News Flash:

Atentie la fier in timpul sarcinii!

24 Ianuarie 2017
904 Vizualizari | 0 Comentarii
In perioada sarcinii, unele dintre nevoile organismului se schimba. Viitoarea mamica trebuie sa tina cont de cateva aspecte nutritionale, deoarece DZR (doza zilnica recomandata) pentru multi nutrienti se modifica.

De importanta majora in aceasta perioada este fierul, explica pentru Ziare.com Carmen Persa. DZR recomandata pentru femeile cu varsta cuprinsa intre 12-50 ani este de 18 mg/zi. Pentru o femeie insarcinata, DZA este de 27 mg/zi, aproape dublu. Din aceasta cauza, femeile insarcinate prezinte un risc crescut de a suferi de anemie.

In sarcinavolumul de sange din corp creste cu aproape 50% si este nevoie de mai mult fier. Acesta este esential pentru producerea hemoglobinei, proteina din compozitia globulelor rosii, care transporta oxigenul catre celule. In mod normal, hemoglobina scade, in special in a doua jumatate a sarcinii, insa nu trebuie sa scada sub anumite valori.

Aceasta scadere, daca nu este controlata, poate sa aiba un impact negativ asupra sarcinii, deoarece creste riscul de nastere prematura sau aducerea pe lume a unui copil cu greutate scazuta.

Cum poti constata daca ai simptomele unei anemii? Daca anemia este prezenta, te poti simti lipsita de energie, ametita, poti prezenta o paloare a tenului si mucoaselor (buze, pleoape), unghii friabile, care se exfoliaza, palpitatii, tulburari de respiratie si dificultate de concentrare. Nu trebuie ignorate anumite pofte non-alimentare, cum ar fi: gheata, hartia sau argila, care pot evidentia o anemie severa.

Este esential ca fierul sa provina din alimente si doar in carente severe din suplimente, deoarece aportul de fier din suplimente are, in general, efecte secundare: constipatie si greata.

Fierul se gaseste atat in produsele de origine animala, cat si in cele de origine vegetala. Trebuie, insa, mentionat ca absorbtia fierului din produsele de origine vegetala este mai mica, de aproximativ 17%, fata de 30%, din fierul prezent in carne.

Poate fi imbunatatita absorbtia fierului provenit din produsele vegetale cu ajutorul vitaminei C. Viitoarea mamica poate sa combine, de exemplu, tocanita de fasole cu o salata de varza sau sa puna peste salata de spanac mai multa zeama de lamie, tocmai pentru a favoriza absorbtia fierului.

Surse de fier de origine vegetala:

Lintea (o cana de 200 gr) furnizeaza 6,6 gr de fier
Fasolea (o cana de 200 gr) furnizeaza 4,6 gr de fier
Susanul (30 gr) furnizeaza 4,1
Spanacul gatit (200 gr) furnizeaza 6,4 gr de fier
Fulgi de ovaz gatiti (1/2 cana) furnizeaza 3,7 gr de fier.

In sarcina se recomanda ca aportul sa provina si din carne rosie de porc sau vita si, o data pe saptamana, din ficat de puiNu se recomanda consumul frecvent si in cantitati mari de ficat de porc sau vita datorita aportului mare de vitamina A. Aceasta, in exces, poate provoca malformatii.

Pentru ca aportul de fier este atat de important, se recomanda ca femeile care au fost anemice inainte de sarcina sa consulte un dietetician. Acesta poate sa creeze un meniu adecvat si sa supravegheze evolutia.

Dietetician Carmen Persa,
Clinica pro Vita

sursa: ziare.com
 
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

ziare com
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Sanatate.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1639 (s) | 34 queries | Mysql time :0.022318 (s)