerata energia transformatoare (transformarea hranei in energie); guverneaza activitatea digestiva si functiile metabolice; cei la care predomina pitta sunt patimasi, iritabili, egoisti, agresivi, inclinati spre a strange bani si a-i transforma in lucruri materiale; la acestia sunt afectate in principal ficatul, vezica biliara, stomacul.

Kapha este elementul cel mai dens care confera structura si continutul fizic al trupului, vindeca, da putere fizica trupului; la cei care predomina kapha sunt solizi, puternici, stabili, strangatori, cu dorinta de a acumula, sunt sedentari, invidiosi, lacomi.

Vikriti in limba sanscrita inseamna "abatere de la natura "si reprezinta starea de boala. Exista boli care au aceeasi natura cu Pakriti si boli care au o natura diferita; bolile care au aceeasi natura cu constitutia individului sunt mai greu de vindecat deoarece amplifica natura bolii si da stabilitate dezechilibrului instalat, de aceea in afectiunile cronice se tine seama de tipul de Pakriti, pe langa Vikriti in alegerea terapiei. 

In ayurveda, sanatatea inseamna echilibrul acestor forte, care salasluiesc in om, iar boala apare atunci cand modelul innascut, pakriti se dezechilibreaza; o cauza a imbolnavirii ar fi dezechilibrul emotiilor: frica reprimata dezechilibreaza vata, furia cauzeaza exces de pitta, iar lacomia si atasamentul fata de obiecte, dorinta de inavutire agraveaza kapha.

In cadrul terapiei, se folosesc o serie de tehnici specific. O teorie importanta in practica ayurvedica o constituie alimentatia, terapia dietetica ayurvedica; gusturile mancarurilor sunt importante, putand influenta starea anumitor dosha :
- dulce, acru si sarat scad vata si cresc kapha; 
- picant, amar si astringent scad kapha si cresc vata; 
- dulce, amar si astringent scad pitta; 
- acru, sarat si picant cresc pitta. 

Rasayana este un regim care se poate realiza in doua moduri:

- rasayana vegetala, reprezinta preparate din fructe, plante, minerale sub forma de tincturi, ceaiuri, pastile care nu au corespondenta in preparatele occidentale; fiecare preparat poate contine zece, douazeci de plante diferite care la randul lor contin sute sau mii de elemente chimice;

- rasayana comportamentala ce impune schimbarea modului de viata, redimensionarea comportamentala, adecvata structurii dosha a persoanei

Pranayama, reprezinta un set de exercitii de respiratie (una dintre metode este respiratia alternativa: se inchide o nara, prin apasare cu un deget, folosindu-se numai nara ramasa libera pentru respiratie, apoi se schimba si se repeta acelasi proces aproximativ 5 minute)

Meditatia transcedentala, are multe efecte benefice prin inducerea unei stari generale de relaxare. 

Masajul ayurvedic, numit abhyanga, urmareste stimularea punctelor marma, in numar de 107 (puncte asemanatoare celor din medicina chineza), folosindu-se uleiuri vegetale, in special uleiul de susan (care este anticanceros, antiinflamator, antibacterian), urmarind reechilibrarea circulatiei energiei in corp.  
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

ayurveda prana pranayama dosha vata pitta kapha vikriti rasayana abhyanga
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1682 (s) | 23 queries | Mysql time :0.036722 (s)